Sajica anfaller fläckig pansar mal?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola
    Användare
    • augusti 2002
    • 1232

    Sajica anfaller fläckig pansar mal?

    Hej,

    Såg när vi kom hem till min flickvän att en av dom 5 fläckiga pansar malarna saknade en skäggstubb och är blodsprängd runt hela munnen.

    Kan det vara en utav dom 5 ny införskaffade C.Sajica som har varit på den lille krabaten? Den största Sajican är 5cm.

    Vad tycker ni jag ska göra?

    Ta hem corydorasen till mig

    Låta den gå kvar och e vad som händer.

    Eller vad?

    Mvh Ola
    ola lindeberg
  • Micke_A
    NCS Medlem
    • januari 2003
    • 638

    #2
    Hej

    Sajica är rätt fredliga. Jag har två sajica på ca 5 cm ihop med metallpansarmalar, och det är inga problem. Jag tror snarare att malen har skadat sig på nå´t, till exempel en vass sten, eller så kanske hon har för grovt grus, vilket inte är bra, då pansarmalar går och rotar i botten efter mat. Är gruset för grovt så nöter de av skäggtömmarna, och kan säkert även få sår runt munnen. Och har ni dessutom aldrig sett sajicorna ge sig på dem, så är det inte så troligt att det är de som har gjort det.

    Är det så att hon har för grovt grus, eller vassa stenar, så borde du kanske ta hem dem till dig, om du har finare sand, annars kommer nog resten att förlora sina skäggtömmar också.

    MVH Micke
    MVH Micke

    "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

    Kommentar

    • Micke_A
      NCS Medlem
      • januari 2003
      • 638

      #3
      Hej

      Sajica är rätt fredliga. Jag har två sajica på ca 5 cm ihop med metallpansarmalar, och det är inga problem. Jag tror snarare att malen har skadat sig på nå´t, till exempel en vass sten, eller så kanske hon har för grovt grus, vilket inte är bra, då pansarmalar går och rotar i botten efter mat. Är gruset för grovt så nöter de av skäggtömmarna, och kan säkert även få sår runt munnen. Och har ni dessutom aldrig sett sajicorna ge sig på dem, så är det inte så troligt att det är de som har gjort det.

      Är det så att hon har för grovt grus, eller vassa stenar, så borde du kanske ta hem dem till dig, om du har finare sand, annars kommer nog resten att förlora sina skäggtömmar också.

      MVH Micke
      MVH Micke

      "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

      Kommentar

      • Ola
        Användare
        • augusti 2002
        • 1232

        #4
        Micke,

        Hon inte inte grovt grus. Sanden är finare än strandsanden.

        Tror det är Sajican, såg innan att den ena gick på corydorasen lite.

        Mvh Ola
        ola lindeberg

        Kommentar

        • Ola
          Användare
          • augusti 2002
          • 1232

          #5
          Micke,

          Hon inte inte grovt grus. Sanden är finare än strandsanden.

          Tror det är Sajican, såg innan att den ena gick på corydorasen lite.

          Mvh Ola
          ola lindeberg

          Kommentar

          • Micke_A
            NCS Medlem
            • januari 2003
            • 638

            #6
            Hej

            Oki, har dock aldrig sett mina sajica göra så, och alla mina pansarmalar är oskadda. De kanske är i lektagen?

            MVH Micke
            MVH Micke

            "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

            Kommentar

            • Micke_A
              NCS Medlem
              • januari 2003
              • 638

              #7
              Hej

              Oki, har dock aldrig sett mina sajica göra så, och alla mina pansarmalar är oskadda. De kanske är i lektagen?

              MVH Micke
              MVH Micke

              "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

              Kommentar

              Arbetssätt...