Det bidde en Pärlciklid!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anli
    Användare
    • mars 2003
    • 3740

    Det bidde en Pärlciklid!

    Nu på morgonen har jag äntligen insett att det inte Gymnogeophagus Australis jag har i burken, utan Geophagus Brasiliensis! Vilken miss, det tog nästan ett år innan det blev uppenbart... det var en beställning som måste ha gått snett.

    Men nu sitter jag med en helt annan fisk än vad jag hade tänkt, och dessutom i en helt annan storleksklass. Jag hittar lite olika maxlängdsangivelser på nätet, vad kan jag vänta mig för storlek?
    Aggressiviteten är det också olika bud på, finns det någon med erfarenhet som kan dela med sig?
    De kamperar med mitt chokladciklidpar, och de har varit ganska jämspelta hitintills. Den största Brasiliensishanen är typ 16 cm, medans Chokladcikliderna är ca 17 och 19 cm.
    Det kommer kanske inte att fungera framöver?
    Kul om någon kunde dela med sig av lite erfarenheter.
    Det lustiga är att det är så extrema storleksskillnader i gruppen (7st), den minsta är väl inte mer än 5cm! Sen sprider de sig upp till 16 cm.

    Fick lite morgonpyssel hur som helst, med att rätta min hemsida...
    Anders L
  • Mattias Andersson
    Användare
    • september 2003
    • 788

    #2
    Mina erfarenheter är väl att dom är livliga men ej aggressiva, hade mina med choklader innan, mina varierar också i storlek (6 st 5-13 cm).
    Jag vet inte om du märkte av samma sak som jag, att dom växer ganska snabbt upp til 12-13 cm och sen stannar av, iallafall så gjorde den domminerande hanen i mitt kar det.
    Vad gäller längden så beror det på vilken av brasiliensis arterna du har, dom minsta blir runt 20 medans dom största stannar av först runt 30 cm.

    Kommentar

    • Mattias Andersson
      Användare
      • september 2003
      • 788

      #3
      Mina erfarenheter är väl att dom är livliga men ej aggressiva, hade mina med choklader innan, mina varierar också i storlek (6 st 5-13 cm).
      Jag vet inte om du märkte av samma sak som jag, att dom växer ganska snabbt upp til 12-13 cm och sen stannar av, iallafall så gjorde den domminerande hanen i mitt kar det.
      Vad gäller längden så beror det på vilken av brasiliensis arterna du har, dom minsta blir runt 20 medans dom största stannar av först runt 30 cm.

      Kommentar

      • anli
        Användare
        • mars 2003
        • 3740

        #4
        Vilka Brasiliensis varianter finns det? Skulle vara kul att se vad som skiljer dem åt.
        Anders L

        Kommentar

        • anli
          Användare
          • mars 2003
          • 3740

          #5
          Vilka Brasiliensis varianter finns det? Skulle vara kul att se vad som skiljer dem åt.
          Anders L

          Kommentar

          • Mattias Andersson
            Användare
            • september 2003
            • 788

            #6
            Finns en hel del, det som först o främst skiljer är väl färgen och att vissa har det lodrätta srecket vid ögonen alltid och vissa bara ibland.
            Bilden som finns på zoopet däremot vet jag inte vart den kommer ifrån, då det inte finns nån vild population som är såpass "enfärgad" utan att ha pricken mitt i.

            Kommentar

            • Mattias Andersson
              Användare
              • september 2003
              • 788

              #7
              Finns en hel del, det som först o främst skiljer är väl färgen och att vissa har det lodrätta srecket vid ögonen alltid och vissa bara ibland.
              Bilden som finns på zoopet däremot vet jag inte vart den kommer ifrån, då det inte finns nån vild population som är såpass "enfärgad" utan att ha pricken mitt i.

              Kommentar

              • Mattias Andersson
                Användare
                • september 2003
                • 788

                #8

                Kolla på denna länk efter Geophagus brasiliensis, finns ett par olika varianter...

                Kommentar

                • Mattias Andersson
                  Användare
                  • september 2003
                  • 788

                  #9

                  Kolla på denna länk efter Geophagus brasiliensis, finns ett par olika varianter...

                  Kommentar

                  • Micke_A
                    NCS Medlem
                    • januari 2003
                    • 638

                    #10
                    Hej

                    Jag har röd brasiliensis, som jag tycker är mycket fin. Hyfsat fredlig. Jag förstår om du inte såg med en gång att det inte var australis, då de australis jag har sett har varit ruskigt lika brasiliensis, något mer gulaktiga bara. Min erfarenhet av brasiliensis är som sagt att den är livlig, och är bra på att ta för sig, men att den inte gör illa andra fiskar om de inte är små nog att betrakta som mat.

                    Här är en bild på mitt röda brasiliensispar:



                    MVH Micke
                    MVH Micke

                    "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

                    Kommentar

                    • Micke_A
                      NCS Medlem
                      • januari 2003
                      • 638

                      #11
                      Hej

                      Jag har röd brasiliensis, som jag tycker är mycket fin. Hyfsat fredlig. Jag förstår om du inte såg med en gång att det inte var australis, då de australis jag har sett har varit ruskigt lika brasiliensis, något mer gulaktiga bara. Min erfarenhet av brasiliensis är som sagt att den är livlig, och är bra på att ta för sig, men att den inte gör illa andra fiskar om de inte är små nog att betrakta som mat.

                      Här är en bild på mitt röda brasiliensispar:



                      MVH Micke
                      MVH Micke

                      "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

                      Kommentar

                      • anli
                        Användare
                        • mars 2003
                        • 3740

                        #12
                        Tack för responsen och länkarna!
                        Min stora dominanshanne har fått mittfläcken utsuddad med tiden. Den kan knappt anas. Medan de mindre exemplaren har väldigt distinkta fläckar.
                        Som det verkar så är det tyvärr de mindre dvärgindividerna som är troliga honor. Den stora hannen brukar flörta med dem, när det är gropgrävningsdax.
                        Själv tycker jag det är en trevlig fisk, som får fina färger när den (storhannen) är lektagen. Gräver och stökar, men sånt är ju bara kul.
                        Enda kritiken är att de är lite för stimmiga, flaxar omkring lite väl mycket. Hoppas det lugnar ned sig med storleken.
                        Anders L

                        Kommentar

                        • anli
                          Användare
                          • mars 2003
                          • 3740

                          #13
                          Tack för responsen och länkarna!
                          Min stora dominanshanne har fått mittfläcken utsuddad med tiden. Den kan knappt anas. Medan de mindre exemplaren har väldigt distinkta fläckar.
                          Som det verkar så är det tyvärr de mindre dvärgindividerna som är troliga honor. Den stora hannen brukar flörta med dem, när det är gropgrävningsdax.
                          Själv tycker jag det är en trevlig fisk, som får fina färger när den (storhannen) är lektagen. Gräver och stökar, men sånt är ju bara kul.
                          Enda kritiken är att de är lite för stimmiga, flaxar omkring lite väl mycket. Hoppas det lugnar ned sig med storleken.
                          Anders L

                          Kommentar

                          • Mattias Andersson
                            Användare
                            • september 2003
                            • 788

                            #14
                            Nja Brasiliensis får väl anses mer som stimfisk än parbildande, dom bildar väl par inom stimmet så att säga.
                            Din stora hane är han så ljus som bilden på Zoopet??

                            Kommentar

                            • Mattias Andersson
                              Användare
                              • september 2003
                              • 788

                              #15
                              Nja Brasiliensis får väl anses mer som stimfisk än parbildande, dom bildar väl par inom stimmet så att säga.
                              Din stora hane är han så ljus som bilden på Zoopet??

                              Kommentar

                              Arbetssätt...