demasonifråga + malinköp.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #16
    Anledningen till att man inte skall hålla Malawi tillsammans med Pansarmalar är väl störst att de inte har samma krav på t ex vattenkvalitet eller foder. Jag vet inte om de skulle åka på mer stryk än t ex vanliga malar...

    citat:Jag överdrev såklart! ta det inte så hårt å allvarligt.
    Jag vet inte om det bara är jag...men jag vill inte att någon skriver en massa nonsens och sedan ganska långt i efterhand säger att de råd han givit var "mindre allvarligt" och "överdrivet".
    Om man nu vill skämta så bör man nog skriva att det är just ett skämt...i samma inlägg...annars kan det ge diffusa budskap till personer som vill ha ett seriöst svar på sin fråga.

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #17
      Anledningen till att man inte skall hålla Malawi tillsammans med Pansarmalar är väl störst att de inte har samma krav på t ex vattenkvalitet eller foder. Jag vet inte om de skulle åka på mer stryk än t ex vanliga malar...

      citat:Jag överdrev såklart! ta det inte så hårt å allvarligt.
      Jag vet inte om det bara är jag...men jag vill inte att någon skriver en massa nonsens och sedan ganska långt i efterhand säger att de råd han givit var "mindre allvarligt" och "överdrivet".
      Om man nu vill skämta så bör man nog skriva att det är just ett skämt...i samma inlägg...annars kan det ge diffusa budskap till personer som vill ha ett seriöst svar på sin fråga.

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • juli 2002
        • 5395

        #18
        Det skulle inte vara några problem att hålla corydoras med mbunas, ifall vi nu bortser från vattenvärden och foder. Jag skulle tro att mbunasen inte skulle bry sig om pansarmalarna ett smack! Jag har små sugmalar (3cm) med vuxna mbunas och de rör inte malarna.

        Saludos,
        Zaphi
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • juli 2002
          • 5395

          #19
          Det skulle inte vara några problem att hålla corydoras med mbunas, ifall vi nu bortser från vattenvärden och foder. Jag skulle tro att mbunasen inte skulle bry sig om pansarmalarna ett smack! Jag har små sugmalar (3cm) med vuxna mbunas och de rör inte malarna.

          Saludos,
          Zaphi
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • forssten
            Användare
            • december 2003
            • 70

            #20
            Hej tack för visat intresse!
            (Mitt trigon kar är på 350 liter.)
            Man får alltid olika varierande svar oavsett om man frågar handlare eller via forumet , man får då sålla och bedömma efter eget huvud vad man vill gå på för linje.Har tänkt skaffa ytterligare en vuxen ancistrus.Matade ej den förra, men han hann ej vara mer än 5 dagar i karet,han blev mer och mer skygg och det slutade med att han låg under en sten upp och ner utan att vara fastsugen.Till slut hittade jag honom uräten.Vad tråkigt att höra att mina fiskar kan korsa sig.Har redan tittat ut 5 Hongi att tillföra gruppen på 6 st,men sedan får det räcka då det blir totalt (med ny fisk)34 st i akvariet. En ennan fråga hur länge måste akvariesilicon torka på juwelstrukturbakgrund?har läst 12 h eller 24 h före vattanpåfylln.
            Hälsn forssten[?]
            mbunas

            Kommentar

            • forssten
              Användare
              • december 2003
              • 70

              #21
              Hej tack för visat intresse!
              (Mitt trigon kar är på 350 liter.)
              Man får alltid olika varierande svar oavsett om man frågar handlare eller via forumet , man får då sålla och bedömma efter eget huvud vad man vill gå på för linje.Har tänkt skaffa ytterligare en vuxen ancistrus.Matade ej den förra, men han hann ej vara mer än 5 dagar i karet,han blev mer och mer skygg och det slutade med att han låg under en sten upp och ner utan att vara fastsugen.Till slut hittade jag honom uräten.Vad tråkigt att höra att mina fiskar kan korsa sig.Har redan tittat ut 5 Hongi att tillföra gruppen på 6 st,men sedan får det räcka då det blir totalt (med ny fisk)34 st i akvariet. En ennan fråga hur länge måste akvariesilicon torka på juwelstrukturbakgrund?har läst 12 h eller 24 h före vattanpåfylln.
              Hälsn forssten[?]
              mbunas

              Kommentar

              • Andre
                Användare
                • december 2003
                • 92

                #22
                Vänta helst 48timmar så att siliconet torkar ordentligt!
                Minst 24h dock.
                MVH/Andre

                Kommentar

                • Andre
                  Användare
                  • december 2003
                  • 92

                  #23
                  Vänta helst 48timmar så att siliconet torkar ordentligt!
                  Minst 24h dock.
                  MVH/Andre

                  Kommentar

                  • malawi_voodoo
                    Användare
                    • juli 2002
                    • 790

                    #24
                    JAG tycker att 34st fisk i ett 350 liters är på tok för mycket.
                    Du måste mata som bara den och byta vatten som en galning.
                    Som Zaphi sa så är 30-50% varje vecka att rekommendera.
                    /Glenn Wouda

                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

                    Kommentar

                    • malawi_voodoo
                      Användare
                      • juli 2002
                      • 790

                      #25
                      JAG tycker att 34st fisk i ett 350 liters är på tok för mycket.
                      Du måste mata som bara den och byta vatten som en galning.
                      Som Zaphi sa så är 30-50% varje vecka att rekommendera.
                      /Glenn Wouda

                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

                      Kommentar

                      • forssten
                        Användare
                        • december 2003
                        • 70

                        #26
                        Tack för tipset!
                        Jag byter 1/3 1 gång per vecka ser jag att det är skitigt blir det oftare, kanske var 5-6 dag.Fiskarna är fortfarande små ca 4-5 sm så jag upplever inte att det är trångbott och malawisarna verkar vara av samma åsikt ,jag matar flinggrönfoder på morgon och räkmix på kvällen.MvH Forssten
                        mbunas

                        Kommentar

                        • forssten
                          Användare
                          • december 2003
                          • 70

                          #27
                          Tack för tipset!
                          Jag byter 1/3 1 gång per vecka ser jag att det är skitigt blir det oftare, kanske var 5-6 dag.Fiskarna är fortfarande små ca 4-5 sm så jag upplever inte att det är trångbott och malawisarna verkar vara av samma åsikt ,jag matar flinggrönfoder på morgon och räkmix på kvällen.MvH Forssten
                          mbunas

                          Kommentar

                          • malawi_voodoo
                            Användare
                            • juli 2002
                            • 790

                            #28
                            Vänta bara tills dom blir 9-10 cm, då blir det trångt det lovar jag.
                            /Glenn Wouda

                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

                            Kommentar

                            • malawi_voodoo
                              Användare
                              • juli 2002
                              • 790

                              #29
                              Vänta bara tills dom blir 9-10 cm, då blir det trångt det lovar jag.
                              /Glenn Wouda

                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

                              Kommentar

                              • deelay
                                Användare
                                • september 2002
                                • 5394

                                #30
                                Ibland kan även ett för oss tillsynes "bra" vatten vara i dålig kondition,om man är uppmärksam så går det att se det på fiskarnas beteende
                                (förutsatt att man känner till den normala aktiviteten).Om karet är hårt belastat kan allt se bra ut på kvällen men på morgonen ser man att det e dags för ett vattenbyte,man kan se att fiskarnas aptit avtagit en smula o dom kan bli smått dåsiga.Detta kanske tar ett tag att lära sig att se men det kommer med tiden,nu menar jag inte att fiskarna slutar äta och bara står och hänger i ett hörn utan att skillnaden är marginell så det kan vara bra att vara lite uppmärksamm på deras beteende och aptit timmarna efter ett vattenbyte så man lär sig hur dom beter sig när dom har bra vatten.

                                En liten tanke bara när ni endå prata om vatten o byten =)
                                http://www.aquariumstockholm.se/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...