Diskustips för nybörjare mottages gärna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bror_Duktig
    Användare
    • december 2003
    • 14

    Diskustips för nybörjare mottages gärna

    Hej,

    Jag ska äntligen flytta tilll en lägenhet vars yta tillåter ett stort akvarium. Akvariet är tänkt att vara i storleksordningen 2-300 liter och innehålla 5-6 diskusar och några L-malar.

    Jag har en allmän fråga och två mer specifika:

    1. Jag har läst en del litteratur i ämnet, men skulle ändå vilja få lite nybörjartips om diskus. Slipper gärna de eventuella missar ni har råkat ut för.

    2. Jag har ett gäng gamla rötter som legat i en källare i cirka 5 år. Är de säkra att använda igen? Ökar risken att de ruttnar i vattnet då de nu är fullständigt uttorkade?

    3. Vilka L-malar kan ni rekommendera/ej rekommendera att hålla med diskusfiskar?

    Tack på förhand!
  • Mrsonk
    Användare
    • december 2002
    • 233

    #2
    Bra val
    Det första du måste ta ställning till är om du vill köpa vuxna eller ungfiskar. Fördelen med att köpa vuxna är att de inte är lika känsliga som små men de kostar betydligt mer. En fördel med ungfiskar är att man lär sig känna fisken bättre och att det inte kostar lika mycket att inhandla.
    Mitt råd är ett akvarium på minst 300 liter till de vuxna fiskarna, köper du små så växer de bättre i små akvarium som anpassas efter deras storlek. Mitt andra råd är ett ordentligt ytterfilter för att hålla vattnet rent. Börja gärna bara med discus och inga andra fiskar i förutom ett par malar.
    Rötterna funkar säkert bra fortfarande, låt de ligga i blöt ett tag så de sjunker bara.
    Oscar Cederqvist
    -----------------

    Kommentar

    • Mrsonk
      Användare
      • december 2002
      • 233

      #3
      Bra val
      Det första du måste ta ställning till är om du vill köpa vuxna eller ungfiskar. Fördelen med att köpa vuxna är att de inte är lika känsliga som små men de kostar betydligt mer. En fördel med ungfiskar är att man lär sig känna fisken bättre och att det inte kostar lika mycket att inhandla.
      Mitt råd är ett akvarium på minst 300 liter till de vuxna fiskarna, köper du små så växer de bättre i små akvarium som anpassas efter deras storlek. Mitt andra råd är ett ordentligt ytterfilter för att hålla vattnet rent. Börja gärna bara med discus och inga andra fiskar i förutom ett par malar.
      Rötterna funkar säkert bra fortfarande, låt de ligga i blöt ett tag så de sjunker bara.
      Oscar Cederqvist
      -----------------

      Kommentar

      • Bror_Duktig
        Användare
        • december 2003
        • 14

        #4
        Blir nog ungfiskar. Misstänker att det är roligare och lärorikare...

        Är det att rekommendera att köpa alla på en gång från samma ställe (och kull?). Eller ska man "handplocka" de bästa exemplaren från olika ställen?

        Kanske får man väga infektionsrisk (ökar med fiskar från olika burkar) mot att få "halvdana" exemlpar.

        Kommentar

        • Bror_Duktig
          Användare
          • december 2003
          • 14

          #5
          Blir nog ungfiskar. Misstänker att det är roligare och lärorikare...

          Är det att rekommendera att köpa alla på en gång från samma ställe (och kull?). Eller ska man "handplocka" de bästa exemplaren från olika ställen?

          Kanske får man väga infektionsrisk (ökar med fiskar från olika burkar) mot att få "halvdana" exemlpar.

          Kommentar

          • imported_n/a
            Användare
            • oktober 2002
            • 405

            #6
            Håll upp vattentemperaturen 29-30C
            Observera Dina fiskar mycket, mörka, skygga, matvägrade fiskar, fisk som avviker från övriga m.m. skvallrar om sjukdom. Medicinera i tid.
            Jag rekommenderar boken "Discus Helth" av Untergasser.

            Kommentar

            • imported_n/a
              Användare
              • oktober 2002
              • 405

              #7
              Håll upp vattentemperaturen 29-30C
              Observera Dina fiskar mycket, mörka, skygga, matvägrade fiskar, fisk som avviker från övriga m.m. skvallrar om sjukdom. Medicinera i tid.
              Jag rekommenderar boken "Discus Helth" av Untergasser.

              Kommentar

              • Mrsonk
                Användare
                • december 2002
                • 233

                #8
                Köp alla på en gång. Kolla gärna olika odlare, då får du en uppfattning av odlaren och hans bemötande, det tycker jag är en viktig bit av hobbyn.
                Oscar Cederqvist
                -----------------

                Kommentar

                • Mrsonk
                  Användare
                  • december 2002
                  • 233

                  #9
                  Köp alla på en gång. Kolla gärna olika odlare, då får du en uppfattning av odlaren och hans bemötande, det tycker jag är en viktig bit av hobbyn.
                  Oscar Cederqvist
                  -----------------

                  Kommentar

                  • Bror_Duktig
                    Användare
                    • december 2003
                    • 14

                    #10
                    Hur hittar man odlare? Kommer snart flytta till Västmanland. Finns det akvarieföreningar i Västerås/Esklistuna? Hmm ... ska nog surfa runt lite på Google. Är inte helt sugen på att handla från affärer där de går i burkar med 100 andra arter (sjukdomsrisk?!)

                    Köpte en rejäl Jäger-doppvärmare och Dick Au´s bok på rea. Ett steg framåt mot diskusdrömmen :-)

                    Kommentar

                    • Bror_Duktig
                      Användare
                      • december 2003
                      • 14

                      #11
                      Hur hittar man odlare? Kommer snart flytta till Västmanland. Finns det akvarieföreningar i Västerås/Esklistuna? Hmm ... ska nog surfa runt lite på Google. Är inte helt sugen på att handla från affärer där de går i burkar med 100 andra arter (sjukdomsrisk?!)

                      Köpte en rejäl Jäger-doppvärmare och Dick Au´s bok på rea. Ett steg framåt mot diskusdrömmen :-)

                      Kommentar

                      • imported_n/a
                        Användare
                        • oktober 2002
                        • 405

                        #12
                        När började det finnas bra Discus odlare i det här landet????[xx(]

                        Kommentar

                        • imported_n/a
                          Användare
                          • oktober 2002
                          • 405

                          #13
                          När började det finnas bra Discus odlare i det här landet????[xx(]

                          Kommentar

                          • Mrsonk
                            Användare
                            • december 2002
                            • 233

                            #14
                            Bs har nog inte några bra tips. Det finns många bra odlare i Sverige. Bra ide är att lte på internet eller genom akvarieföreningar.
                            Oscar Cederqvist
                            -----------------

                            Kommentar

                            • Mrsonk
                              Användare
                              • december 2002
                              • 233

                              #15
                              Bs har nog inte några bra tips. Det finns många bra odlare i Sverige. Bra ide är att lte på internet eller genom akvarieföreningar.
                              Oscar Cederqvist
                              -----------------

                              Kommentar

                              Arbetssätt...