diskus problem?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • motard

    diskus problem?

    Hej jag har 6 st diskusar i mitt 540 kar. en dikus ser ut som han har en slags finne i pannan med små vita prickar i(ungefär som små fett klummpar) jag undrar är detta någon sjukdom?
    tacksam för svar.
    mvh Claes
  • Svante
    Användare
    • april 2002
    • 12

    #2
    Hej Claes

    det låter som om det kan vara flagellater av något slag, förmodligen hexamita. Ser du små hål runt ögonen på dom ? Vad ger du dom för foder ? Om inte jag minns fel så är det brist på kalcium, fosfor eller vitamin D som "banar väg" för flagellaterna.

    Flagellatangrepp behandlas med tex octizin och variera kosten så mycket som möjligt. Daggmask är bra att ge om dom har "hål-i-huvudet" sjukan. Jag brukar också droppa vitaminer(tex. Seras fishtamin) på fodret (tex Tetrabits,räkmix) och ge dom.
    http://www.gubberozoo.com

    Kommentar

    • Svante
      Användare
      • april 2002
      • 12

      #3
      Hej Claes

      det låter som om det kan vara flagellater av något slag, förmodligen hexamita. Ser du små hål runt ögonen på dom ? Vad ger du dom för foder ? Om inte jag minns fel så är det brist på kalcium, fosfor eller vitamin D som "banar väg" för flagellaterna.

      Flagellatangrepp behandlas med tex octizin och variera kosten så mycket som möjligt. Daggmask är bra att ge om dom har "hål-i-huvudet" sjukan. Jag brukar också droppa vitaminer(tex. Seras fishtamin) på fodret (tex Tetrabits,räkmix) och ge dom.
      http://www.gubberozoo.com

      Kommentar

      • motard

        #4
        jag ger dem fryst krill och ja det är som små porer på pannan ovanför ögonen på samtliga 6 st. dom verkar vara väldigt pigga ialla
        fall
        mvh Claes

        Kommentar

        • motard

          #5
          jag ger dem fryst krill och ja det är som små porer på pannan ovanför ögonen på samtliga 6 st. dom verkar vara väldigt pigga ialla
          fall
          mvh Claes

          Kommentar

          • imported_n/a
            Användare
            • oktober 2002
            • 405

            #6
            Det bästa och effektivaste är Metronidazol (recept)

            Kommentar

            • imported_n/a
              Användare
              • oktober 2002
              • 405

              #7
              Det bästa och effektivaste är Metronidazol (recept)

              Kommentar

              Arbetssätt...