Kan silikon torka ut?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • daniel_i_malmö
    Användare
    • april 2002
    • 1338

    Kan silikon torka ut?

    Hej,
    Här på forumet har jag ibland läst varningar om att silkonet i akvarium som står tomma kan torka ut. Är det någon som har belägg för detta? Eller är detta en myt som sprids vidare utan grund?

    Jag har själv sett riktigt gamla akvarium där fogarna torkat ut, men då har det rört sig om akvarium som varit tätade med kitt (jo det är sant, så gjorde man förr i tiden innan silkonet gjort sitt intåg).

    Anledningen till att jag frågar är att jag är i färd med att starta upp ett akvarium som stått tomt i drygt 5 år, efter att bara varit använt i en vecka på en akvarieutställning. Silikonet i akvariet känns lika smidigt som när det var nylimmat.

    Jag är tacksam för alla synpunkter kring detta, men ser gärna att de som spekulerar eller bara för vidare något de snappat upp från en osäker källa anger detta. Är det någon som vet säkert?

    Tack på förhand,
    Daniel
    Tjugofem år med ciklider.
    http://www.malmoakvarieforening.se
    Centralamerika 2006
    Svart kaffe och drömmeri...
  • Karon
    Användare
    • april 2002
    • 880

    #2
    Har man haft otur ngn ggn vill man säkert ha en förklaring till varför det sket sig.
    Jag hade ett som stod tomt ett antal år innan jag startade upp det, och det har inte varit några problem.

    Kommentar

    • Karon
      Användare
      • april 2002
      • 880

      #3
      Har man haft otur ngn ggn vill man säkert ha en förklaring till varför det sket sig.
      Jag hade ett som stod tomt ett antal år innan jag startade upp det, och det har inte varit några problem.

      Kommentar

      • Hasse_H
        Användare
        • april 2002
        • 1081

        #4
        Jodå, visst kan silikon torka ut. Jag har själv köpt begagnade akvarium som stått några år i garaget och torkat ut. Silikonet har då känts hårt och sprött på ytan. Det är ju så enkelt och hyfsat billigt att byta silikonet, så varför chansa och riskera vattenskador?

        Om ett akvarium stått tomt och fortfarande har lika smidiga fogar som ett splitter nytt, tja, då är det väl inget att fundera kring. Det är alltid en bedömning från fall till fall.

        /Hasse

        Kommentar

        • Hasse_H
          Användare
          • april 2002
          • 1081

          #5
          Jodå, visst kan silikon torka ut. Jag har själv köpt begagnade akvarium som stått några år i garaget och torkat ut. Silikonet har då känts hårt och sprött på ytan. Det är ju så enkelt och hyfsat billigt att byta silikonet, så varför chansa och riskera vattenskador?

          Om ett akvarium stått tomt och fortfarande har lika smidiga fogar som ett splitter nytt, tja, då är det väl inget att fundera kring. Det är alltid en bedömning från fall till fall.

          /Hasse

          Kommentar

          • daniel_i_malmö
            Användare
            • april 2002
            • 1338

            #6
            Tack för era synpunkter! Det verkar som om silikon, i vissa fall, kan torka och förlora sin elasticitet - och då har Hasse naturligtvis rätt; det är en bedömningsfråga från fall till fall.

            Som jag skrev tidigare, silkonet i det här karet verkar mjukt. Och dessutom är jag himla trött på plastmattan i mitt sovrum. Och under min lägenhet finns bara en outhyrd kontorslokal. Ska bara kolla hemförsäkringen.

            Någon annan som har erfarenheter av silkon som torkar eller inte?
            Tjugofem år med ciklider.
            http://www.malmoakvarieforening.se
            Centralamerika 2006
            Svart kaffe och drömmeri...

            Kommentar

            • daniel_i_malmö
              Användare
              • april 2002
              • 1338

              #7
              Tack för era synpunkter! Det verkar som om silikon, i vissa fall, kan torka och förlora sin elasticitet - och då har Hasse naturligtvis rätt; det är en bedömningsfråga från fall till fall.

              Som jag skrev tidigare, silkonet i det här karet verkar mjukt. Och dessutom är jag himla trött på plastmattan i mitt sovrum. Och under min lägenhet finns bara en outhyrd kontorslokal. Ska bara kolla hemförsäkringen.

              Någon annan som har erfarenheter av silkon som torkar eller inte?
              Tjugofem år med ciklider.
              http://www.malmoakvarieforening.se
              Centralamerika 2006
              Svart kaffe och drömmeri...

              Kommentar

              • Messier
                Användare
                • januari 2004
                • 35

                #8
                Hej !

                Jag har ett Schwartz kar på 275 l som jag har haft i 30 år nu...köpte det begagnat 1974. Här har jag fått limma om hörnfogarna på front rutan. De släppte på grund av jag hade missat att "väga av" akvariet när det ställdes upp på sin nuvarande plats...Ytterligare någon fog vid sidoförstärkningen har fått limmas om. Har annars hållt bra i alla dessa år....
                Mvh Jan
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251123

                Kommentar

                • Messier
                  Användare
                  • januari 2004
                  • 35

                  #9
                  Hej !

                  Jag har ett Schwartz kar på 275 l som jag har haft i 30 år nu...köpte det begagnat 1974. Här har jag fått limma om hörnfogarna på front rutan. De släppte på grund av jag hade missat att "väga av" akvariet när det ställdes upp på sin nuvarande plats...Ytterligare någon fog vid sidoförstärkningen har fått limmas om. Har annars hållt bra i alla dessa år....
                  Mvh Jan
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251123

                  Kommentar

                  Arbetssätt...