Det blir inte rent i akvariumet!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #16
    En vän till mig har också bara innerfilter i sitt 480 liters akvarium och det blir inte riktigt hundra det heller,att pelletsen smutar ner får du räkna med om du blötlägger dom för lång tid innan så dom blir porösa.Det kan ibland ta lite längre tid än 14 dagar att få balans o klart vatten i en burk.Har du större fiskar som bökar mycket i botten blir det ju ännu "dimmigare" i vattnet.Tidigare hadde jag 34 (ca 5-10 cm) mbunas i mitt 480 och ett 1000l/h innerfilter 950l/t ytterfilter och vattnet var mycket klart o fint när jag sedan bytte till 24 stora Protomelas och Copadichromis så blev samma filtersettup otillräcklig på grund av allt bök i botten så jag gick ner till 20 st fiskar av den typen ist då blev det bättre balans "filter VS vattenmängd VS fiskar".

    Men nu e det ganska klart o fint förutom dom dagarna jag matar lite extra typ dagen innna vattenbyte.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      #17
      En vän till mig har också bara innerfilter i sitt 480 liters akvarium och det blir inte riktigt hundra det heller,att pelletsen smutar ner får du räkna med om du blötlägger dom för lång tid innan så dom blir porösa.Det kan ibland ta lite längre tid än 14 dagar att få balans o klart vatten i en burk.Har du större fiskar som bökar mycket i botten blir det ju ännu "dimmigare" i vattnet.Tidigare hadde jag 34 (ca 5-10 cm) mbunas i mitt 480 och ett 1000l/h innerfilter 950l/t ytterfilter och vattnet var mycket klart o fint när jag sedan bytte till 24 stora Protomelas och Copadichromis så blev samma filtersettup otillräcklig på grund av allt bök i botten så jag gick ner till 20 st fiskar av den typen ist då blev det bättre balans "filter VS vattenmängd VS fiskar".

      Men nu e det ganska klart o fint förutom dom dagarna jag matar lite extra typ dagen innna vattenbyte.
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • Fredrik H.
        Användare
        • april 2002
        • 1884

        #18
        Om du enbart använder medföljande filterpatroner till kraftpaketen så är det filteryta och inte kraft som saknas. Du kan bygga sådana här fack som jag har i mitt 720:

        Som du ser har jag placerat en svart slang med hål i alla riktningar på utblåset och det fungerar kanon. Inte så snyggt kanske men man ser normalt inte karet i detta grodperspektiv.

        Ett annat alternativ som Vannar var inne på är denna typen med lös filtersvamp och elrör:


        mvh,
        Fredrik H.
        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
        www.cichlidgallery.org
        www.tropheini.com

        Kommentar

        • Fredrik H.
          Användare
          • april 2002
          • 1884

          #19
          Om du enbart använder medföljande filterpatroner till kraftpaketen så är det filteryta och inte kraft som saknas. Du kan bygga sådana här fack som jag har i mitt 720:

          Som du ser har jag placerat en svart slang med hål i alla riktningar på utblåset och det fungerar kanon. Inte så snyggt kanske men man ser normalt inte karet i detta grodperspektiv.

          Ett annat alternativ som Vannar var inne på är denna typen med lös filtersvamp och elrör:


          mvh,
          Fredrik H.
          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
          www.cichlidgallery.org
          www.tropheini.com

          Kommentar

          • Lejonmarie
            Användare
            • april 2003
            • 429

            #20
            Hej har du testat att testa att rikta pumparna så du får cirkulation runt i karet. Annars är det nog bara snål matning.
            Jag har några pansar malar som går runt på bottnen och pillrar upp "skit" så det kan sugas upp av min pumpar en 2252 och en 1000 L/H i ett 540 liters.

            Lycka till.
            ;-) LejonMarie
            540L Vieja synspila
            500L Cichlasoma bocourti

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

            Kommentar

            • Lejonmarie
              Användare
              • april 2003
              • 429

              #21
              Hej har du testat att testa att rikta pumparna så du får cirkulation runt i karet. Annars är det nog bara snål matning.
              Jag har några pansar malar som går runt på bottnen och pillrar upp "skit" så det kan sugas upp av min pumpar en 2252 och en 1000 L/H i ett 540 liters.

              Lycka till.
              ;-) LejonMarie
              540L Vieja synspila
              500L Cichlasoma bocourti

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

              Kommentar

              • Nike
                Användare
                • maj 2003
                • 26

                #22
                Lånar tråden lite, hoppas det e ok

                Har precis startat upp mitt 720 och undrar hur lång tid det brukar ta innan vattnet blir klart, har faxegrus i o jag tvättade det väldigt noga och har bytt vatten 4ggr sen uppstart men det blir inte riktigt klart, har 2 st aquabee 2000l/h?
                720 Malawi

                Kommentar

                • Nike
                  Användare
                  • maj 2003
                  • 26

                  #23
                  Lånar tråden lite, hoppas det e ok

                  Har precis startat upp mitt 720 och undrar hur lång tid det brukar ta innan vattnet blir klart, har faxegrus i o jag tvättade det väldigt noga och har bytt vatten 4ggr sen uppstart men det blir inte riktigt klart, har 2 st aquabee 2000l/h?
                  720 Malawi

                  Kommentar

                  • macson
                    Användare
                    • april 2003
                    • 133

                    #24
                    Nike:
                    Jag har i princip samma situation 780l och faxegrus!

                    ALLA:

                    Jag har lagt upp bilder på karet och på hur pumpen sitter, ni kan ju gå in och kolla och sedan säga vad ni tycker, om jag ska ta bort den eller inte?!

                    Titta in på:

                    och besök galleriet!

                    MVH

                    Markus

                    Kommentar

                    • macson
                      Användare
                      • april 2003
                      • 133

                      #25
                      Nike:
                      Jag har i princip samma situation 780l och faxegrus!

                      ALLA:

                      Jag har lagt upp bilder på karet och på hur pumpen sitter, ni kan ju gå in och kolla och sedan säga vad ni tycker, om jag ska ta bort den eller inte?!

                      Titta in på:

                      och besök galleriet!

                      MVH

                      Markus

                      Kommentar

                      • Nike
                        Användare
                        • maj 2003
                        • 26

                        #26
                        Tycker dit ser väldigt klart ut

                        Ska ta kort på mitt ser ut som f*n
                        720 Malawi

                        Kommentar

                        • Nike
                          Användare
                          • maj 2003
                          • 26

                          #27
                          Tycker dit ser väldigt klart ut

                          Ska ta kort på mitt ser ut som f*n
                          720 Malawi

                          Kommentar

                          • Nike
                            Användare
                            • maj 2003
                            • 26

                            #28


                            Så ser det ut i mitt kar
                            720 Malawi

                            Kommentar

                            • Nike
                              Användare
                              • maj 2003
                              • 26

                              #29


                              Så ser det ut i mitt kar
                              720 Malawi

                              Kommentar

                              • Fredrik H.
                                Användare
                                • april 2002
                                • 1884

                                #30
                                Nike: 2 st aquabee UP 2000 tycker jag är i överkant för en 720:a. Själv kör jag en UP 3000 och jag fick slutligen sanden att ligga på plats med strilrörs-slang-grejen som jag visade i länken tidigare.

                                Faxegrus kan man i princip inte tvätta "ren". Den är oftast ren från början och de räcker at skölja den en aning. Om man tvättar den på vanligt vis i en hink så blir vattnet lika mjölkigt varje gång. Detta beror på att själva gruskornen fäller. Du kan stå där och gnida i oändlighet, det slutar inte förrän varje liten sten är upplöst i vattnet. Med kraftig cirkulation i em 720 skulle det inte förvåna mig om det tog ett antal veckor innan vattnet är helt klart. Efter ett tag kommer begynnande algväxt och dyligt att kapsla in gruset och vattnet klarnar.
                                Fredrik H.
                                Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                                www.cichlidgallery.org
                                www.tropheini.com

                                Kommentar

                                Arbetssätt...