Helglas eller ram??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • _DoGGi_
    Användare
    • september 2003
    • 67

    Helglas eller ram??

    Hejsan ska köpa ett begagnat akvarium på 150x50x50 har jag tänkt, då undrar jag vad som e bästa helglas eller med ram?
    För och nackdelar och vad ska man titta på när man köper ett begagnat helglasakvarium så man inte får hem ett dåligt kar?Ska man placera ett helglaskar på nåt speciellt sätt, hur gammal får den vara?

    MVH _DoGGi_
    MVH _DoGGi_
  • Fiskar.nu
    Användare
    • september 2003
    • 442

    #2
    Helglas och ram är lika bra, enligt mig och några andra jag har sett.

    Jag köpte mitt akvarie 12 mm 375 liter utan att se den, det blev skit bra

    Har ingen aning vad man ska tänka mig på jag brydde mig inte. bara tänka på repor och såna där... blir lite fult
    375 liter till L-malar

    Kommentar

    • Fiskar.nu
      Användare
      • september 2003
      • 442

      #3
      Helglas och ram är lika bra, enligt mig och några andra jag har sett.

      Jag köpte mitt akvarie 12 mm 375 liter utan att se den, det blev skit bra

      Har ingen aning vad man ska tänka mig på jag brydde mig inte. bara tänka på repor och såna där... blir lite fult
      375 liter till L-malar

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • september 2002
        • 5394

        #4
        Kolla så inte limmat har börjat lossna eller att det finns sprickor i glaset,kolla även efter kanterna så det inte saknas flisor eller att djupa repor har uppstått som senare kan bli sprickor.
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #5
          Kolla så inte limmat har börjat lossna eller att det finns sprickor i glaset,kolla även efter kanterna så det inte saknas flisor eller att djupa repor har uppstått som senare kan bli sprickor.
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • Ralph
            Användare
            • maj 2002
            • 736

            #6
            Jag har både ram och helglas. En stor fördel med ramakvarier är att de inte lika lätt blir kantstötta. Dessutom kan man kanske ha tunnare glas = lägre vikt. Rätta mig om jag har fel.

            Ett par tips är att kolla så att det inte är en massa luftbubblor i silicon-fogarna samt att det står helt plant på bänken / ställningen så att det inte spricker när du fyller upp det. Det sista är enkelt att "komma runt" genom att ha det stående på ett liggunderlag eller en tunn frigolitskiva. Då får du lite värmeisolering på köpet också.

            Min erfarenhet är att ett akvarium kan vara nästan hur gammalt som helst, så länge det inte står tomt en längre tid för då torkar siliconet...

            Kommentar

            • Ralph
              Användare
              • maj 2002
              • 736

              #7
              Jag har både ram och helglas. En stor fördel med ramakvarier är att de inte lika lätt blir kantstötta. Dessutom kan man kanske ha tunnare glas = lägre vikt. Rätta mig om jag har fel.

              Ett par tips är att kolla så att det inte är en massa luftbubblor i silicon-fogarna samt att det står helt plant på bänken / ställningen så att det inte spricker när du fyller upp det. Det sista är enkelt att "komma runt" genom att ha det stående på ett liggunderlag eller en tunn frigolitskiva. Då får du lite värmeisolering på köpet också.

              Min erfarenhet är att ett akvarium kan vara nästan hur gammalt som helst, så länge det inte står tomt en längre tid för då torkar siliconet...

              Kommentar

              • Leo
                Användare
                • november 2002
                • 85

                #8
                Jag håller med Ralph, kolla efter att silikonet är OK, om det är limmat med genomskinlig silikon så ska det vara genomskinligt, inte "dimmigt". Karet ska ha stått på ett jämnt underlag, inte med bottnet fritt i luften, med liggunderlag eller möjligen frigolit under (jag gillar inte frigolit, ojämnt tryck i karet pga. tex, stenar kan trycka ner ett hörn/ena ändan av karet och orsaka spänning, liggunderlag stöder glaset jämnt och trycks ner under ramen där inget extra stöd behövs).

                Helglas är ju snggt, men silikonfogar med ingrodda alger är aldrig snygga. Ett ramakvarie är skyddat ifrån små hörnstötar samt är så mycket enklare att byta ny silikonfog i. Ett kar som länge stått tomt eller varit t.ex sköldpaddsakvarium löper risk att vara otäta.
                -Alix-

                Kommentar

                • Leo
                  Användare
                  • november 2002
                  • 85

                  #9
                  Jag håller med Ralph, kolla efter att silikonet är OK, om det är limmat med genomskinlig silikon så ska det vara genomskinligt, inte "dimmigt". Karet ska ha stått på ett jämnt underlag, inte med bottnet fritt i luften, med liggunderlag eller möjligen frigolit under (jag gillar inte frigolit, ojämnt tryck i karet pga. tex, stenar kan trycka ner ett hörn/ena ändan av karet och orsaka spänning, liggunderlag stöder glaset jämnt och trycks ner under ramen där inget extra stöd behövs).

                  Helglas är ju snggt, men silikonfogar med ingrodda alger är aldrig snygga. Ett ramakvarie är skyddat ifrån små hörnstötar samt är så mycket enklare att byta ny silikonfog i. Ett kar som länge stått tomt eller varit t.ex sköldpaddsakvarium löper risk att vara otäta.
                  -Alix-

                  Kommentar

                  • Fredrik H.
                    Användare
                    • april 2002
                    • 1884

                    #10
                    Leo: Det där med "Botten hängande fritt i luften" vill jag höra mer om? Är det ram eller helglas du menar då?

                    mvh,
                    Fredrik H.
                    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                    www.cichlidgallery.org
                    www.tropheini.com

                    Kommentar

                    • Fredrik H.
                      Användare
                      • april 2002
                      • 1884

                      #11
                      Leo: Det där med "Botten hängande fritt i luften" vill jag höra mer om? Är det ram eller helglas du menar då?

                      mvh,
                      Fredrik H.
                      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                      www.cichlidgallery.org
                      www.tropheini.com

                      Kommentar

                      • _DoGGi_
                        Användare
                        • september 2003
                        • 67

                        #12
                        tack så mycket för alla svar jag har varit lite skeptisk mot helglas med bara man har underlägg så e det nog lugnt vad jag har förstått, har hittat ett helglas 375 liter 150x50x50 ska nog slå till isåfall

                        MVH _DoGGi_
                        MVH _DoGGi_

                        Kommentar

                        • _DoGGi_
                          Användare
                          • september 2003
                          • 67

                          #13
                          tack så mycket för alla svar jag har varit lite skeptisk mot helglas med bara man har underlägg så e det nog lugnt vad jag har förstått, har hittat ett helglas 375 liter 150x50x50 ska nog slå till isåfall

                          MVH _DoGGi_
                          MVH _DoGGi_

                          Kommentar

                          • Leo
                            Användare
                            • november 2002
                            • 85

                            #14
                            Fredrik H: jag menar bådadera, har man ett kar som endast stöder på aluställningen och inte på en bänk med skiva eller en plywoodskiva så löper glaset risk att bända under trycket. Mitt första "riktiga" kar var köpt som begagnat ochhade alltidstått utan stöd under bottnet. Glaset var himla tjockt, karet vägde mer än mitt följande kar, en 325:a (var inte tillräkligt erfaren för att förstå att mäta tjockleken). Då jag sålde karet fick jag nästa dag ett meddelande av köparen som ville upphäva köpet pga att bottnet hade en spricka (som tur var hade vi skrivit ett köpebrev där köparen skrivit under att han köper karet i det skick det är vid köparens inspektion). Bottnet hade varit under sådan press i så många år att det inte mera tålde det sista flyttet.
                            -Alix-

                            Kommentar

                            • Leo
                              Användare
                              • november 2002
                              • 85

                              #15
                              Fredrik H: jag menar bådadera, har man ett kar som endast stöder på aluställningen och inte på en bänk med skiva eller en plywoodskiva så löper glaset risk att bända under trycket. Mitt första "riktiga" kar var köpt som begagnat ochhade alltidstått utan stöd under bottnet. Glaset var himla tjockt, karet vägde mer än mitt följande kar, en 325:a (var inte tillräkligt erfaren för att förstå att mäta tjockleken). Då jag sålde karet fick jag nästa dag ett meddelande av köparen som ville upphäva köpet pga att bottnet hade en spricka (som tur var hade vi skrivit ett köpebrev där köparen skrivit under att han köper karet i det skick det är vid köparens inspektion). Bottnet hade varit under sådan press i så många år att det inte mera tålde det sista flyttet.
                              -Alix-

                              Kommentar

                              Arbetssätt...