Luftpump

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • matte6633
    NCS Medlem
    • december 2003
    • 25

    Luftpump

    Jag funderar på att köpa en stor luftpump som klarar av att pumpa luft till flera akvarium. Den ska klara av minst 6 akvarie.

    Finns det någon som är bra på sånt eller finns det någon bra hemsida som säljer sånt?
    Vad ska man ha för något?
    Finns det något märke som är bättre än andra?



    Mattias

  • Hill
    Användare
    • december 2002
    • 52

    #2
    Kolla på t ex Clas Olsson eller Biltema efter en liten, billig kompressor...

    Kommentar

    • Hill
      Användare
      • december 2002
      • 52

      #3
      Kolla på t ex Clas Olsson eller Biltema efter en liten, billig kompressor...

      Kommentar

      • Karon
        Användare
        • april 2002
        • 880

        #4
        De är ju väldigt tysta och diskreta
        Det finns någon pump som heter "The Pump", används av de som håller på med dammar bl.a.
        Du kan kolla på http://www.aquaristic.net/ också.

        Kommentar

        • Karon
          Användare
          • april 2002
          • 880

          #5
          De är ju väldigt tysta och diskreta
          Det finns någon pump som heter "The Pump", används av de som håller på med dammar bl.a.
          Du kan kolla på http://www.aquaristic.net/ också.

          Kommentar

          • Hill
            Användare
            • december 2002
            • 52

            #6
            Visst väsnas kompressorer en del, men det löser man med att antingen ha den i ett annat rum och dra en luftledning eller isolera en garderob och ställa den där inne.

            Om man jämnför prestanda med vad de kostar, så får du mycket mer luft för pengarna om du köper en liten kompressor än om du köper en luftpump avsedd för akvariebruk (modell större är ganska dyra).

            Kolla på www.biltema.se och sök artikel 15-195 eller 17-640.

            Kommentar

            • Hill
              Användare
              • december 2002
              • 52

              #7
              Visst väsnas kompressorer en del, men det löser man med att antingen ha den i ett annat rum och dra en luftledning eller isolera en garderob och ställa den där inne.

              Om man jämnför prestanda med vad de kostar, så får du mycket mer luft för pengarna om du köper en liten kompressor än om du köper en luftpump avsedd för akvariebruk (modell större är ganska dyra).

              Kolla på www.biltema.se och sök artikel 15-195 eller 17-640.

              Kommentar

              • Tony
                Användare
                • april 2002
                • 4594

                #8
                Frågan är väl om kompressorerna är avsedda för kontinuerlig drift. Jag skulle inte vilja sätta mina fiskars liv i händerna på en airbrush-kompressor.

                Tony Englund

                Kommentar

                • Tony
                  Användare
                  • april 2002
                  • 4594

                  #9
                  Frågan är väl om kompressorerna är avsedda för kontinuerlig drift. Jag skulle inte vilja sätta mina fiskars liv i händerna på en airbrush-kompressor.

                  Tony Englund

                  Kommentar

                  • Karon
                    Användare
                    • april 2002
                    • 880

                    #10
                    Hill, använder du kompressor själv till akvarier ?
                    De låter så de går inte att ha i bostadsrum. Hur skulle en sambo eller granne reagera om kompressorn drog igång mitt natten. Då fick den allt stå bra långt bort om ingen skulle bli störd
                    Har folk behov av STORA mängder luft brukar de väl oftast använda sidokanalsfläktar. Skall man bara ha luft till ett mindre antal akvarier som, låt säga 6-10 vore det väl enklare att ha en eller ett par vanliga men kraftigare luftpumpar.

                    Kommentar

                    • Karon
                      Användare
                      • april 2002
                      • 880

                      #11
                      Hill, använder du kompressor själv till akvarier ?
                      De låter så de går inte att ha i bostadsrum. Hur skulle en sambo eller granne reagera om kompressorn drog igång mitt natten. Då fick den allt stå bra långt bort om ingen skulle bli störd
                      Har folk behov av STORA mängder luft brukar de väl oftast använda sidokanalsfläktar. Skall man bara ha luft till ett mindre antal akvarier som, låt säga 6-10 vore det väl enklare att ha en eller ett par vanliga men kraftigare luftpumpar.

                      Kommentar

                      • Hill
                        Användare
                        • december 2002
                        • 52

                        #12
                        Karon: Använd kompressor själv när jag hade odlinglokal (innan jag flyttade). Hyrde en liten lokal i källaren på ett hyreshus.

                        Visst väsnas de en del, men om man ställer den i en isolerad garderob försvinner nästan allt störande ljud. Jag använde samma material som används för att ljudisolera motorremmet på båtar.

                        Tony: På de flesta kompressorer kan man ställa in vilken luftmängd de skall ge ifrån sig. De funkar så att kompressorn jobbar upp ett maxtryck på t ex 10 bar. Sedan avger den luften tills dess att den nått sitt undre värde t ex 3 bar. Detta medför att den inte går hela tiden. Jag hade samma kompressor i sex år och det enda jag gjorde var att fylla på lite olja när det behövdes...

                        Kommentar

                        • Hill
                          Användare
                          • december 2002
                          • 52

                          #13
                          Karon: Använd kompressor själv när jag hade odlinglokal (innan jag flyttade). Hyrde en liten lokal i källaren på ett hyreshus.

                          Visst väsnas de en del, men om man ställer den i en isolerad garderob försvinner nästan allt störande ljud. Jag använde samma material som används för att ljudisolera motorremmet på båtar.

                          Tony: På de flesta kompressorer kan man ställa in vilken luftmängd de skall ge ifrån sig. De funkar så att kompressorn jobbar upp ett maxtryck på t ex 10 bar. Sedan avger den luften tills dess att den nått sitt undre värde t ex 3 bar. Detta medför att den inte går hela tiden. Jag hade samma kompressor i sex år och det enda jag gjorde var att fylla på lite olja när det behövdes...

                          Kommentar

                          Arbetssätt...