Ligger och flämtar på botten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bosse.J
    Användare
    • augusti 2003
    • 205

    Ligger och flämtar på botten?

    Vad har hänt i mitt akvarium?. Jag har precis satt i en ny bakgrund.. bytt bottenmaterial till sand. Och naturligtvis bytt allt vatten. Jag sparade ca 40 liter vatten, och lät filtren vara orörda?
    Vad kan ha hänt och framförallt vad kan jag göra för att rädda dom små liven. Det finns Neolaprologus Leleupi och Brichardi + lite tetror
    Bosse.J
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Jag har haft exakt samma? eller liknande problem när jag satt in filterrum i ett av mina yngelkar. Ynglen låg bara och flämtade tungt på botten utan att jag kunde förstå varför.

    I och för sig så satt jag in nytt filter (filtermatta), men jag använde det gamla gruset och en del vatten från det stora akvariet tillsammans med redan inkört filtermaterial från det stora. Trots detta så fick jag problem. Jag tror att det har att göra med silikonen som släppt ut gifter...

    Jag har ingen annan förklaring då jag checkat alla andra upptänkliga faktorer som kunnat spelat in. Silikonen är ämnad för akvariebruk, men kanske var jag för snabb med att sätta upp karet igen innan det hade härdat ordentligt.

    I det andra yngelkaret (exakt lika stort och exakt samma procedur) har jag inte alls haft problem. Det har verkligen varit mystiskt...

    Jag tömde ur karet och lät det stå och torka i två dagar...det verkar ha gjort susen då inget yngel dött efter det. Men jag hade en massdöd på ca 60-talet yngel som irriterar mig oerhört om det skulle varit mänsklig faktor (jag) bakom tragedin.

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Jag har haft exakt samma? eller liknande problem när jag satt in filterrum i ett av mina yngelkar. Ynglen låg bara och flämtade tungt på botten utan att jag kunde förstå varför.

      I och för sig så satt jag in nytt filter (filtermatta), men jag använde det gamla gruset och en del vatten från det stora akvariet tillsammans med redan inkört filtermaterial från det stora. Trots detta så fick jag problem. Jag tror att det har att göra med silikonen som släppt ut gifter...

      Jag har ingen annan förklaring då jag checkat alla andra upptänkliga faktorer som kunnat spelat in. Silikonen är ämnad för akvariebruk, men kanske var jag för snabb med att sätta upp karet igen innan det hade härdat ordentligt.

      I det andra yngelkaret (exakt lika stort och exakt samma procedur) har jag inte alls haft problem. Det har verkligen varit mystiskt...

      Jag tömde ur karet och lät det stå och torka i två dagar...det verkar ha gjort susen då inget yngel dött efter det. Men jag hade en massdöd på ca 60-talet yngel som irriterar mig oerhört om det skulle varit mänsklig faktor (jag) bakom tragedin.

      Kommentar

      • Bosse.J
        Användare
        • augusti 2003
        • 205

        #4
        hur gick det då.. repade dom sig??
        Bosse.J

        Kommentar

        • Bosse.J
          Användare
          • augusti 2003
          • 205

          #5
          hur gick det då.. repade dom sig??
          Bosse.J

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            citat:det verkar ha gjort susen då inget yngel dött efter det.
            De som dog repade sig tyvärr inte...

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              citat:det verkar ha gjort susen då inget yngel dött efter det.
              De som dog repade sig tyvärr inte...

              Kommentar

              • Bosse.J
                Användare
                • augusti 2003
                • 205

                #8
                jag läste nog inte hela ditt svar.. och det verkar ju fan inte så kul.. detta är både vuxna å yngel..
                Så man kan förbereda sig på att få inhandla nya fiskar då..*suck*
                Bosse.J

                Kommentar

                • Bosse.J
                  Användare
                  • augusti 2003
                  • 205

                  #9
                  jag läste nog inte hela ditt svar.. och det verkar ju fan inte så kul.. detta är både vuxna å yngel..
                  Så man kan förbereda sig på att få inhandla nya fiskar då..*suck*
                  Bosse.J

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    Nej Nej...det scenariot behöver inte ske dina fiskar. Om man gör saker i tid så behöver det inte bli så illa som det blev för mig. Jag väntade för länge, dels pga att jag inte hade en uns av aning om problemets källa..och det är tveksamt om jag ens har det nu.

                    Vad jag menar är att du kan rädda dina fiskar om du t ex gör många 20% vattenbyten...du kan kanske plocka ut ett par fiskar och ha dom i en hink med fräschare vatten för att se om de blir friskare än vad fallet är i akvariet.

                    Har du kollat alla vattenvärden? Du kan ju trots allt fått nitrit eller ph-fall?!...problem med syresättning i akvariet ska det inte vara då de håller till vid botten.

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #11
                      Nej Nej...det scenariot behöver inte ske dina fiskar. Om man gör saker i tid så behöver det inte bli så illa som det blev för mig. Jag väntade för länge, dels pga att jag inte hade en uns av aning om problemets källa..och det är tveksamt om jag ens har det nu.

                      Vad jag menar är att du kan rädda dina fiskar om du t ex gör många 20% vattenbyten...du kan kanske plocka ut ett par fiskar och ha dom i en hink med fräschare vatten för att se om de blir friskare än vad fallet är i akvariet.

                      Har du kollat alla vattenvärden? Du kan ju trots allt fått nitrit eller ph-fall?!...problem med syresättning i akvariet ska det inte vara då de håller till vid botten.

                      Kommentar

                      • Bosse.J
                        Användare
                        • augusti 2003
                        • 205

                        #12
                        jo jag hade kollat alla värden. dom var bra. Jag har precis avslutat ett 90%vattenbyte. 5 firrar hade redan dött.. (yngel)(ja jag vet att jag skulle väntat på att läsa ditt svar). så nu återstår det att se. Men dom verkar simma lite mer nu..
                        Jag tackar för dina svar, hade faktiskt hoppats på att du skulle svara. Du verkar alltid ha bra råd att komma med. Bor du vid datorn??.. min fru säger att jag gör det..
                        Bosse.J

                        Kommentar

                        • Bosse.J
                          Användare
                          • augusti 2003
                          • 205

                          #13
                          jo jag hade kollat alla värden. dom var bra. Jag har precis avslutat ett 90%vattenbyte. 5 firrar hade redan dött.. (yngel)(ja jag vet att jag skulle väntat på att läsa ditt svar). så nu återstår det att se. Men dom verkar simma lite mer nu..
                          Jag tackar för dina svar, hade faktiskt hoppats på att du skulle svara. Du verkar alltid ha bra råd att komma med. Bor du vid datorn??.. min fru säger att jag gör det..
                          Bosse.J

                          Kommentar

                          • Cutekid
                            Användare
                            • januari 2003
                            • 3368

                            #14
                            Luktar nitrit tycker jag .
                            Carl

                            Besök petrochromis.com´s forum:

                            http://petrochromis.com/phpbb3/

                            Kommentar

                            • Cutekid
                              Användare
                              • januari 2003
                              • 3368

                              #15
                              Luktar nitrit tycker jag .
                              Carl

                              Besök petrochromis.com´s forum:

                              http://petrochromis.com/phpbb3/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...