Tropheus tråd fortsättning

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björn
    Användare
    • april 2002
    • 787

    ...och Tricella ifrågasätter MIN slutledningsförmåga... =)

    Jaja, alla kan vi ha fel ibland. Ord som slutar på Y brukar stavas med "ies" i flertal.

    Nog talat om engelsk grammatik?

    Mvh
    Björn

    __________________________________________________ ______________________

    Stolt ägare av:

    15 VF Tropheus 'chaitika'
    45 F2 Tropheus 'pemba'
    30 F2 Tropheus 'ikola'
    25 F2 Tropheus 'katoto'
    25 F2 Tropheus 'moliro'
    13 F2 Tropheus 'kiriza'
    4 F1 Tropheus 'kasanga'
    4 VF Eretmodus cyanostictus
    2 F1 Julidochromis ornatus 'masansa orange'
    5 Lamprologus occelatus 'blue'
    5 Lamprobogus brevis 'sun spot'
    2 Neolamprologus pulcher 'daffodil'
    2 Altolamprologus compressiceps 'kigoma'
    3 VF Synodontis multipunctatus
    20 Labidochromis caeruleus 'golden'
    6 Melanochromis maingano (cyaneorhabdos)
    10 Pseudotropheus socolofi
    5 Metriaclima estherae 'minos reef'
    4 Fossochromis rostratus
    6 Cyrtocara moorii
    7 Labeotropheus fulleborni MC/OB
    3 Apistogramma viejita
    4 Poecilia reticulata 'guppy'
    3 Corydoras aeneus

    samt diverse yngel och malar...

    (Irriterande?)
    fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      citat:...och Tricella ifrågasätter MIN slutledningsförmåga... =)
      Visst är det chockerande?!?!

      P.s. Bor du i en akvariebutik?...Irriterande?...endast mellan vattenbytena

      Kommentar

      • Stelin
        Användare
        • december 2002
        • 1339

        Jag såg för första gången yngel från den tuggande honan idag. Honan simmar in i en liten grotta där hon i skydd från de andra fiskarna då o då simmar in och släpper ut sina yngel. För j-kla kul.
        //Stefan Lindstedt

        Kommentar

        • MiDo

          Grattis Stefan!!!
          Visst ger det en annan dimension till att ha Tropheus??+
          Bra medinnevånare till Tropheus är guppy. Dom är känsliga för dåligt vatten, är snabbt framme när
          det vankas mat och en del är riktigt snygga. Det gäller att guppyn är i karet först annars blir de lätt mat.
          MiDo

          Kommentar

          • Stelin
            Användare
            • december 2002
            • 1339

            Tack Mido.
            Jag själv har tidigare haft mycket svårt för att tänka mig att det ska kunna gå också när man har stora grupper, men det verkar ju fungera även då. Du har ju länge nu propagerat för detta och jag har faktiskt tidigare trott att du skojat med oss.

            Hursomhelst ska det bli mycket kul att följa det hela. Hur det går med ynglenas tillväxt, hur det kommer att gå när de andra fiskarna får syn på ynglena, hur det går när det blir fler o fler yngel osv. (Min tanke angående ynglena är att rensa karet från yngel genom att ett par gånger per år ta upp all sten så att man får upp alla yngel/ungdjur.)

            Jag tror nog att jag nöjer mig med tropheusarna(har inget intresse för guppy). Men jag har ett annat kar som jag tidigare använt som yngelkar som nu blir ledigt. Troligen så startar jag detta och har lite andra mindre t-ciklider i detta istället.
            //Stefan Lindstedt

            Kommentar

            • MiDo

              Stefan:
              Du kommer att märka att ynglen växer fortare när dom går med föräldrarna. Jag matar med räkmix och ser till att en del av det smulas ner så att också ynglen får tag i det. Jag har travat små tegelstenar med hål i på varandra och det funkar för mig. Varannan eller var tredje månad tömmer jag på yngel. Det verkar som när det blir för många yngel i karet avtar leklusten något. Omvänt så verkar det som om de första spottade ynglen får de övriga att också vilja leka. Självklart endast teorier från min sida.
              MiDo

              Kommentar

              • Stelin
                Användare
                • december 2002
                • 1339

                Mido:
                citatu kommer att märka att ynglen växer fortare när dom går med föräldrarna.
                Detta är något jag även har hört från andra. Det låter ju lite märkligt då ynglena borde ha bättre fodertillgång o därmed bättre tillväxt när dom går i yngelkar. Men jag får väl se själv om det stämmer eller ej.

                Ska mata på med mer räkmix när jag utfodrar så att även ynglena får i sig lite.
                //Stefan Lindstedt

                Kommentar

                • Robin
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 4526

                  Brukar det inte vara så att stora kar ger större fiskar?
                  Mvh
                  Robin

                  Kommentar

                  • Stelin
                    Användare
                    • december 2002
                    • 1339

                    Inte nödvändigtvis. Har fiskarna svårt att hitta maten i ett stort kar så växer dom inte speciellt fort. Då kan det vara bättre med ett mindre kar där dom enkelt hittar mat.
                    //Stefan Lindstedt

                    Kommentar

                    • Björn
                      Användare
                      • april 2002
                      • 787

                      Jag delar de erfarenheterna om att yngel växer snabbare om dom går kvar i huvudkaret. Jag tror det beror på att dom MÅSTE växa snabbt för att bli så stora som möjligt så snabbt som möjligt. Annars blir om uppätna. Studier på vanlig Dammruda visar att dom växer mer på höjden om dom går i vatten med rovfisk. Detta för att dom ska bli svårare att svälja av rovfisken. Kanske gäller detta i viss mån även våra akvariefiskar?

                      Mvh
                      Björn

                      Ps. Tricella: Jag bor hemma, men jobbar i en zoobutik. Hade jag tagit med den listan längst ner på inlägget hade det blivit MYCKET irriterande =) Du får helt enkelt tänka dej 120 rader med meningslöst vetande här under =)
                      fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                      Kommentar

                      • Cutekid
                        Användare
                        • januari 2003
                        • 3368

                        Håller med Björne i hans inlägg. Har sett studier där man har haft rudor i akvarium tillsammans med en gädda. Man hade också ett kar där rudorna gick ensamma. Rudorna i karet med gäddan växte snabbt på höjden, detta pga gäddans attacker. Rudorna i det ensamma karet förblev som vanligt och utvecklades inte på samma sätt. När gäddan plockades bort återgick rudan till en mer vanlig form.

                        MVH
                        Carl

                        Besök petrochromis.com´s forum:

                        http://petrochromis.com/phpbb3/

                        Kommentar

                        • Joakim_R
                          Användare
                          • november 2003
                          • 42

                          Har precis haft bukvattensot i ett kar .
                          Nu undrar jag om man måste sanitera hela karet innan en ny grupp ska in i det ?
                          Hur har ni gjort?
                          MVH

                          Kommentar

                          • Stelin
                            Användare
                            • december 2002
                            • 1339

                            Mr carp:
                            Detta diskuterades i följande tråd: http://www.ciklid.se/forum/topic.asp...chTerms=sanera
                            //Stefan Lindstedt

                            Kommentar

                            • stiffe
                              Användare
                              • april 2002
                              • 953

                              Jag delar inte dom erfarenheterna vad det gäller att Tropheusyngel skulle växa fortare tillsammans med sina föräldrar.Har själv,för inte så länge sen,haft förmånen att kunna ha 20st Moliroyngel tillsammans med föräldrarna i mitt 400l kar och samtidigt ha 6st yngel i ett 70l kar.Ynglen i 70l karet var födda ca 1 månad efter dom minsta som var tillsammans med föräldrarna.När jag satte in dom sex i föräldrakaret,så var den minsta av dom,större än den minsta av dom andra ynglen i föräldrakaret.
                              mvh Stefan

                              Kommentar

                              • Stelin
                                Användare
                                • december 2002
                                • 1339

                                Flera av mina nyspottade yngel som går i huvudkaret har nu blivit dödade av de andra vuxna fiskarna som går i karet. Detta trots att jag har en j-kla massa gömställen för yngel.

                                Det är inte speciellt kul längre.....
                                //Stefan Lindstedt

                                Kommentar

                                Arbetssätt...