Tropheus tråd fortsättning

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björn
    Användare
    • april 2002
    • 787

    Nu är fiskar och växter på plats. 27st ikola, 4st hästnosar och 9st crinumlökar. Jag trodde inte det var så många ikola, med de som är där nu är fullt tillräckligt för att karet ska se bra ut. Alltså kommer inte körsbären gå i detta karet, iallafall inte samtidigt som ikola.

    Calle, det är tydligen inte alls ovanligt att honan leker med flera hanar samtidigt. Om det är för att chansen ska öka att äggen blir befruktade, eller om det är för att få så spritt genmaterial som möjligt i ungarna vet jag inte. troligt är väl en kombination av dessa.

    Mvh
    Björn
    fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

    Kommentar

    • Stelin
      Användare
      • december 2002
      • 1339

      Som jag skrev tidigare i den här tråden så lät jag en Tropheus hona med yngel spotta i huvudkaret där även de andra fiskarna gick. Där blev 2st yngel som överlevde i en kull som från början var c:a 8st. De återstående verkar nu vara utom fara.

      Vi pratade tidigare lite om tillväxtfaktor på yngel och på två veckor gående i samma kar som föräldrarna så har nu de överlevande växt till c:a 2cm. Detta tycker jag är mycket snabb tillväxt ungefär jämnbördigt(eller t.o.m lite snabbare) med tillväxttakten jag tidigare har haft på yngel som har simmat i eget yngelkar. Men då med tillgång till betydligt mer mat och täta vattenbyte.

      Nästa gång det blir dax så kommer jag inte låta honan släppa i huvudkaret. Istället kommer jag att vänta med detta tills jag fått i ännu mer sten i karet. Karet (och jag) kommer troligen att flyttas under året och jag tänkte då passa på att lägga i frigolit i botten så att jag kan ha i mer sten. Nästa gång ska jag även bygga lite mer på höjden. Kanske chanserna för att fler yngel ska överleva ökar då.
      //Stefan Lindstedt

      Kommentar

      • Fredrik H.
        Användare
        • april 2002
        • 1884

        Tråkigt att så få yngel överlevde men tillväxten låter ju fantastisk. Själv har jag just nu en yngelvårdande duboisi hona i ett 80 liters. Fantastiskt roligt att titta på men vi får se hur det går när hon ska tillbaka till gruppen.

        mvh,
        Fredrik H.
        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
        www.cichlidgallery.org
        www.tropheini.com

        Kommentar

        • Stelin
          Användare
          • december 2002
          • 1339

          Det låter ganska mycket med 2cm, men jag tror inte jag överdriver. Så stort är nog det ena ynglet. Det andra är några millimeter mindre och blir förresten trakasserad av den andra så fort den visar sig. (Detta trots att karet är 720 liter, man kan ju tycka att dom 2cm stora ynglena borde komma kunna samsas lite bättre i ett så pass stort kar.)

          Meddela gärna hur det går med din duboisi hona när hon flyttas tillbaka.
          //Stefan Lindstedt

          Kommentar

          • Cutekid
            Användare
            • januari 2003
            • 3368

            Jag har 21 st Canary Cheek yngel och 7 st Mpimbwe yngel i ett 150 liters och de växer så att det knakar och tyckte att den första kullen kom upp i 2 cm väldigt fort.
            Carl

            Besök petrochromis.com´s forum:

            http://petrochromis.com/phpbb3/

            Kommentar

            • Stelin
              Användare
              • december 2002
              • 1339

              Hur har du gjort, Calle. Du provade vid något tillfälle med att flytta en tuggande hona till eget spottkar. Har du testat detta vid något ytterligare tillfälle.
              //Stefan Lindstedt

              Kommentar

              • Cutekid
                Användare
                • januari 2003
                • 3368

                Jag hade ju en hona i ca 1 vecka i ett spottkar och det funkade fint. Jag flyttade tillbaka henne när akvariumet hade stått nersläckt i några timmar.

                För tillfället har jag en ny metod som har funkat bra för mig. Jag låter honorna tugga i 4 veckor, kanske lite mer nästan. När jag fångar in dem så spottar 90% av honorna i håven och det är bara att släppa tillbaka honan igen.

                Då har ju ynglen fått en ganska lång prägling till honan. Jag tror att har man lite sten i karet så håller honorna ynglen längre, dvs att de inte vill släppa ut dem pga av för lite gömställen för ynglen. När det har gått 4 veckor är ju ynglen så stora att de knappt får plats i honans mun. Jag tror därför att de flesta honor spottar i håven.
                Men det är somsagt min teori över det hela.

                Gör ett test får du se om det funkar för dig.

                MVH
                Carl

                Besök petrochromis.com´s forum:

                http://petrochromis.com/phpbb3/

                Kommentar

                • Stelin
                  Användare
                  • december 2002
                  • 1339

                  Så du hade honan borta ifrån karet en hel vecka, det låter ju lovande.
                  Tyvärr så har jag bara haft en lek i mitt kar och nu verkar det heldött på den fronten.
                  Men någon gång kommer dom väl igång igen och då blir det nog att prova det här med att ta ut honan och låta hon ha sin yngelvård i ett separat kar(om jag nu inte hunnit göra om karet som jag skrev om i ett tidigare inlägg).
                  //Stefan Lindstedt

                  Kommentar

                  • Cutekid
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 3368

                    Testa det här ett tag så får du se om du får fart på ynglandet:

                    Räkmix

                    2kg Räkor
                    1kg Ärtor
                    0.5kg Spenat
                    1 Burk AquaticNature Afr. Cichlid granulat(Finmald)
                    4 dl spirulinaflingor av hög kvalite

                    Mata 1ggr/dag med räkmix samt spirulina flingor.
                    Tänk på att du matar på samma tid varje dag.

                    Byt 30% vatten 2ggr/veckan
                    Viktigt att byta på samma dag, ungfär samma tid.

                    Kör detta koncept i ca 2 veckors tid. Du ska riktigt tröka ut dem med samma rutiner hela tiden.

                    Sedan gör du följande:

                    Byt vatten 30% 1ggr/veckan.Byt samma dag.
                    Mata var tredje dag med räkmix bara. Mata samma tid varje gång.

                    Jag tror att det är förändringen från rutinen som triggar till leken. Även fodret spelar stor roll. Tycker att mina troffar har fått en bättre kondition med den nya räkmixen med lite mera räkor i.

                    Detta är bara ett sätt hur jag har lyckats få i gång mina att leka så bra.

                    Lycka till

                    MVH
                    Carl

                    Besök petrochromis.com´s forum:

                    http://petrochromis.com/phpbb3/

                    Kommentar

                    • Stelin
                      Användare
                      • december 2002
                      • 1339

                      Tackar för tipsen, Calle

                      Problemet i min grupp är att jag inte har någon stor och dominant hane. Istället är det 3 stora honor som dominerar och hanen som lekte av en hona sist måste nog växa till sig först så att han blir riktigt dominant. Tills dess får jag nog nöja mig med enstaka lekar då o då.
                      //Stefan Lindstedt

                      Kommentar

                      • Cutekid
                        Användare
                        • januari 2003
                        • 3368

                        Bland mina Canary Cheek finns det tre dominanta hanar. De fightas hela tiden och håller sina revir konstant. Det ser ganska våldsamt ut när de hakar i varandras munnar och ryker runt. Bland mina Red Cheeks så har jag en grymt snygg och mastig hane. han håller hela sin grupp i schack, men det är inte så att han attackerar någon i gruppen brutalt. Det är en mäktig syn när han spänner upp sig och visar upp sin prakt.

                        MVH
                        Carl

                        Besök petrochromis.com´s forum:

                        http://petrochromis.com/phpbb3/

                        Kommentar

                        • Stelin
                          Användare
                          • december 2002
                          • 1339

                          citatet är en mäktig syn när han spänner upp sig och visar upp sin prakt.
                          Det kan jag tänka mig.
                          Just det här när dom spänner upp sig och visar sig i all sin prakt är något som är otroligt vackert. I min förra grupp så gick [u]alla</u> fiskarna ibland samman och spände upp sig för varandra i all sin prakt och detta var något helt otroligt att se. Något liknande har jag än så länge inte sett i min nuvarande grupp.
                          Min nuvarande grupp är förresten nog den mest harmoniska grupp jag haft på länge. Troligen mycket pga avsaknaden av riktigt stora och dominanta hanar.
                          //Stefan Lindstedt

                          Kommentar

                          • Jonas E
                            Användare
                            • februari 2003
                            • 2533

                            Tjena gänget!
                            Nu har mina ikola vart elaka igen och slagit ihjäl två polare. Detta avhjälptes efter någon dags tänkande med att jag släppte ner 4 14cm Labeotropheus fuelleborni-hannar i akvariet. Eftersom de bara jävlades med mina goldens hela tiden så tänkte jag att då borde de jävlas med ikolan också. Jojomän, den Ikola som sist var uppjagad bakom pumpen och fenbiten är nu framme hela tiden och blir inte jagad mer än normala små-jakter. Fuellebornisarna är grymt bra på att bryta fighter verkar det som, eller så är det bara det att Ikola-hannen inte är boss i akvariet längre när han har två stycken 4cm större Fuellebornisar att mäta sig mot. De två mindre bara simmar rundor och jäklas med mina Lamprologus similis =)

                            Ett bra recept som jag fick från Christian Alfredssons Ikola-beater (tror att det var en Tropheus brichardi kipili-hanne) och tänkte att mina fuellebornis borde funka lika bra =)
                            /Jonas
                            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                            Kommentar

                            • Fredrik H.
                              Användare
                              • april 2002
                              • 1884

                              Jag läste om Christians teori på Tropheus.info, kul att det funkade även för dig.

                              Mina Kala island-yngel börjar redan bli biffiga och när de blir en smula äldre så ska jag tårögt berätta för dem om hur stilig deras far var och hur stolta vi ska vara för att han prytt Tropheus.info-sidans "första sida" i över ett år. Jag ska även berätta för dem att minst 15 webmasters snott bilderna av honom och att han är den absolut mest vida berömda Tropheus moorii "kala Island" hanen i världen någonsin, snyft, snyft men så sant så sant.

                              Mina "Lupota" gav mig en chock när jag häromdagen hittade två döda efter att på kvällen sett en lycklig grupp. Avföringen är dock fet och snygg så jag oroar mig inte. Måste ha varit hårda tag i gryningen.

                              Jag har nyligen slutat skämmas över mina fula dubbar som jag nu placerat i min "livingroom showtank". De är lika fula som vanligt men jag har nu bestämt mig för att jag gillar dem i alla fall, precis som jag gjorde när jag köpte dem för tre år sedan och drömde om hur breda och klargula band de skulle få, vilket de följdaktiligen aldrig fick. Ynglar av sig ordentligt gör de också.

                              Jag har just återfört två dubbehonor till "modergruppen" och kan meddela att det gick utan större bekymmer. Den domainante hanen hade redan en gruppmedlem som han var fast besluten att slå ihjäl så han lät de två återintroducerade honorna vara ifred. Det är sorgilgt att se men någon ska alltid vara nästa att dö, ibland syns det och ibland inte.

                              Kul att tråden är igång igen. Detta var min månadsrapport, hur går det för övriga?

                              mvh,
                              Fredrik H.
                              Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                              www.cichlidgallery.org
                              www.tropheini.com

                              Kommentar

                              • Björn
                                Användare
                                • april 2002
                                • 787

                                Hur går det för övriga?

                                Jag fick hem mina körsbär idag. 30st varav fem-sex stycken redan har sin fina teckning, trots sin ringa storlek. Lät påsarna ligga i karet medans jag matade resten av fiskarna, sen åkte dom i. Närmare ett dygn i påsarna märktes inte av alls. Jag vet att många är jätte nojiga med inkoppning och sånt, men jag har klarat mej bra trots dessa "brutala" installeringar.
                                I övrigt så är läget under kontroll. Chaitikorna verkar stabila (men få) och resten är som det ska. Det är bara mina kasanga som är oroande. Inget synligt fel på dom just nu, men soten såg till att endast tre återstår. Får väl sälja dom som lekgrupp till nån butik... =)

                                Läget just nu på tropheusfronten är som följer:
                                Chaitika
                                Pemba
                                Moliro
                                Körsbär
                                Kiriza
                                Katoto
                                Kasanga
                                samt Ikola

                                Tänkte även försöka komma över en grupp Katonga inom kort, mest för att reta gallfeber på Calle =)

                                Mvh
                                Björn
                                fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                                Kommentar

                                Arbetssätt...