Oscar yngel - hur gör man?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Thomas_Anna
    Användare
    • oktober 2002
    • 13

    Oscar yngel - hur gör man?

    Våra oscar's har lagt ägg ca 25 gånger. Ett flertal gånger har äggen gått till ett aktivt stadie där dom sprattlar regelbundet (detta har även inneburit att vi spärrat av mellan äggen och våra oscar's). Men därefter är det stopp, inga yngel har blivit fra och simmat omk´ring, de dör alla.

    Hur ska vi få våra oscar's att yngla av sig? Dom verkar kära och lägger ägg ca 1-3 ggr i månaden och bevisligen blir äggen befruktade. Vi har riktat strålen från en av pumparna direkt på äggen efter avspärrning utan resultat - finns det nåt vi missar?

    Vill så gärna ha avkommor efter våra kära Oscar's nu när vi har chansen. Dom bor it ett 250 liters akvarium och är 2 st tillsammans med en större algätare.

    Mvh,
    Thomas och Anna
  • Thomas_Anna
    Användare
    • oktober 2002
    • 13

    #2
    Jag vet inte hur man editerar ett inlägg, men dom bor i 350 liter, inte 250.

    Mvh,
    Thomas

    Kommentar

    • Thomas_Anna
      Användare
      • oktober 2002
      • 13

      #3
      Jag vet inte hur man editerar ett inlägg, men dom bor i 350 liter, inte 250.

      Mvh,
      Thomas

      Kommentar

      • Gimpan
        Användare
        • augusti 2003
        • 183

        #4
        Försök att variera temperatur, ljus och tillgången till föda så kanske ni får ett bra resultat till slut. Ta reda på först under vilken årstid oscar brukar lägga sina ägg i vilt tillstånd och se om det finns fler tips när ni ändå kollar. Dom är ju väldigt glupska så det kan ju hända att dom tycker ett uppdukat julbord är för svårt att motstå testa att mata lite mer och låt dom passa äggen. Jag har för mig att oscar blir könsmogna relativt sent och att dom har ganska lång inlärningstid innan dom fattar yngel och äggvården.
        Lycka till!
        JimmY CasH

        En "Viktoria" tack!

        Kommentar

        • Gimpan
          Användare
          • augusti 2003
          • 183

          #5
          Försök att variera temperatur, ljus och tillgången till föda så kanske ni får ett bra resultat till slut. Ta reda på först under vilken årstid oscar brukar lägga sina ägg i vilt tillstånd och se om det finns fler tips när ni ändå kollar. Dom är ju väldigt glupska så det kan ju hända att dom tycker ett uppdukat julbord är för svårt att motstå testa att mata lite mer och låt dom passa äggen. Jag har för mig att oscar blir könsmogna relativt sent och att dom har ganska lång inlärningstid innan dom fattar yngel och äggvården.
          Lycka till!
          JimmY CasH

          En "Viktoria" tack!

          Kommentar

          Arbetssätt...