skarp fisk!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    skarp fisk!

    Trots mitt klagande över att det inte går att ta skarpa bilder utan blixt etc etc. vill jag ändå visa denna jag precis tog med en Canon 10D (6,3 Mpixlar) jag har lånat, men MÅSTE köpa mig inom en mycket snar framtid. Det är en underbar kamera...



    Bilden är tagen på fri hand på 1600 ASA!!

    Jag håller dock fast vid min åsikt att bilder skall tas på stativ och fiskar skall plåta med blixt om man skall blåsa upp dem rejält. Jag är dock imponerad över denna snapshot.

    Saludos,
    Zaphi
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    #2
    Väldigt snygg bild.

    Jag måste bara säga att hela den här digitalhysterin har fått er alla att totalt missa poängen. När ska ni sluta snacka om vilka kameror ni plåtat med och istället inse att ni är bra fotografer?

    mvh,
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • Fredrik H.
      Användare
      • april 2002
      • 1884

      #3
      Väldigt snygg bild.

      Jag måste bara säga att hela den här digitalhysterin har fått er alla att totalt missa poängen. När ska ni sluta snacka om vilka kameror ni plåtat med och istället inse att ni är bra fotografer?

      mvh,
      Fredrik H.
      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
      www.cichlidgallery.org
      www.tropheini.com

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Inte bara bilden är snygg...även fisken!

        En juvel i karet månne?

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Inte bara bilden är snygg...även fisken!

          En juvel i karet månne?

          Kommentar

          • Kjell Nilsson
            Användare
            • januari 2003
            • 50

            #6
            Du har så rätt Fredrik, kameran är ett verktyg för att ta bilder med, men den gör det inte själv, det måste finnas en fotograf bakom.
            Sen förstår jag att diskussionerna i forumet ofta gäller kameramärken men det beror på osäkerhet, många är noviser och därigenom osäkra.
            Hur många gånger har jag inte fått frågan "vad använder du för kamera?" när jag visat upp en bra bild. Det är som att fråga en snickare vad han använt för hammare när han gjort ett bra jobb!

            Kommentar

            • Kjell Nilsson
              Användare
              • januari 2003
              • 50

              #7
              Du har så rätt Fredrik, kameran är ett verktyg för att ta bilder med, men den gör det inte själv, det måste finnas en fotograf bakom.
              Sen förstår jag att diskussionerna i forumet ofta gäller kameramärken men det beror på osäkerhet, många är noviser och därigenom osäkra.
              Hur många gånger har jag inte fått frågan "vad använder du för kamera?" när jag visat upp en bra bild. Det är som att fråga en snickare vad han använt för hammare när han gjort ett bra jobb!

              Kommentar

              • Zaphi
                NCS Medlem
                • juli 2002
                • 5395

                #8
                Kjell, självklart är det så. Det är ju bilden som räknas. Som Cartier-Bresson säger, det har egentligen inte hänt så mycket sedan 1920 talet inom fotografin då det gäller teknik och det som har hänt brydde han sig inte om Allt handlar om komposition och ljus. Det är ytterst få fall där själva kameran producerar så dåliga bilder att man inte kan göra stora förstorningar. Sen kan man ju köpa den bästa kameran i världen och trycka fast ett tamron 28-105 så blir ju det kass ändå

                Jag har beslutat mig att sälja min analoga EOS 3 med booster nu för att köpa en 10D. Ingen som är sugen? Rätt beslut? Jag vet inte, kanske kommer jag sakna den, vi har varit med om mycket ihop 3:an och jag, men om jag vill plåta analogt igen så har jag ju en bladare och en gammel Canon F1 (för övrigt världens bästa manuella systemkamera enligt mig). Sen har jag ju en Rolleicord från 1952 om man vill köra riktig old school Så jag tror det är lugnt!

                Saludos,
                Zaphi
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                Kommentar

                • Zaphi
                  NCS Medlem
                  • juli 2002
                  • 5395

                  #9
                  Kjell, självklart är det så. Det är ju bilden som räknas. Som Cartier-Bresson säger, det har egentligen inte hänt så mycket sedan 1920 talet inom fotografin då det gäller teknik och det som har hänt brydde han sig inte om Allt handlar om komposition och ljus. Det är ytterst få fall där själva kameran producerar så dåliga bilder att man inte kan göra stora förstorningar. Sen kan man ju köpa den bästa kameran i världen och trycka fast ett tamron 28-105 så blir ju det kass ändå

                  Jag har beslutat mig att sälja min analoga EOS 3 med booster nu för att köpa en 10D. Ingen som är sugen? Rätt beslut? Jag vet inte, kanske kommer jag sakna den, vi har varit med om mycket ihop 3:an och jag, men om jag vill plåta analogt igen så har jag ju en bladare och en gammel Canon F1 (för övrigt världens bästa manuella systemkamera enligt mig). Sen har jag ju en Rolleicord från 1952 om man vill köra riktig old school Så jag tror det är lugnt!

                  Saludos,
                  Zaphi
                  www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                  Kommentar

                  • Ralph
                    Användare
                    • maj 2002
                    • 736

                    #10
                    Jag sålde min EOS 1N HS till förmån för en D60 (som sen snabbt blev utbytt till en 10D), och jag har inte saknat analogt foto det minsta, men hastigheten och känslan i en EOS 1:a är svårslagen...

                    Tycker dock att bildkvaliteten i 10D är oerhört bra. Brusnivån är löjligt låg och upplösningen klart tillräcklig, men den hade gärna fått vara lite snabbare och med större buffert.

                    Zaphi, köp batterigreppet BG-ED3 direkt iom att du har haft booster på EOS 3:an. Annars kommer du att bli galen (och dessutom kan man ha två batterier i på samma gång = lätt 600 bilder utan omladdning)

                    Kommentar

                    • Ralph
                      Användare
                      • maj 2002
                      • 736

                      #11
                      Jag sålde min EOS 1N HS till förmån för en D60 (som sen snabbt blev utbytt till en 10D), och jag har inte saknat analogt foto det minsta, men hastigheten och känslan i en EOS 1:a är svårslagen...

                      Tycker dock att bildkvaliteten i 10D är oerhört bra. Brusnivån är löjligt låg och upplösningen klart tillräcklig, men den hade gärna fått vara lite snabbare och med större buffert.

                      Zaphi, köp batterigreppet BG-ED3 direkt iom att du har haft booster på EOS 3:an. Annars kommer du att bli galen (och dessutom kan man ha två batterier i på samma gång = lätt 600 bilder utan omladdning)

                      Kommentar

                      • Zaphi
                        NCS Medlem
                        • juli 2002
                        • 5395

                        #12
                        Raffe: Ah, jepp, vertgrepp är ett måste! En kamera skall helst väga minst 1,5 kilo!

                        Saludos,
                        Zaphi
                        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                        Kommentar

                        • Zaphi
                          NCS Medlem
                          • juli 2002
                          • 5395

                          #13
                          Raffe: Ah, jepp, vertgrepp är ett måste! En kamera skall helst väga minst 1,5 kilo!

                          Saludos,
                          Zaphi
                          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                          Kommentar

                          • Mike_Noren
                            Användare
                            • februari 2003
                            • 2695

                            #14
                            citat:Ursprungligen skickat av Fredrik H.

                            När ska ni sluta snacka om vilka kameror ni plåtat med och istället inse att ni är bra fotografer?
                            Efter att ha gått först från en Coolpix 990 till en Coolpix 4500 och nu ha testat en D100, måste jag svara "när digitalkameror har lika bra och jämn kvalitet som filmkameror"...

                            Hårdvaran spelar fortfarande en stor roll bland digitalkameror, de har så väldigt olika prestanda.

                            Kommentar

                            • Mike_Noren
                              Användare
                              • februari 2003
                              • 2695

                              #15
                              citat:Ursprungligen skickat av Fredrik H.

                              När ska ni sluta snacka om vilka kameror ni plåtat med och istället inse att ni är bra fotografer?
                              Efter att ha gått först från en Coolpix 990 till en Coolpix 4500 och nu ha testat en D100, måste jag svara "när digitalkameror har lika bra och jämn kvalitet som filmkameror"...

                              Hårdvaran spelar fortfarande en stor roll bland digitalkameror, de har så väldigt olika prestanda.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...