Hur doserar man bikarbonat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #16
    Se gärna följande tråd om samma sak:



    Saludos,
    Zaphi
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #17
      Se gärna följande tråd om samma sak:



      Saludos,
      Zaphi
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • swede
        Användare
        • november 2003
        • 40

        #18
        Det är möjligt att jag blandat ihop begreppen om hårt vatten osv, den
        egentliga frågan var hur man doserar bikarbonaten. Har ett kar på 630 liter och undrar hur mycket man ska ha i?.
        Swede

        Kommentar

        • swede
          Användare
          • november 2003
          • 40

          #19
          Det är möjligt att jag blandat ihop begreppen om hårt vatten osv, den
          egentliga frågan var hur man doserar bikarbonaten. Har ett kar på 630 liter och undrar hur mycket man ska ha i?.
          Swede

          Kommentar

          • Zaphi
            NCS Medlem
            • juli 2002
            • 5395

            #20
            Swede: Det går inte för oss att svara på din fråga, det beror helt på vad du har för vattenvärden till att börja med.

            En sak är däremot kristalklar. När du tillsätter bikarbonat i ditt kar är det inte främst för att höja PH, utan för att höja KH så att du får ett stabilt PH!! Detta är den absolut viktigaste orsaken.

            Hur mycket du tillsätter, spelar ingen större roll och är väldigt olika för alla (min fingertoppskänsla säger ett rågat kaffemått bikarb. / 50 liter är lagom för mig). Det viktigaste är att man hamnar ungefär på rätt värden, gör lika varje gång och INTE tillsätter bikarbonat utan att byta vatten först, det är inte alls bra!

            Saludos,
            Zaphi
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

            Kommentar

            • Zaphi
              NCS Medlem
              • juli 2002
              • 5395

              #21
              Swede: Det går inte för oss att svara på din fråga, det beror helt på vad du har för vattenvärden till att börja med.

              En sak är däremot kristalklar. När du tillsätter bikarbonat i ditt kar är det inte främst för att höja PH, utan för att höja KH så att du får ett stabilt PH!! Detta är den absolut viktigaste orsaken.

              Hur mycket du tillsätter, spelar ingen större roll och är väldigt olika för alla (min fingertoppskänsla säger ett rågat kaffemått bikarb. / 50 liter är lagom för mig). Det viktigaste är att man hamnar ungefär på rätt värden, gör lika varje gång och INTE tillsätter bikarbonat utan att byta vatten först, det är inte alls bra!

              Saludos,
              Zaphi
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

              Kommentar

              • Kenneth
                Användare
                • april 2002
                • 277

                #22
                Om du har Tanganyika eller Malawi: Det fiffiga med bikarbonat är att du inte kan överdosera. Bikarbonat buffrar inte mer än till ca 8.5. Tillsätt drygt en matsked bikarbonat per 100 liter, dvs lite drygt en deciliter i ditt fall.
                MVH
                /Kenneth Johansson,

                ordförande
                Linköpings Akvarieförening, www.linkopings-akvarieforening.net
                Ansvarig för Ciklidstämman 2007

                Kommentar

                • Kenneth
                  Användare
                  • april 2002
                  • 277

                  #23
                  Om du har Tanganyika eller Malawi: Det fiffiga med bikarbonat är att du inte kan överdosera. Bikarbonat buffrar inte mer än till ca 8.5. Tillsätt drygt en matsked bikarbonat per 100 liter, dvs lite drygt en deciliter i ditt fall.
                  MVH
                  /Kenneth Johansson,

                  ordförande
                  Linköpings Akvarieförening, www.linkopings-akvarieforening.net
                  Ansvarig för Ciklidstämman 2007

                  Kommentar

                  Arbetssätt...