Akut hjälp önskas.....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • medion
    Användare
    • augusti 2003
    • 243

    Akut hjälp önskas.....

    Håller just nu på att lägga i nytt silicon i ett 300 liters helglasat akvarie.

    Har lagt ett ganska tunnt lager och undrar om jag skall/bör/kan lägga ett lager till?

    Har "smetat" ut strängen med fingret (doppat i diskmedel och vattan) och undrar hur farligt det är om det nu skulle bli någon luftbubbla.

    Har 3 glasstag och det är väl bara att silicona dit dom med? En på var sin sida och en i mitten. Fick även med ett bockat plattjärn som när det läggs på i mitten håller emot front och bakrutan från att bukta ut. Ska jag lägga på det med eller räcker det med glasstagen?

    Inser att jag borde tagit reda på detta innan jag började limma.
    Men det är lätt att säga nu
    Mvh/Lukas
  • Hasse_H
    Användare
    • april 2002
    • 1081

    #2
    Eehh...tja...läsa på innan är nog ett försent råd nu...

    Jag brukar lägga hela fogens tjocklek på en gång. Jag vet inte om det blir sämre om man gör det i flera lager, men risken att få in bubblor ökar nog. Bubblor påverkar fogens hållfasthet, risken är att fogen blir tunnare där bubblan är och ger efter så småningom. Inga bubblor i glassilkonet alltså. Det brukar det heller inte bli om man är noggrann.

    Glasstagen är inga problem att silikona dit. Plattjärnet ser jag inget behov av.

    /Hasse

    Kommentar

    • Hasse_H
      Användare
      • april 2002
      • 1081

      #3
      Eehh...tja...läsa på innan är nog ett försent råd nu...

      Jag brukar lägga hela fogens tjocklek på en gång. Jag vet inte om det blir sämre om man gör det i flera lager, men risken att få in bubblor ökar nog. Bubblor påverkar fogens hållfasthet, risken är att fogen blir tunnare där bubblan är och ger efter så småningom. Inga bubblor i glassilkonet alltså. Det brukar det heller inte bli om man är noggrann.

      Glasstagen är inga problem att silikona dit. Plattjärnet ser jag inget behov av.

      /Hasse

      Kommentar

      • medion
        Användare
        • augusti 2003
        • 243

        #4
        Tack Hasse.

        Jag är väl bara nervös då det är första gången jag renoverar ett akvarium.

        Det är kanske inte så invecklat som jag hela tiden tror att det är.
        Fogen jag har lagt är väl inte så tunn som jag tror då jag har jämfört med ett "fabrikslimmat" kar.

        Ja jag vet inte om jag ska lägga en sträng till för att vara på den "säkra" sidan

        Mvh/Lukas

        Kommentar

        • medion
          Användare
          • augusti 2003
          • 243

          #5
          Tack Hasse.

          Jag är väl bara nervös då det är första gången jag renoverar ett akvarium.

          Det är kanske inte så invecklat som jag hela tiden tror att det är.
          Fogen jag har lagt är väl inte så tunn som jag tror då jag har jämfört med ett "fabrikslimmat" kar.

          Ja jag vet inte om jag ska lägga en sträng till för att vara på den "säkra" sidan

          Mvh/Lukas

          Kommentar

          • daniel_i_malmö
            Användare
            • april 2002
            • 1338

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av medion

            Fogen jag har lagt är väl inte så tunn som jag tror då jag har jämfört med ett "fabrikslimmat" kar.
            Mvh/Lukas
            Vad det gäller silikonfogens tjocklek så tänk på att det är hur stor yta som silikonet ligger an mot glaset som avgör fogens hållbarhet, och inte siliconlagrets tjocklek.

            Jag har lagat många läckande akvarium och jag har aldrig sett en silikonfog där silikonet "spruckit", utan det har alltid varit så att silikonet lossnat från rutan (om det inte varit rutan som spruckit naturligtvis).

            Altså tror jag att det är bättre att lägga en tunn, väl utsmetad silikonsträng än en tjock silikonkorv.

            /Daniel
            Tjugofem år med ciklider.
            http://www.malmoakvarieforening.se
            Centralamerika 2006
            Svart kaffe och drömmeri...

            Kommentar

            • daniel_i_malmö
              Användare
              • april 2002
              • 1338

              #7
              citat:Ursprungligen skickat av medion

              Fogen jag har lagt är väl inte så tunn som jag tror då jag har jämfört med ett "fabrikslimmat" kar.
              Mvh/Lukas
              Vad det gäller silikonfogens tjocklek så tänk på att det är hur stor yta som silikonet ligger an mot glaset som avgör fogens hållbarhet, och inte siliconlagrets tjocklek.

              Jag har lagat många läckande akvarium och jag har aldrig sett en silikonfog där silikonet "spruckit", utan det har alltid varit så att silikonet lossnat från rutan (om det inte varit rutan som spruckit naturligtvis).

              Altså tror jag att det är bättre att lägga en tunn, väl utsmetad silikonsträng än en tjock silikonkorv.

              /Daniel
              Tjugofem år med ciklider.
              http://www.malmoakvarieforening.se
              Centralamerika 2006
              Svart kaffe och drömmeri...

              Kommentar

              Arbetssätt...