Byta ut mangroverot mot stenar i Malawi kar!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Andre
    Användare
    • december 2003
    • 92

    Byta ut mangroverot mot stenar i Malawi kar!!

    Jag har stoppat i en Mangroverot ( 1,2kg ) i mitt kar ( 190L ) innan jag hann läsa att det är inte så lämpligt att ha i ett Malawi kar med Ciklider. Funderar nu på att lyfta ut den och stoppa i några fina, passande stenar. Vilka stenar förekommer i Malawi sjön? Tips? Länkar? Tack.

    Har ej alla fiskar på plast än så att det är helt ok hoppas jag.
    MVH/Andre
  • Karon
    Användare
    • april 2002
    • 880

    #2
    Tycker du roten är snygg så tycker jag du skall prova själv först innan du plockar bort den, och se hur det funkar i ditt akvarium.
    Det biotopriktiga kan självfallet diskuteras, men jag har några rötter och grenar i mitt kar och det har inte hänt något dramatiskt där.
    Om du tycker att den färgar vattnet kan du alltid minska det med vattenbyten, och om du anser att Ph:t sjunker alldeles för lågt kan man kanske tillsätta bikarbonat.

    Kommentar

    • Karon
      Användare
      • april 2002
      • 880

      #3
      Tycker du roten är snygg så tycker jag du skall prova själv först innan du plockar bort den, och se hur det funkar i ditt akvarium.
      Det biotopriktiga kan självfallet diskuteras, men jag har några rötter och grenar i mitt kar och det har inte hänt något dramatiskt där.
      Om du tycker att den färgar vattnet kan du alltid minska det med vattenbyten, och om du anser att Ph:t sjunker alldeles för lågt kan man kanske tillsätta bikarbonat.

      Kommentar

      • Fiskar.nu
        Användare
        • september 2003
        • 442

        #4
        har inte heller hänt något med mina malawi, jag har också rot i, men fan jobbigt med gult vatten. Finns det ingen medel som tar bort färgen.
        375 liter till L-malar

        Kommentar

        • Fiskar.nu
          Användare
          • september 2003
          • 442

          #5
          har inte heller hänt något med mina malawi, jag har också rot i, men fan jobbigt med gult vatten. Finns det ingen medel som tar bort färgen.
          375 liter till L-malar

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Filtrering genom aktivt kol brukar hjälpa för att ta bort det "gula" i vattnet.

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Filtrering genom aktivt kol brukar hjälpa för att ta bort det "gula" i vattnet.

              Kommentar

              • Andre
                Användare
                • december 2003
                • 92

                #8
                Jag har inga större problem med vattnet utan funderade på att byta ut roten mot kanske lavastenar eller kalkstenar?

                Dessutom så skulle det se snyggare ut tror jag. Funderar dock på underlaget då jag inte har någon frigolit under sanden. Kan jag ändå stoppa i några stenat utan att botten riskerar att spricka?!

                Vill inte chansa direkt! :-)
                MVH/Andre

                Kommentar

                • Andre
                  Användare
                  • december 2003
                  • 92

                  #9
                  Jag har inga större problem med vattnet utan funderade på att byta ut roten mot kanske lavastenar eller kalkstenar?

                  Dessutom så skulle det se snyggare ut tror jag. Funderar dock på underlaget då jag inte har någon frigolit under sanden. Kan jag ändå stoppa i några stenat utan att botten riskerar att spricka?!

                  Vill inte chansa direkt! :-)
                  MVH/Andre

                  Kommentar

                  • Fiskar.nu
                    Användare
                    • september 2003
                    • 442

                    #10
                    vad är aktiv kol, inte kol stenar va.
                    375 liter till L-malar

                    Kommentar

                    • Fiskar.nu
                      Användare
                      • september 2003
                      • 442

                      #11
                      vad är aktiv kol, inte kol stenar va.
                      375 liter till L-malar

                      Kommentar

                      • Henrik Dehlin
                        NCS Medlem
                        • september 2002
                        • 1913

                        #12


                        där ser du hur det ser ut och vad man kan änvända det till..

                        Kommentar

                        • Henrik Dehlin
                          NCS Medlem
                          • september 2002
                          • 1913

                          #13


                          där ser du hur det ser ut och vad man kan änvända det till..

                          Kommentar

                          • Kalejdoskop

                            #14
                            Andre, vi har två stora kalkstenar och massor med små kalk och kolstenar. De två stensorterna är de allra bästa! Vi har ingen frigolit under även om vi kanske borde, men det har då hållit hittills =)

                            Kommentar

                            • Kalejdoskop

                              #15
                              Andre, vi har två stora kalkstenar och massor med små kalk och kolstenar. De två stensorterna är de allra bästa! Vi har ingen frigolit under även om vi kanske borde, men det har då hållit hittills =)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...