Vart i hela hv3 kommer nitriten ifrån?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • september 2002
    • 1913

    #31
    Jag svarade på denna fråga:

    citatet är väl ingen höjdare att göra rent filtret i varmvatten?? Måste väl vara bättre med kallt ? Ngn som vet ?
    Så jag blanda ihop det lite...Men jag sköljer även mina sprillans nya filter i ljummet vatten...inte för dom innehåller några bakterier då men det gör jag iaf...

    Kommentar

    • zozz
      Användare
      • oktober 2003
      • 35

      #32
      FYI: Pratade med en lokal akvarist idag som hållit på i 20+ år och han kände direkt igen det hela, han hade nämligen gjort samma tabbe för längesen. Här är hans förklaring: I grus som står och som varit använt bildas mögel och dess sporer tål den mest hårdhänta behandling (som att vara i ugnen i 175 grader i 40 min) och ger en nitritchock när det kommer ner i det härligt varma akvarievattnet. Personligen tror jag att det var det som hände för att nitrit ska kunna uppstå från ett helt nytt filter te x köper jag inte.

      /Magnus

      Kommentar

      • zozz
        Användare
        • oktober 2003
        • 35

        #33
        FYI: Pratade med en lokal akvarist idag som hållit på i 20+ år och han kände direkt igen det hela, han hade nämligen gjort samma tabbe för längesen. Här är hans förklaring: I grus som står och som varit använt bildas mögel och dess sporer tål den mest hårdhänta behandling (som att vara i ugnen i 175 grader i 40 min) och ger en nitritchock när det kommer ner i det härligt varma akvarievattnet. Personligen tror jag att det var det som hände för att nitrit ska kunna uppstå från ett helt nytt filter te x köper jag inte.

        /Magnus

        Kommentar

        • Cutekid
          Användare
          • januari 2003
          • 3368

          #34
          Nitriten uppstår för att det inte finns några "goda" bakterier i filtret eftersom det var nytt. När du matar dina fiskar och de sedan skiter bildas det gift(nitrit) i karet. Har du då inga "goda" bakterier i ditt filter som kan bryta ner giftet tar det ibland mindre än ett dygn innan det slår ut första fisken. Det går oerhört fort. Jag upplevde liknande då 3 Vf T. brichardi Mpimbwe dog på ett dygn i ett kar med nya filter i.
          Carl

          Besök petrochromis.com´s forum:

          http://petrochromis.com/phpbb3/

          Kommentar

          • Cutekid
            Användare
            • januari 2003
            • 3368

            #35
            Nitriten uppstår för att det inte finns några "goda" bakterier i filtret eftersom det var nytt. När du matar dina fiskar och de sedan skiter bildas det gift(nitrit) i karet. Har du då inga "goda" bakterier i ditt filter som kan bryta ner giftet tar det ibland mindre än ett dygn innan det slår ut första fisken. Det går oerhört fort. Jag upplevde liknande då 3 Vf T. brichardi Mpimbwe dog på ett dygn i ett kar med nya filter i.
            Carl

            Besök petrochromis.com´s forum:

            http://petrochromis.com/phpbb3/

            Kommentar

            • Cutekid
              Användare
              • januari 2003
              • 3368

              #36
              Hej igen!

              Kikade ordentligt på ditt första inlägg. Kom alltså nitriten utan fiskar i?? Det verkar jäkligt skumt.
              Måste ha varit nått skit som kom med någonstans.

              MVH
              Carl

              Besök petrochromis.com´s forum:

              http://petrochromis.com/phpbb3/

              Kommentar

              • Cutekid
                Användare
                • januari 2003
                • 3368

                #37
                Hej igen!

                Kikade ordentligt på ditt första inlägg. Kom alltså nitriten utan fiskar i?? Det verkar jäkligt skumt.
                Måste ha varit nått skit som kom med någonstans.

                MVH
                Carl

                Besök petrochromis.com´s forum:

                http://petrochromis.com/phpbb3/

                Kommentar

                • zozz
                  Användare
                  • oktober 2003
                  • 35

                  #38
                  Precis, nitrit uppstår inte i ett TOMT kar, det var liksom det som var hela poängen med inlägget från början =)

                  Mvh: Magnus

                  Kommentar

                  • zozz
                    Användare
                    • oktober 2003
                    • 35

                    #39
                    Precis, nitrit uppstår inte i ett TOMT kar, det var liksom det som var hela poängen med inlägget från början =)

                    Mvh: Magnus

                    Kommentar

                    Arbetssätt...