Jordätare "gömmer sig"?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • snysop
    Användare
    • oktober 2002
    • 98

    Jordätare "gömmer sig"?

    Hej!

    En av mina jordätar (orange head) "gömmer" sig lite... hon/han är på samma ställe hela tiden, medans de andra simmar omkring som vanligt. Fisken är inte sjuk (vad jag ser), hon/han ser fin ut, äter som vanligt, kommer fram när man matar, är färgglad i sitt gömställe. Jag funderar på om hon/han kanske är med yngel? Hur märker man det isåfall? Vill gärna "ta till vara på ynglena"...

    Hoppas nån kan hjälpa mig.

    Mvh Karin
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    #2
    Det är nog inte yngel. När de leker polerar ett par ganska omsorgsfullt en plats, hos mig har det alltid varit själva glasbotten, och när detta är gjort så ser de till att hålla hela karets invånare på ordentligt avstånd. Om det skulle vara invånare som de inte kan hålla på avsånd så tror jag inte att de leker. När rommen avges på den polerade ytan håller hanen stenhård kontroll på hela karet, det är omöjligt att missa detta. Efter tre till fyra dagar av detta börjar de att ta upp nykläcka yngel i munnen. Ärligt talat så har jag inte ens sett dem kläckas utan det har sett ut som om de tar upp äggen i munnen och avlägsnar skalet med läpparna varpå de spottar ut det. Först efter detta börjar det att munruva och de kan likna afrikanska munruvare under en kort period. Efter bara några dagar börjar de dock låta ynglen vistas mer ytanför munnen än i.

    Ha tålamod, det kommer snart och det är värt att vänta på.

    mvh,
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • Fredrik H.
      Användare
      • april 2002
      • 1884

      #3
      Det är nog inte yngel. När de leker polerar ett par ganska omsorgsfullt en plats, hos mig har det alltid varit själva glasbotten, och när detta är gjort så ser de till att hålla hela karets invånare på ordentligt avstånd. Om det skulle vara invånare som de inte kan hålla på avsånd så tror jag inte att de leker. När rommen avges på den polerade ytan håller hanen stenhård kontroll på hela karet, det är omöjligt att missa detta. Efter tre till fyra dagar av detta börjar de att ta upp nykläcka yngel i munnen. Ärligt talat så har jag inte ens sett dem kläckas utan det har sett ut som om de tar upp äggen i munnen och avlägsnar skalet med läpparna varpå de spottar ut det. Först efter detta börjar det att munruva och de kan likna afrikanska munruvare under en kort period. Efter bara några dagar börjar de dock låta ynglen vistas mer ytanför munnen än i.

      Ha tålamod, det kommer snart och det är värt att vänta på.

      mvh,
      Fredrik H.
      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
      www.cichlidgallery.org
      www.tropheini.com

      Kommentar

      • snysop
        Användare
        • oktober 2002
        • 98

        #4
        Tack för ditt svar! Men, det gör mig lite orolig... då kanske det inte är yngel på gång trots allt... :-/ Jag hoppas så innerligt att den inte är sjuk. Det är nämligen en av de stora jordätarna. Nåja, jag får hålla koll på dem och se om det verkar vara någon sjukdom.

        Mvh Karin

        Kommentar

        • snysop
          Användare
          • oktober 2002
          • 98

          #5
          Tack för ditt svar! Men, det gör mig lite orolig... då kanske det inte är yngel på gång trots allt... :-/ Jag hoppas så innerligt att den inte är sjuk. Det är nämligen en av de stora jordätarna. Nåja, jag får hålla koll på dem och se om det verkar vara någon sjukdom.

          Mvh Karin

          Kommentar

          Arbetssätt...