Malawi eller Tanyanjika?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Trigger
    Användare
    • oktober 2003
    • 34

    #76
    Hej Ricard,
    hur går det för dig med ditt "inre krig"? Vinner Tanganyika eller Malawi för dig till slut tror du? Ser ut som att Tanganyika leder på upploppet eller??

    Jag går omkring i precis samma våndor så därför läste jag din tråd med stort intresse. Började med att vara helt inriktad på Tanganyika eftersom jag har starka känslomässiga bindningar till dem sedan förr i tiden, men vände sedan till Malawi av olika skäl (bl.a. för att sambon gillar konceptet mycket färger, särskilt då karet ska stå centralt placerat i vardagsrummet). Trodde att jag hade bestämt mig för M för länge sedan, men nu när det kommer till kritan och det är dags att börja tippa i vatten, sten och firrar så plågas jag återigen av svår beslutsångest... [V] Tänkte att det kunde hjälpa mig lite om du bestämde dig före mig.

    God Jul!
    /Mats
    ___________________
    * 672l Malawi - Gradvis ökning av invånarantalet pågår.
    - Labeotropheus Trewavasae, "Chilumba" (2+4)
    - Labidochromis Caeruleus, "Golden" (3+4)
    - Melanochromis Cyaneorhabdos, "Maingano" (x+x = 8st...)
    - Copadichromis Azureus (1+1)
    - Ancistrus sp (1+1)

    Kommentar

    • Trigger
      Användare
      • oktober 2003
      • 34

      #77
      Hej Ricard,
      hur går det för dig med ditt "inre krig"? Vinner Tanganyika eller Malawi för dig till slut tror du? Ser ut som att Tanganyika leder på upploppet eller??

      Jag går omkring i precis samma våndor så därför läste jag din tråd med stort intresse. Började med att vara helt inriktad på Tanganyika eftersom jag har starka känslomässiga bindningar till dem sedan förr i tiden, men vände sedan till Malawi av olika skäl (bl.a. för att sambon gillar konceptet mycket färger, särskilt då karet ska stå centralt placerat i vardagsrummet). Trodde att jag hade bestämt mig för M för länge sedan, men nu när det kommer till kritan och det är dags att börja tippa i vatten, sten och firrar så plågas jag återigen av svår beslutsångest... [V] Tänkte att det kunde hjälpa mig lite om du bestämde dig före mig.

      God Jul!
      /Mats
      ___________________
      * 672l Malawi - Gradvis ökning av invånarantalet pågår.
      - Labeotropheus Trewavasae, "Chilumba" (2+4)
      - Labidochromis Caeruleus, "Golden" (3+4)
      - Melanochromis Cyaneorhabdos, "Maingano" (x+x = 8st...)
      - Copadichromis Azureus (1+1)
      - Ancistrus sp (1+1)

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #78
        Jag har haft Tanganyika före det att jag skaffade Malawi...och är nu på gång med mer Tanganyika igen. Är man ciklidiot så får man kanske acceptera att man har beslutsångest och abstinens...jag har iallafall accepterat det.

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #79
          Jag har haft Tanganyika före det att jag skaffade Malawi...och är nu på gång med mer Tanganyika igen. Är man ciklidiot så får man kanske acceptera att man har beslutsångest och abstinens...jag har iallafall accepterat det.

          Kommentar

          • Ricard
            Användare
            • augusti 2003
            • 476

            #80
            citat:Ursprungligen skickat av Trigger

            Hej Ricard,
            hur går det för dig med ditt "inre krig"? Vinner Tanganyika eller Malawi för dig till slut tror du? Ser ut som att Tanganyika leder på upploppet eller??

            Jag går omkring i precis samma våndor så därför läste jag din tråd med stort intresse. Började med att vara helt inriktad på Tanganyika eftersom jag har starka känslomässiga bindningar till dem sedan förr i tiden, men vände sedan till Malawi av olika skäl (bl.a. för att sambon gillar konceptet mycket färger, särskilt då karet ska stå centralt placerat i vardagsrummet). Trodde att jag hade bestämt mig för M för länge sedan, men nu när det kommer till kritan och det är dags att börja tippa i vatten, sten och firrar så plågas jag återigen av svår beslutsångest... [V] Tänkte att det kunde hjälpa mig lite om du bestämde dig före mig.

            God Jul!

            _______________________________________

            God Jul på dig själv Mats och god fortsättning...

            Jag vill börja med en sak: apa! Jag skrev ett hyffsat långt svar precis, med länkar och grejor, utan att vara inloggad... Vad tror ni hände med de raderna... SURT!

            Men men, vi kör igen... Då skulle jag först vilja uppmana dig Mats att byta signatur från "674l Malawi? Planerings..." till "[u]Blivande 674 glada Tanyangika liter!</u>"

            Anledningarna är framförallt två till att jag kommer att välja T framför M.

            [u]1. Beteende:</u> När jag har varit runt i välsorterade akvariebutiker såsom Djurmagasinet (fd Topra Zoo) här i Jönköping och Herkules i Gôtet, så märker jag att i Malawiburkarna så är det förvisso fägring stor, MEN det är också en stor röra. Alla simmar huller om buller och verkar inte alls intressrade av att hålla sig till sin art. Man får ett färgstarkt men också mkt rörigt intryck. De simmar bara runt planlöst. Om man jmf detta med de olika beteenden som snäcklekare och andra har i T-burkarna så tycker jag att dessa är vinnare...

            [u]2. Färg och fägring:</u> Som du skrev Mats, så är det ju mkt färg i Malawi vilket är hustru/sambo-kompatibelt (eller kanske mer [B)]). MEN det finns ju Tanyangika som har fägring också. Jag tänker närmast på den blå sexfasciatusen (N. sexfasciatus)http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=678
            och Apesincikliden (N.leleupi)

            men också en riktig goding som jag fick syn på när jag letade färg i Tanyangika på zoopet. Den heter "Neolamprologus pulcher, Kalambo" och är defenitivt en firre jag skall ha!!!


            Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

            Kommentar

            • Ricard
              Användare
              • augusti 2003
              • 476

              #81
              citat:Ursprungligen skickat av Trigger

              Hej Ricard,
              hur går det för dig med ditt "inre krig"? Vinner Tanganyika eller Malawi för dig till slut tror du? Ser ut som att Tanganyika leder på upploppet eller??

              Jag går omkring i precis samma våndor så därför läste jag din tråd med stort intresse. Började med att vara helt inriktad på Tanganyika eftersom jag har starka känslomässiga bindningar till dem sedan förr i tiden, men vände sedan till Malawi av olika skäl (bl.a. för att sambon gillar konceptet mycket färger, särskilt då karet ska stå centralt placerat i vardagsrummet). Trodde att jag hade bestämt mig för M för länge sedan, men nu när det kommer till kritan och det är dags att börja tippa i vatten, sten och firrar så plågas jag återigen av svår beslutsångest... [V] Tänkte att det kunde hjälpa mig lite om du bestämde dig före mig.

              God Jul!

              _______________________________________

              God Jul på dig själv Mats och god fortsättning...

              Jag vill börja med en sak: apa! Jag skrev ett hyffsat långt svar precis, med länkar och grejor, utan att vara inloggad... Vad tror ni hände med de raderna... SURT!

              Men men, vi kör igen... Då skulle jag först vilja uppmana dig Mats att byta signatur från "674l Malawi? Planerings..." till "[u]Blivande 674 glada Tanyangika liter!</u>"

              Anledningarna är framförallt två till att jag kommer att välja T framför M.

              [u]1. Beteende:</u> När jag har varit runt i välsorterade akvariebutiker såsom Djurmagasinet (fd Topra Zoo) här i Jönköping och Herkules i Gôtet, så märker jag att i Malawiburkarna så är det förvisso fägring stor, MEN det är också en stor röra. Alla simmar huller om buller och verkar inte alls intressrade av att hålla sig till sin art. Man får ett färgstarkt men också mkt rörigt intryck. De simmar bara runt planlöst. Om man jmf detta med de olika beteenden som snäcklekare och andra har i T-burkarna så tycker jag att dessa är vinnare...

              [u]2. Färg och fägring:</u> Som du skrev Mats, så är det ju mkt färg i Malawi vilket är hustru/sambo-kompatibelt (eller kanske mer [B)]). MEN det finns ju Tanyangika som har fägring också. Jag tänker närmast på den blå sexfasciatusen (N. sexfasciatus)http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=678
              och Apesincikliden (N.leleupi)

              men också en riktig goding som jag fick syn på när jag letade färg i Tanyangika på zoopet. Den heter "Neolamprologus pulcher, Kalambo" och är defenitivt en firre jag skall ha!!!


              Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

              Kommentar

              • Ricard
                Användare
                • augusti 2003
                • 476

                #82
                citaten heter "Neolamprologus pulcher, Kalambo" och är defenitivt en firre jag skall ha!!!
                http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=849
                En fråga: finns denna art (fångstplats) i Sverige [?]

                Det vore fantastiskt om man kunde få tips på var jag hittar denna art - skriv gärna en rad här om du vet något...
                Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

                Kommentar

                • Ricard
                  Användare
                  • augusti 2003
                  • 476

                  #83
                  citaten heter "Neolamprologus pulcher, Kalambo" och är defenitivt en firre jag skall ha!!!
                  http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=849
                  En fråga: finns denna art (fångstplats) i Sverige [?]

                  Det vore fantastiskt om man kunde få tips på var jag hittar denna art - skriv gärna en rad här om du vet något...
                  Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

                  Kommentar

                  • matt.is
                    Användare
                    • september 2003
                    • 386

                    #84
                    Utan att ha läst hela denna tråd i detalj lägger jag mej i:

                    Denna art är nästan den vanligaste princessa-arten i butikerna och
                    då saluförs den som daffodil.
                    En varningen ord för princessor bara, de har en benägenhet att ta över
                    hela akvariet.

                    Kommentar

                    • matt.is
                      Användare
                      • september 2003
                      • 386

                      #85
                      Utan att ha läst hela denna tråd i detalj lägger jag mej i:

                      Denna art är nästan den vanligaste princessa-arten i butikerna och
                      då saluförs den som daffodil.
                      En varningen ord för princessor bara, de har en benägenhet att ta över
                      hela akvariet.

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Användare
                        • april 2002
                        • 4619

                        #86
                        citat:En fråga: finns denna art (fångstplats) i Sverige
                        Daffodilen är en av de allra valigaste tanganyika som finns i handeln.
                        Ciklidhälsningar
                        Kjell

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Användare
                          • april 2002
                          • 4619

                          #87
                          citat:En fråga: finns denna art (fångstplats) i Sverige
                          Daffodilen är en av de allra valigaste tanganyika som finns i handeln.
                          Ciklidhälsningar
                          Kjell

                          Kommentar

                          • Ricard
                            Användare
                            • augusti 2003
                            • 476

                            #88
                            citat:Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman

                            citat:En fråga: finns denna art (fångstplats) i Sverige
                            Daffodilen är en av de allra valigaste tanganyika som finns i handeln.
                            Ciklidhälsningar
                            Kjell
                            HEJ KJELL!

                            Jag har förstått att du är lite "guru" inom hobbyn och genom min fråga om Daffodi så har jag bevisat för mig, dig och resten av den intresserade världen att jag är i behov av den hjälp detta forum ger... Tack för svaret.
                            Är det verkligen den fyndlokalitet (Kalambo) som man finner ute i handeln..? Och om du eller ngn annan orkar svara, varför Daffoldi när den heter ngt helt annat på latin?
                            mvh
                            Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

                            Kommentar

                            • Ricard
                              Användare
                              • augusti 2003
                              • 476

                              #89
                              citat:Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman

                              citat:En fråga: finns denna art (fångstplats) i Sverige
                              Daffodilen är en av de allra valigaste tanganyika som finns i handeln.
                              Ciklidhälsningar
                              Kjell
                              HEJ KJELL!

                              Jag har förstått att du är lite "guru" inom hobbyn och genom min fråga om Daffodi så har jag bevisat för mig, dig och resten av den intresserade världen att jag är i behov av den hjälp detta forum ger... Tack för svaret.
                              Är det verkligen den fyndlokalitet (Kalambo) som man finner ute i handeln..? Och om du eller ngn annan orkar svara, varför Daffoldi när den heter ngt helt annat på latin?
                              mvh
                              Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

                              Kommentar

                              • Fredrik H.
                                Användare
                                • april 2002
                                • 1884

                                #90
                                Daffodil betyder påsklilja och fisken är gul.

                                mvh,
                                Fredrik H.
                                Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                                www.cichlidgallery.org
                                www.tropheini.com

                                Kommentar

                                Arbetssätt...