Hur mycket vågar man ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • september 2002
    • 1913

    Hur mycket vågar man ?

    Jo när brosan flyttar ut vilket han troligtvis gör snart så ska jag ta över hans rum och då tänkte jag göra om i mitt 600liters som nu innehåller rådasand och kalkstenar vilket jag tröttnat på rejält..
    Jag tänkte köra på så mycket sten man bara kan alltså stora stenblock och stora runda stenar men frågar är hur mycket sten man vågar ta i ? hur mycket håller egentligen bottenskivan för ? glaset är 10mm tjock och är täckt med en lika tjock frigolit skiva...Sen är bänken en trä bänk som är heltäckande och även på den är det frigolit...Nån som testat med riktikt mycket sten? hur många kilo?
  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    #2
    Ligger akvariet på en bänk som tål väldigt mycket så blir inte glasbottnen något problem (använd frigolit mellan sten och glas). Det jag menar är att du ska ha frigolit på båda sidorna av glaset men det kanske du redan har.
    Sen tror jag att du kan lasta i så mycket sten din bänk håller för.
    Mvh
    Robin

    Kommentar

    • Robin
      Användare
      • januari 2003
      • 4526

      #3
      Ligger akvariet på en bänk som tål väldigt mycket så blir inte glasbottnen något problem (använd frigolit mellan sten och glas). Det jag menar är att du ska ha frigolit på båda sidorna av glaset men det kanske du redan har.
      Sen tror jag att du kan lasta i så mycket sten din bänk håller för.
      Mvh
      Robin

      Kommentar

      • Dolphin
        Användare
        • januari 2003
        • 57

        #4
        Håller med.
        1: bänk (hel skiva)
        2: frigolit
        3: glas
        4: frigolit
        5: Mass med last

        Kommentar

        • Dolphin
          Användare
          • januari 2003
          • 57

          #5
          Håller med.
          1: bänk (hel skiva)
          2: frigolit
          3: glas
          4: frigolit
          5: Mass med last

          Kommentar

          • Eric
            Användare
            • oktober 2003
            • 53

            #6
            Hur är det med aluminium-ramakvarium med aluminiumbänkar där de är "öppmna i botten??, hur mycket vågar man lägga i där???
            Eventually, all things merge into one, and a river runs through it. The river was cut by the world's great flood and runs over rocks from the basement of time. On some of the rocks are timeless raindrops. Under the rocks are the words, and some of the words are theirs.
            I am haunted by waters.

            //Norman Maclean

            Kommentar

            • Eric
              Användare
              • oktober 2003
              • 53

              #7
              Hur är det med aluminium-ramakvarium med aluminiumbänkar där de är "öppmna i botten??, hur mycket vågar man lägga i där???
              Eventually, all things merge into one, and a river runs through it. The river was cut by the world's great flood and runs over rocks from the basement of time. On some of the rocks are timeless raindrops. Under the rocks are the words, and some of the words are theirs.
              I am haunted by waters.

              //Norman Maclean

              Kommentar

              • Henrik Dehlin
                NCS Medlem
                • september 2002
                • 1913

                #8
                Wops,Jag ljug lite i mitt första inlägg =P...Jag tänkte på bänken till mitt 715 så det är ingen träbänk till detta akvarium..utan en i stål..Men vad bra då blir det att proppa i sten =P

                Kommentar

                • Henrik Dehlin
                  NCS Medlem
                  • september 2002
                  • 1913

                  #9
                  Wops,Jag ljug lite i mitt första inlägg =P...Jag tänkte på bänken till mitt 715 så det är ingen träbänk till detta akvarium..utan en i stål..Men vad bra då blir det att proppa i sten =P

                  Kommentar

                  • imported_n/a
                    Användare
                    • juli 2004
                    • 428

                    #10
                    En sjyst bänk , rätt plasserat akvarium, så bör du kunna plasera rätt bra med sten.
                    /Lasse

                    Kommentar

                    • bmwpower
                      Användare
                      • december 2002
                      • 1934

                      #11
                      Om du har en riktig akvariebänk och vägt in karet efter alla kosntens regler.
                      Du ska inte behöva frigolit på ställningen,det gör så att det kan spricka p.g.a av att det kan sätta sig om det sjunker ner mer på ett ställe

                      Kommentar

                      • pleco
                        Användare
                        • april 2002
                        • 516

                        #12
                        Akvariets botten tål mer än du tror http://www.ciklid.se/medlemsbilder_visa_bild.asp?NR=364
                        Akvariet ovan är 500L 200x50x50cm och står på standar alu-bänk ,
                        glasbottnen står fritt ,stenarna ligger på 10mm frigolitskiva .
                        ==> Mina video==> Mitt Bildarkiv på Zoopet ==> Min Zoon

                        Kommentar

                        • Mattias Olsson
                          Användare
                          • september 2003
                          • 328

                          #13
                          oj, har du staplat sten som en hel bakgund? Väldigt snyggt kar måste jag säga

                          Är karet ett alu-kar eller helglas?

                          Kommentar

                          • pleco
                            Användare
                            • april 2002
                            • 516

                            #14
                            citat:Ursprungligen skickat av Mattias Olsson

                            oj, har du staplat sten som en hel bakgund? Väldigt snyggt kar måste jag säga

                            Är karet ett alu-kar eller helglas?
                            Tackdet är ett alu-akvarium ,stenarna bildar många grottor och fiskarna gillar det mycket ...det enda negativa med sån bakgrund är det är omöjligt att fånga en fisk eller yngel utan att ta ut all sten
                            ==> Mina video==> Mitt Bildarkiv på Zoopet ==> Min Zoon

                            Kommentar

                            Arbetssätt...