Snabb sanering och omstart av sot-kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    Snabb sanering och omstart av sot-kar

    Jag har haft ett svårt fall av bukvattensot i en 375:a och skulle nu i all hast behöva tömma karet, sanera det och omedelbart starta om det igen med en stor grupp nya fiskar. Jag har precis torrlagt det och avlägsnat sanden. Jag kommer att lägga i ny sand och nytt filter från ett friskt kar men det finns en gammal cementbakgrund i karet som inte kommer att hinna torka. Tror ni att det är någon risk att det kan sitta kvar någon gammal flaggelat och gömma sig nånstans? Jag bodre nog låta det stå torrt ett par dagar men hinner inte. Någon som har något knep eller som kan lugna min oro?

    Ska jag kanske fylla det med hett vatten? Vatten och klorin?

    mvh,
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com
  • So
    NCS Medlem
    • augusti 2003
    • 177

    #2
    Använd absolut inte Klorin! Det blir mycket svårt att få bort allt av det medlet från cementporerna.

    Så vitt jag vet finns flaggelaterna som orsakar bukvattensot även hos friska fiskar och sjukdomen bryter först ut när fisken av någon anledning (svår stress, felaktig matning o.s.v.) har försvagad motståndskraft. Jag tror därför inte att det finns någon risk att eventuella flggelater som finns kvar i akvariet orsakar problem.

    Kommentar

    • Fredrik H.
      Användare
      • april 2002
      • 1884

      #3
      Nej ungefär så tänker jag med. Jag är förstås inte säker på hurvida det jag hade var flaggelat eller bakterierelaterat eftersom dessa ger samma symtom. Jag medecinerade mot båda utan resultat.

      Det påstås ju ofta att "bukvatten" smittar. Om det kan smitta så måste det överföras på något vis och i så fall möjligen finnas kvar i någon fuktig por under en kort tid.

      mvh,
      Fredrik H.
      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
      www.cichlidgallery.org
      www.tropheini.com

      Kommentar

      • So
        NCS Medlem
        • augusti 2003
        • 177

        #4
        "Smittan" beror nog snarare på att om det finns en stressfaktor i akvariet så är ju alla fiskar i karet utsatta för den. Sedan är dom ju individer med olika motståndkraft och står i mot sjukdomsutbrottet olika länge. Under vissa gynsamma omständigheter kan dock flaggelater föröka sig enormt och vid ett sådant "angrepp" är naturligtvis risken större att fler fiskar i karet drabbas.

        Kommentar

        • Stelin
          Användare
          • december 2002
          • 1339

          #5
          Jag håller egentligen med So i hans inlägg.
          Men om du ändå är "orolig" så kan du ju sanera karet med en kraftig dos med medicin när karet ändå är tomt. Tex en dubbel eller trippel dos av tex furapond i kombination med en dubbel(eller trippel)dos med flagyl(eller något annat medel mot flagellater) och sedan låta detta få verka i några timmar. Efter detta så borde karet vara ganska väl-sanerat...
          //Stefan Lindstedt

          Kommentar

          • Fredrik H.
            Användare
            • april 2002
            • 1884

            #6
            Jag har tyvärr ingen medicin kvar hemma. Tack för tipsen jag känner mig lugnare nu och börjar nu så sakteligen att ställa iordning karet.
            Fredrik H.
            Gratis konto på: www.cichlidtube.com
            www.cichlidgallery.org
            www.tropheini.com

            Kommentar

            • Cutekid
              Användare
              • januari 2003
              • 3368

              #7
              Vad blir det för nya firrar Fredrik ??
              Carl

              Besök petrochromis.com´s forum:

              http://petrochromis.com/phpbb3/

              Kommentar

              • Fredrik H.
                Användare
                • april 2002
                • 1884

                #8
                Nu är jag klar med karet och det simmar 30 demasoni i en ganska stenig miljö. Alltså ingen ny spännande troffegrupp just nu men det kommer.

                nvh,
                Fredrik H.
                Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                www.cichlidgallery.org
                www.tropheini.com

                Kommentar

                Arbetssätt...