Crenicichla spec?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke_A
    NCS Medlem
    • januari 2003
    • 638

    Crenicichla spec?

    Hej

    Vad är det för Crenicichla som är på sista bilden på den här länken? http://www.zoonen.com/perzoonen/gall...336&gid=118125 Köpte den som Crenicichla spec. Är det en av dvärgarterna, eller blir den stor? Och vilket kön är det?

    MVH Micke
    MVH Micke

    "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336
  • Fiskar.nu
    Användare
    • september 2003
    • 442

    #2
    aah sån där har jag haft. ;D mm går till affären man kan få kika i aqualog böcker.
    375 liter till L-malar

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Jag tycker att det ser ut som en "prickfri" fisk från lepidota/saxatiliskomplexet dvs. en stor Crenicichla. Den liknar en C. proteus-hane. Tyvärr dräller det av Crenicichlor och ett stort antal är obeskrivna.

      Latest news coverage, email, free stock quotes, live scores and video are just the beginning. Discover more every day at Yahoo!

      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Jag tycker att det ser ut som en "prickfri" fisk från lepidota/saxatiliskomplexet dvs. en stor Crenicichla. Den liknar en C. proteus-hane. Tyvärr dräller det av Crenicichlor och ett stort antal är obeskrivna.

        Latest news coverage, email, free stock quotes, live scores and video are just the beginning. Discover more every day at Yahoo!

        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Fiskar.nu
          Användare
          • september 2003
          • 442

          #5
          haha det var precis dom där.
          375 liter till L-malar

          Kommentar

          • Fiskar.nu
            Användare
            • september 2003
            • 442

            #6
            haha det var precis dom där.
            375 liter till L-malar

            Kommentar

            • Micke_A
              NCS Medlem
              • januari 2003
              • 638

              #7
              Hej

              Har läst lite om C. proteus, och det verkar vara den. Den blir visst inte groteskt stor, utan ca 20 cm, om jag fattat rätt, och fiskar över 5 cm ska visst gå rätt säkra för den. Tror tyvärr att jag har två hanar. Ska nog åka till affären där jag köpte dem, och kolla om de har fler. Den är än så länge hyfsat fredlig, och den ska visst inte vara så aggressiv.

              MVH Micke
              MVH Micke

              "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

              Kommentar

              • Micke_A
                NCS Medlem
                • januari 2003
                • 638

                #8
                Hej

                Har läst lite om C. proteus, och det verkar vara den. Den blir visst inte groteskt stor, utan ca 20 cm, om jag fattat rätt, och fiskar över 5 cm ska visst gå rätt säkra för den. Tror tyvärr att jag har två hanar. Ska nog åka till affären där jag köpte dem, och kolla om de har fler. Den är än så länge hyfsat fredlig, och den ska visst inte vara så aggressiv.

                MVH Micke
                MVH Micke

                "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

                Kommentar

                • Daniel Odell
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 2437

                  #9
                  jag svarade på zoopet att jag inte trodde det var någon av saxatilis, dvärg eller lugubris-arterna, de baserar jag på de stora ögonen och det smala huvudet vilket indikerar en av "belly-crawler" arterna. men bilden är väldigt dålig så det kan mycket väl vara proteus. Speciellt eftersom den verkar vara rätt vanlig i sverige just nu.
                  fish r friend

                  Kommentar

                  • Daniel Odell
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 2437

                    #10
                    jag svarade på zoopet att jag inte trodde det var någon av saxatilis, dvärg eller lugubris-arterna, de baserar jag på de stora ögonen och det smala huvudet vilket indikerar en av "belly-crawler" arterna. men bilden är väldigt dålig så det kan mycket väl vara proteus. Speciellt eftersom den verkar vara rätt vanlig i sverige just nu.
                    fish r friend

                    Kommentar

                    Arbetssätt...