Faxe Grus hjälp?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Benke

    Faxe Grus hjälp?!

    Har köpt faxegrus óch jag undrar hur man gör.
    Jag har gjort rent och just nu har jag kalk i akvariumet alltså ser ut som spädd mjölk...
    Jag vet att pumpen ska vara igång och att det lägger sig efter några dagar men jag undrar späs kalket ut med vattnet?
    Är det bra om man rör om i sanden då och då?
    Kommer det bli såhär varje gång man byter vatten?
    Jag tänkte ha oscar och guldsömciklid i, kommer det bli grumligt som fan om de gräver?

    //snälla hjälp mig!
  • Fiskar.nu
    Användare
    • september 2003
    • 442

    #2
    jag skaffade också fint sand, tvättade som fett men gav ingen resultat, sen lade jag sanden i akvarie, och vatten blev fett grumligt, och det tar ett tag innan det blir ogrumligt eller byta vatten hela tiden, men stoppa inte in fiskar då... kanske det löser problemet jag vet inte.
    375 liter till L-malar

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #3
      Det är bra om du tar ur sanden igen och rensar den ordentligt i spänner innan du lägger den i karet för att få bort det värsta. Tryck ner duschhandtaget och rör om i 10 min eller så / spann. Det kommer bli lite "mjökigt" i karet ändå i början, men det försvinner.

      Faxegrus ger ditt vatten jädrigt högt pH och KH, som är direkt olämpligt att använda med oscar, och ännu mer olämpligt för guldsömciklid som vill ha ett pH på max 7 eller så. Hade jag varit du hade jag haft ett kalkfritt grus med de fiskarna.

      Saludos,
      Zaphi
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      Arbetssätt...