insugsproblem till BTN

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • guineapig
    Användare
    • september 2003
    • 72

    insugsproblem till BTN

    Jag har just monterat in en BTN Rocky i mitt nya 250 liters kar, 100x50x50. Jag har en Eheim 2026 (950 l/h) samt en Project pumphuvud å ca 1300 l/h. Totalt ca 2250 l/h. jag har en sil/raster på 50mm som insug. Problemet är nu att det blir ca 6cm nivåskillnad mellan fram och baksida...är det något som jag behöver åtgärda eller är det OK?

    Om jag tar upp ett insug till så inser jag att det blir bättre flöde till baksidan, men frågan är hur mycket bättre? Kan man räkna på detta eller är det bara "trial and error" som gäller.

    Jag har kommit fram till följande:

    båda pumpar igång: 6cm nivåskillnad
    bara 2026: 1cm skillnad
    bara 1501 project: 2cm skillnad

    Enligt min enfaldiga men ibland relativt logiska hjärna borde det bara bli 3 cm skillnad med båda pumparna igång, men det blir 6!! Varför? Eller tänker jag helt fel....

    Har ni andra tips för att förbättra flödet, jag vill helst undvika att sätta in fler silar eller ta upp större hål. Det är ju inte direkt snyggt.......

    Daniel
  • guineapig
    Användare
    • september 2003
    • 72

    #2
    nu svarar jag själv för att väcka liv i frågan...

    Är det ingen som vet? (verkar konstigt, då det diskuterats BTN bakgrunder tidigare) eller ingen som gitter svara....

    kom igen nu... alla synpunkter mottages tacksamt

    Daniel

    Kommentar

    • guineapig
      Användare
      • september 2003
      • 72

      #3
      nu svarar jag själv för att väcka liv i frågan...

      Är det ingen som vet? (verkar konstigt, då det diskuterats BTN bakgrunder tidigare) eller ingen som gitter svara....

      kom igen nu... alla synpunkter mottages tacksamt

      Daniel

      Kommentar

      • Christian Alfredsson
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 4122

        #4
        Jag har två stycken insug. Ofta är det så att växter fastnar i det ena av dem och det andra funkar då ändå. Båda är placerade i mitten medans pumparna sitter på respektive sida.
        Christian Alfredsson
        http://www.zoopet.com
        http://www.christianalfredsson.com

        Kommentar

        • Christian Alfredsson
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 4122

          #5
          Jag har två stycken insug. Ofta är det så att växter fastnar i det ena av dem och det andra funkar då ändå. Båda är placerade i mitten medans pumparna sitter på respektive sida.
          Christian Alfredsson
          http://www.zoopet.com
          http://www.christianalfredsson.com

          Kommentar

          • thorgil
            Användare
            • juni 2002
            • 64

            #6
            citat:
            båda pumpar igång: 6cm nivåskillnad
            bara 2026: 1cm skillnad
            bara 1501 project: 2cm skillnad

            Enligt min enfaldiga men ibland relativt logiska hjärna borde det bara bli 3 cm skillnad med båda pumparna igång, men det blir 6!! Varför? Eller tänker jag helt fel....
            Ok, jag är biolog, inte mattesnille men ungerfär så här tror jag det blir...
            ---------------------------
            Japp du tänker fel.

            Du förenklar differentialekvationer till vanligt + och -

            Det hela måste beskrivas som flöden som styrs av nivån (som förändras beroende på flödena)

            flödet genom gallret är ju beroende av tryckskillnaden som i sin tur är beroende av flödet genom gallret o.s.v.

            Gallret har också friktion (mest beroende på turbulens) som ökar i takt med flödet. (detta komplicerar det hela)
            /T

            PS:
            Om du läser E-kursen i matte på gymnasiet borde du kunna lösa det hela...
            Alternativt kan du skaffa någon form av matteprogram typ matlab för att beräkna det hela.
            S
            tObiAz

            Kommentar

            • thorgil
              Användare
              • juni 2002
              • 64

              #7
              citat:
              båda pumpar igång: 6cm nivåskillnad
              bara 2026: 1cm skillnad
              bara 1501 project: 2cm skillnad

              Enligt min enfaldiga men ibland relativt logiska hjärna borde det bara bli 3 cm skillnad med båda pumparna igång, men det blir 6!! Varför? Eller tänker jag helt fel....
              Ok, jag är biolog, inte mattesnille men ungerfär så här tror jag det blir...
              ---------------------------
              Japp du tänker fel.

              Du förenklar differentialekvationer till vanligt + och -

              Det hela måste beskrivas som flöden som styrs av nivån (som förändras beroende på flödena)

              flödet genom gallret är ju beroende av tryckskillnaden som i sin tur är beroende av flödet genom gallret o.s.v.

              Gallret har också friktion (mest beroende på turbulens) som ökar i takt med flödet. (detta komplicerar det hela)
              /T

              PS:
              Om du läser E-kursen i matte på gymnasiet borde du kunna lösa det hela...
              Alternativt kan du skaffa någon form av matteprogram typ matlab för att beräkna det hela.
              S
              tObiAz

              Kommentar

              • thorgil
                Användare
                • juni 2002
                • 64

                #8
                En sak till...

                Vattenvolymen framför och bakom bakgrunden samt akvariets storlek har ingen betydelse för den slutliga nivåskillnaden.

                De har bara betydelse för hur lång tid det tar innan systemet kommer i s.k. jämvikt.

                /T
                tObiAz

                Kommentar

                • thorgil
                  Användare
                  • juni 2002
                  • 64

                  #9
                  En sak till...

                  Vattenvolymen framför och bakom bakgrunden samt akvariets storlek har ingen betydelse för den slutliga nivåskillnaden.

                  De har bara betydelse för hur lång tid det tar innan systemet kommer i s.k. jämvikt.

                  /T
                  tObiAz

                  Kommentar

                  • Ralph
                    Användare
                    • maj 2002
                    • 736

                    #10
                    Att ha en nivåskillnad mellan fram- och baksida borde väl egentligen inte göra så mycket, så länge inte pumpar eller värmare blir torrlagda och skär ihop / brinner upp.

                    Har sett nånstans där en snubbe gjorde små jack i ovansidan på bakgrunden så att vattnet skulle rinna ner den vägen. Då blir man kanske av med lite av filmen som blir också... Jag vet inte jag, men jag ska nog testa själv. Risken att bli av med yngel den vägen är väl ganska liten.

                    Kommentar

                    • Ralph
                      Användare
                      • maj 2002
                      • 736

                      #11
                      Att ha en nivåskillnad mellan fram- och baksida borde väl egentligen inte göra så mycket, så länge inte pumpar eller värmare blir torrlagda och skär ihop / brinner upp.

                      Har sett nånstans där en snubbe gjorde små jack i ovansidan på bakgrunden så att vattnet skulle rinna ner den vägen. Då blir man kanske av med lite av filmen som blir också... Jag vet inte jag, men jag ska nog testa själv. Risken att bli av med yngel den vägen är väl ganska liten.

                      Kommentar

                      • Micke
                        Användare
                        • april 2002
                        • 9579

                        #12
                        citat:Ursprungligen skickat av Ralph

                        Har sett nånstans där en snubbe gjorde små jack i ovansidan på bakgrunden så att vattnet skulle rinna ner den vägen.


                        En ren försktighetsåtgärd med små hack i ovankant av bakgrunden, strax ovanför vattenytan. Om silarna skulle sättas igen (lätt hänt med växtdelar, döda fiskar etc.) stiger inte vattennivån framför bakgrunden mer än upp till hacken.
                        Man kan sätta i små bitar av filtermatta i hacken om man vill göra det svårare för yngel att komma bakom bakgrunden.
                        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                        Kommentar

                        • Micke
                          Användare
                          • april 2002
                          • 9579

                          #13
                          citat:Ursprungligen skickat av Ralph

                          Har sett nånstans där en snubbe gjorde små jack i ovansidan på bakgrunden så att vattnet skulle rinna ner den vägen.


                          En ren försktighetsåtgärd med små hack i ovankant av bakgrunden, strax ovanför vattenytan. Om silarna skulle sättas igen (lätt hänt med växtdelar, döda fiskar etc.) stiger inte vattennivån framför bakgrunden mer än upp till hacken.
                          Man kan sätta i små bitar av filtermatta i hacken om man vill göra det svårare för yngel att komma bakom bakgrunden.
                          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                          Kommentar

                          • Vannar
                            Användare
                            • april 2002
                            • 339

                            #14
                            Känns ju inte superkul med denna nivåskilnad som hel enkelt beror på för klent inlopp (som dom andra så snyggt beskrivit)

                            Ett alternativ är att ta upp ett till hål.
                            Annars har du möjlighet att laborera med silen, om det är en sån som man brukar se på BTN så är den ju ganska tight du kan pröva att bygga nån sil som släpper igenom mer vatten.

                            Men jag måste säga att jag tycker nästan du har för mycket drag, Tänk på att nog tar BTN en säkert bort en 30-50 liter vatten plus sand och stenar så du har nog max en 200 l(som cirkulerar i öppna ytan)i ditt akvarium, å det blåser du på med över 2000l/h jag tycker det är lite väl... testa et mindre pumphuvud på kanske 500l/h. eller kör bara med eheimen, nog tror jag det kommer fungera.
                            / Jonas Vannar

                            Kommentar

                            • Vannar
                              Användare
                              • april 2002
                              • 339

                              #15
                              Känns ju inte superkul med denna nivåskilnad som hel enkelt beror på för klent inlopp (som dom andra så snyggt beskrivit)

                              Ett alternativ är att ta upp ett till hål.
                              Annars har du möjlighet att laborera med silen, om det är en sån som man brukar se på BTN så är den ju ganska tight du kan pröva att bygga nån sil som släpper igenom mer vatten.

                              Men jag måste säga att jag tycker nästan du har för mycket drag, Tänk på att nog tar BTN en säkert bort en 30-50 liter vatten plus sand och stenar så du har nog max en 200 l(som cirkulerar i öppna ytan)i ditt akvarium, å det blåser du på med över 2000l/h jag tycker det är lite väl... testa et mindre pumphuvud på kanske 500l/h. eller kör bara med eheimen, nog tror jag det kommer fungera.
                              / Jonas Vannar

                              Kommentar

                              Arbetssätt...