Total Vattentömmning, rengöring av karet??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lejonmarie
    Användare
    • april 2003
    • 429

    Total Vattentömmning, rengöring av karet??

    Hej

    Till helgen ska jag vatten tömma för att stoppa i btn modulerna.
    Ska jag passa på att göra nått specilellt då när jag ändå har ett tomt kar?

    Det jag har tänkt är att ta uppstenar och skrubba med en borste.
    Kolla över rutorna och ta en svamp med vanligt vaten och gnugga.

    Är det smart att göra nått mer?

    Jag ska flytta över fiskarna till badkaret över helgen och ta med så mcyekt av vattnet jag kan och sedan ta vöer det igen.
    Jag kommer att behålla kvar sanden i karet.
    ;-) LejonMarie
    540L Vieja synspila
    500L Cichlasoma bocourti

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    #2
    Jag tycker inte att det finns någon anledning att göra något mer. Enligt mig så är rena stenar ganska stötande i ett akvarium.

    När du flyttar över fiskarna till badkaret så kan det vara bra att tänka på att det finns mycket mer nyttig bakterieflora i filtermaterial och sand/grus än i vattnet. När jag flyttar över fisk i tillfällig förvaring så fyller jag upp karet med 100% kranvatten och sätter i det gamla filtret med pump och allt i det nya vattnet, sedan flyttar jag över fiskarna. Om jag skulle vilja vara på den riktigt säkra sidan så skulle jag ta med en hink full sand också men aldrig något vatten. Bra vatten förändras på bara något dygn men en bra grogrund för nyttobakterier fixar kranvattnet på nolltid.

    mvh,
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • Björn
      Användare
      • april 2002
      • 787

      #3
      Hej!
      Ska jag vara helt ärlig så har jag aldrig kört med gammalt vatten, gammal filtersvamp eller gammal grus. Jag har klarat mej ändå. Det man dock bör tänka på om man gör som jag brukar göra är att man måste ta det ytterst försiktigt med mat i början.

      Gammalt vatten och grus kan du nog skippa, men om du ändå har ett skitigt filter (som var i akvariet innan) så låt bli att rengöra det. kom dock ihåg att ha pumpen igång hela tiden, så inte bakterierna dör av syrebrist.

      En annan sak, rengör badkaret noga från tvålrester och dylikt innan fiskarna ska ner, annars kan det gå illa.

      Mvh
      Björn
      fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

      Kommentar

      • Lejonmarie
        Användare
        • april 2003
        • 429

        #4
        hej Tack för era svar.

        Själva vatten tömmningen i sej har jag nog koll på hur dens ka gå till.
        Jag kommer nog (kanske mot era förslag) att aöver vattnet och två skitiga pumpar med i badkaret. Jag skrubbar rent badkaret först från tvålrester och sen få firrarna vara där i ett dygn.

        Sanden innehåller såå mycket bra så den rör jag inte i karet, den får hålla ballansen tills det nya vattnet kommer!

        Men hititls så har det inte kommit upp några andra tips på vad man bör göra! Har nån nogot så är jag tacksam för det. Det är ju inte så offta man gör så här. [:p]
        ;-) LejonMarie
        540L Vieja synspila
        500L Cichlasoma bocourti

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

        Kommentar

        • Kenneth
          Användare
          • april 2002
          • 277

          #5
          Du bör tvätta rent rutorna där modulerna ska sitta, så silikonet fäster.
          MVH
          /Kenneth Johansson,

          ordförande
          Linköpings Akvarieförening, www.linkopings-akvarieforening.net
          Ansvarig för Ciklidstämman 2007

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            citat:Gammalt... grus kan du nog skippa
            Varför skippa gammalt grus? Ju mer gammalt (grus, rötter, växter) desto bättre. Vatten brukar jag inte bry mig dvs. jag går helt på fredriks linje.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            Arbetssätt...