Slår mot glaset.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias Andersson
    Användare
    • september 2003
    • 788

    Slår mot glaset.

    I mitt stora går det 4 oscars(12-15 cm) som hela tiden knockar till täckglaset så det studsar till lite(1-2 mm).

    Varför gör de detta??
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    #2
    Mina jaguarciklider gör också så och jag har två teorier till varför de gör så:
    1. Det hänger några vattendroppar under täckglaset som intresserar dem så mycket att de känner att de bara _måste_ kolla vad det egentligen är för nåt. Konstigt nog så måste de tydligen kontrollera detta gång på gång...
    2. De vill påkalla ens uppmärksamhet för att de t.ex är hungriga, de har lärt sig att man tittar dit eller går fram till karet då det smäller till och när man väl tittar dit eller står vid karet så passar de på att tigga som aldrig förr...

    Vilket som så är det hyfsat irriterande, fiskarna börjar bli stora nu och den lilla charmiga dunsen har på senare tid blivit till ett hiskeligt skrammel och buller då täckglaset ramlar på plats igen efter sin lilla luftfärd... Jag har stoppat små bitar av "möbeltassar" på ramen för att bli iväg med det värsta skramlet.

    Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • Mattias Andersson
      Användare
      • september 2003
      • 788

      #3
      :-) I mitt fall så stämmer nog inte 2:an då det kan komma även precis efter matningen+ att jag matar ganska kraftigt.
      När jag skaffade dom för 2,5 månad sen var de 5-6 cm, nu är de 12-15.

      Kommentar

      • Pjotr
        Användare
        • april 2002
        • 129

        #4
        Så gör mina Mini-Oskar's (4cm) också, fast glaset rör sig inte :-))
        mvh Pjotr

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=130722
        http://www.cardomain.com/ride/690250

        Kommentar

        • Malin J

          #5
          Jag har oxå oscar-yngel som undersöker täckglasen. Väldigt aktiva små rackare!!! De är 6 st på ca 6-7 cm. Har aldrig haft denna sorten tidigare, men är redan helförtjust! Ett gäng busungar!

          Malin

          Kommentar

          • Malin J

            #6
            Jag har oxå oscar-yngel som undersöker täckglasen. Väldigt aktiva små rackare!!! De är 6 st på ca 6-7 cm. Har aldrig haft denna sorten tidigare, men är redan helförtjust! Ett gäng busungar!

            Malin

            Kommentar

            Arbetssätt...