Sydamerikansk fiskinredning i ett 450l kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Niklask

    Sydamerikansk fiskinredning i ett 450l kar

    Hej,

    Akvarie intresset har legat nere ett år men nu har jag mer tid över och känner hur sugen börjar komma. Jag har sedan innan fastnat för sydamerikanska ciklider. Jag har läst en del om hur ett sådant här akvarium skulle kunna se ut (vatten värde är inget problem) och de arter jag har tänkt på är:

    1. 1 hane & 3 honor Apistogramma cacatuoides
    2. Ett par grön/brun bågciklid
    3. ca. 15-20 tetror (kardinal, rödmuns eller glödbands)'
    4. ca 10 marmorerade bilfiskar.

    Skulle det finnas någon plats för ytterligare en apisto art? Har också tänkt på 2-4 skalarer, kan dock vara ett problem för tetrorna.

    Undrar också om ngn har ett förslag till en snygg bakgrund? B-T-N bakgrunderna är fantastiska, om man hade haft råd Frigolit verkar vara ett ganska stort jobb och ett misslyckande verkar inte helt otroligt. Har kanske tänkt att ha kork som bakgrund? Akvariet är 450l, som anges i "ämnet" ;P

    M.v.h
    -Niklas


  • plåtis
    Användare
    • juni 2002
    • 212

    #2
    Det är inga problem att ha fler Apistogrammer. Bara det är mycket med växter och rötter. Så får du skärma av till olika revir. Det fungerar bra med Scalare också.

    plåtis
    Lasse.H

    Kommentar

    • friske
      Användare
      • maj 2002
      • 26

      #3
      Vissa apistogramma'r har ett stort revir och är aggresiva som andra av samma art men ofta också mot fisk av andra arter som kommar för nära. Se din begränsning - det sku vara mitt tip )



      Med vänliga hälsningar,

      Thomas Rasmussen,
      TeféDiscus.com
      Med vänliga hälsningar,

      Thomas Rasmussen,
      TeféDiscus.com

      Kommentar

      • Björn
        Användare
        • april 2002
        • 787

        #4
        Hej!
        Jag tycker att du ska ge dej på att göra en egen bakgrund i frigolit! Det är inte alls så svårt som det ser ut.. Jag gjorde en för ett tag sen och det gick både snabbare och lättare än jag trodde. Dessutom är det ju kul att göra det själv.

        Mvh
        Björn

        fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Jag tycker att du ska ha fler honor än 1 till bågfenscikliderna! Det är ingen monogam fisk och risken är större att honan slår ihjäl hanen om du bara har en. Flera hanar är troligen omöjligt i ditt akvarium. Kork och rötter + mörk färg eller annan bakgrund är enkelt. Ett alternativ är att smeta in hela bakrutan med silikon och tryck fast torv. Sedan kan du köra i lite kork och rötter framför. Att misslyckas med en frigolitbakgrund som bara ser ut som en strandbrink (=lite planlöst karvande) är svårt. De som försöker likna sten, rot el dyl blir ofta mindre bara. Strö torv i lager två av lacken.

          Mvh.

          Ola
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Johan1
            Användare
            • maj 2002
            • 390

            #6
            Hej

            I färgaffärer finns bakgrunder som kan klistrar på bord för att få olika matrial, sten, trä, etc. Har jag använt flera gånger.

            Näver från björk (Spillet med knölar) har även det en häftig effekt i ett akvarium.

            Limma på en skiva och stoppa bakom akvariet.

            Rötter av olika slag. Den enklast lösning är bokgrenar. Plocka halvtorra och ned i tanken. Skala, Ogifta och fungar mycket bra. Alla mina tankar är fulla utav dessa grenar.

            Johan Nilsson

            Johan Nilsson
            https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

            Kommentar

            • olof
              Användare
              • april 2002
              • 1823

              #7
              Hej Johan1 Mfl

              Skulle du Johan1 vilja ge lite mer precisa råd om hur man använder bokgrenar i akvariet. Att de ska vara ogifta är ju självklart gifta grenar vill väl ingen ha?

              Mvh

              olof

              http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

              Kommentar

              • Johan1
                Användare
                • maj 2002
                • 390

                #8

                Det med bokgrenar är inte så konstig. Utan man tar torra eller halvtorra grenar som finns på marken. Skalar dem från barken
                formar och stoppar i en tunna med vatten under ca 3 dagar.

                Under de första dagarna så kommer de få en beläggning som man
                sedan tarbort. Sedan i akvariet.

                jag lovar att du kan få ett riktig buskage som altum, diskus,
                tetror och andra fiskar tycker om att stå i.

                ================================================== ===============

                Alrötter fungerar med fast då får man torka rötterna till de är
                fullt genomtorra. Efter det skall man om möjligt blöta rötterna
                i ca 6 månader. (Göm dem i skogen under ett par stenar). Tar ca
                2år att få en bra rot och jag har gjort det två gånger. Skulle
                man köpa följande rötter i affären kan man ju bara gissa priset.

                ================================================== ===============

                Jag brukar skruva mina i plexiglas skivor och sätter i toppen av tanken och ned bland fisken. Detta gör det enkelt vid städning
                och lyfta ur hela rasket. Det som kan vara svårt för en del är tillgången till bokskog eller alrötter att gräva efter.

                ================================================== ===============




                Johan Nilsson
                https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

                Kommentar

                • Pelle
                  Användare
                  • maj 2002
                  • 387

                  #9
                  Hej

                  Jag tycker att det är betydligt roligare att välja sand, sten och rötter själv från naturen. Fattar inte varför man går och köper sand och sten i en butik?
                  Jag har till exempel använt alrötter i mitt 500 liters akvarium. Bland annat lade jag ner en enorm alstubbe med nästan komplett rotsystem som nästan fyllde upp 2/3 delar av akvariet. Sedan fäste jag microsorium(ormbunkar) och javamossa lite här och var på stubben.
                  Det blev faktiskt otroligt fint.
                  Vattnet blev väldigt the-färgat första veckorna, men efter ett tag såg det riktigt bra ut.
                  Jag fick aldrig problem med infusorier eller nåt liknande.
                  Fiskarna trivdes ypperligt. M.Altispinosa, Apistogramma steindachneri, Nyckelhålsciklider, Blå ciklider, Laetacara "Buckelkopf" m.m. gick väldigt bra i akvariet.

                  Om du bestämmer dig för att ta rötter/grenar ute i naturen ger jag dig följande råd:

                  Ta enbart rötter som ligger på botten av dammar, bäckar,sjöar och dyligt. De får absolut inte flyta! Om de gör det kan det finns frisk ved kvar inuti roten. Helt förödande för akvariet. Det bildas infusorier och det kan bli förgiftningar.

                  Försök om möjligt endast plocka rötter av lövträd. Kan vara svårt/omöjligt att avgöra om man tittar på roten.
                  Försök därför välja ställen där det enbart växer lövträd. Då minimerar man risken att få med barrträdsrötter.
                  Barrträds rötter/grenar inehåller terpentiner och hartser som kan ställa till det.

                  Preparera roten innan du stoppar ner den i akvariet på följande sätt:
                  Borsta bort allt löst på roten och skölj den noga. Låt helst roten torka rejält i solen några dagar (för att ta död på oönskade vattenorganismer).
                  Blötlägg den därefter igen i en balja eller en tunna med saltvatten. Låt rötterna ligga i detta tills de inte flyter längre. Sen är det bara att stoppa ner dem i akvariet.

                  Jag fick ett problem med mina alrötter,
                  om jag nu ska ta upp något negativt med att ta in rötter från naturen.
                  Alrötter och andra rötter från "vår" flora är mjukare än t.ex. mangroverötter.
                  Mina ancistrus malar bearbetade mina rötter rejält. Jag märkte det på innehållet i mitt Eheim ytterfiler. Det fylldes på rätt bra med ett små bruna träpartiklar.
                  Men i övrigt gick det väldigt bra.

                  När det gäller sand tycker jag att havssand är att föredra. Den är definitivt lättare att rengöra(skölja)än sand man hämtar t.e.x. i skogen. Sådan sand innehåller ofta lerpartiklar som kan vara svåra att skölja bort. Man kan även hitta olika typer av sand om man tar en promenad längs en havsstrand dagen efter en storm. Jag brukar hitta bra kornstorlek närmast vattenlinjen, 1-2 mm jämn och fin storlek.
                  Det räcker att skölja sanden ett par gånger i hett vatten.
                  Jag tycker dessutom att "naturlig sand" är mycket snyggare än den tråkiga standardsanden i zoobutikerna som man dessutom måste betala för. (Lägg pengarna på fisk och växter istället!)

                  Även sten plockar jag in från skog och stränder. Jag tittar bara efter så att de inte har rostfläckar och dyligt. (Men å andra sidan kanske hög järnhalt är bra för växterna?)

                  Det är väl en stor del av tjusningen med den här hobbyn att man faktiskt kan experimentera lite.

                  Johan:

                  Det där tipset med plexiglaset kommer jag att prova. Det lät väldigt smart.


                  Mvh/Per


                  Kommentar

                  • Johan1
                    Användare
                    • maj 2002
                    • 390

                    #10
                    Senast jag plockade "rötter" vad med ett par akvarieintresserade från stockholm som vad på besök. Bokgrenar närmare bestämt.

                    Skall nämnas att jag använder malar som håller rent på grenarna.
                    Och man får tvätta förfilter, i mitt fall filtermattor innan ytterfilter. Annars har jag ibland samma problem att det sätter igen pumpar och det är bara mera jobb så att säga.

                    Sedan plockar jag ur och i grenar i tankarna då att efter ha haft mycket grenar och humus så går jag över till en mera steril miljö med bättre vatten. Detta leder då oftast till lek.

                    Det senaste jag såg nu vad en som hade hittat en regnvattens tunna som såg ut som sten på utsida. Denna skulle sågas isär för att testast som bakgrund. Den såg ut som riktig back to nature och kostade inte mera än 400kr får 240 liter vatten.

                    Johan Nilsson
                    https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

                    Kommentar

                    • Gäst

                      #11
                      tjena!

                      Om du vill kan du surfa in på min lilla site och söka dig fram till mitt 450 liters sydamerika kar.

                      Där ser du att det går alldeles utmärkt med svenska rötter.

                      /Peter

                      /Peter
                      Nr 431

                      Kommentar

                      Arbetssätt...