Göra biologsikt filter i en BTN modul

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lejonmarie
    Användare
    • april 2003
    • 429

    Göra biologsikt filter i en BTN modul

    Tjena

    Jag har köpt två stycken modulur BTN som är 45 cm höga och 28 cm bred ca. Avlång och anpassad att ha filtren i.
    I botten så är det hål med ett nät i för genomströmningen.
    Jag har en 1500//H Ehiem och två Tetra tech innerfilter pumpar och en värmare.

    Jag har fått ett tips att byta ut ehiem filter delen mot en egen tillverkad. Ska försöka förklara hur. Jag även köpt innehållet för att skapa denna.
    Jag ska bara använda pumphuvudet, sen fylla innsidan av modulen med blå filter massa som botten ( en bit från hålet med filtret) och i mitten ha bollar för biologisk rening, längst upp mot pumphuvidet så är det återigen en matta med blå filter ca 2-3 cm bred. Fick tipset att lägga bollarna i en nylånstrumpa, lättare rengöring så!
    Sen dra man ett snöre genom hela "kalaset" så man enkelt kan ta ur pumphuvudet och sedan dra upp filter masan!

    Tycker ni att jag ska göra så här med båda mina moduler? Även med techra tech, om nån käner till den pumpen är frågan om det går att göra det med den oxå, den är plattare i insuget än ehiemen.

    Var ska jag ha vämaren?
    I modueln med filtermassan, det är ok va?

    Nån som har mer förslag som kan utnyttjas när jag ska motera moduleran nu i helgen!

    Tacksam för alla ideer gäran bilder!!
    ;-) LejonMarie
    540L Vieja synspila
    500L Cichlasoma bocourti

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551
  • Eric
    Användare
    • oktober 2003
    • 53

    #2
    Hallå!!

    Jag kör själv med en nästan exakt liknande lösning. Det fungerar alldeles utmärkt. Jag har filtermodul B, och i den så har jag filtermatta ppi 10, en helbit, ovanför insuget följt av samma filtermatta skuren i små rektanguljärabitar blandat med biobollar. Överst så ligger ytterligare en helbit filtermatta och ovanför den så sitter pumphuvudena. 1st Hydor 2300l/h samt 1st Eheim2252 1200l/h.
    På pumparnas utblås så har jag satt svarta slangar som är fastsliliconade i hål som jag borrat i modulen. Hålen är lite snett borrade så att jag får ordentlig ytrörelse i karet.

    I karet så har jag också en BTN malawibakgrund som jag har fyllt upp baksidan med likadana filterbitar som i modulen. Vid insuget har jag en filterkammare som jag byggt av filtermaterial i den kammaren har jag en Jäger 150w termostat. En bit bakom kammaren sitter ett Eheim2252 pumphuvud som blåser vattnet genom all filtermedia till andra änden av karet där det sitter ytterligare ett Eheim2252 pumphuvud samt ännu en Jäger 150w värmare. På pumphuvudets utblås så sitter det svart slang som är fastsiliconad i ett hål i bakgrunden. Hela bakgrunden är ordentligt siliconad så att det enda stället som vatten kan ta sig bakom den är genom just insugen, jag har även gjort överrinnings-skåror i överkant på bakgrunden om de två insugen av någon anledning skulle bli igensatta.

    Detta funkar kanon för mig.

    //Eric
    Eventually, all things merge into one, and a river runs through it. The river was cut by the world's great flood and runs over rocks from the basement of time. On some of the rocks are timeless raindrops. Under the rocks are the words, and some of the words are theirs.
    I am haunted by waters.

    //Norman Maclean

    Kommentar

    • Cutekid
      Användare
      • januari 2003
      • 3368

      #3
      Kommer det bilder Eric? Låter fint
      Carl

      Besök petrochromis.com´s forum:

      http://petrochromis.com/phpbb3/

      Kommentar

      • Ralph
        Användare
        • maj 2002
        • 736

        #4
        Håller med Cutekid, vill se bilder. Jag ska inom ett par veckor tömma ner mitt 720 och hiva i btn-moduler varav två pumpmoduler och blev nu väldigt nyfiken på att få se hur du har gjort...

        Kan man ha doppvärmaren i ena pump-modulen tro? Jag vill definitivt inte ha den synligt i akvariet. Någon som har tips?

        Kommentar

        • Eric
          Användare
          • oktober 2003
          • 53

          #5
          Visst kan du det, förutsatt att den får plats. Kan kanske bli lite knepigt om du har tänkt att ha filtermatta i båda modulerna eftersom man strävar efter att få vattnet att passera igenom hela filtermedian. Lämnar man ett tomrum där termostaten sitter så tror jag att merparten av vattenflödet kommer att passera där p.g.a att det är "mindre motstånd" där om ni förstår vad jag menar.

          Skulle du lämmna den ena modulen tom och endast ha pump och termostat i den så fungerar det alldeles ypperligt. Själv har jag dem som sagt bakom bakgrunden. Det är bara positivt att ha termostaten nära insuget till pumphuvudet eftersom man då får uppvärmt vatten utpumpat i karet och värmen blir på så sätt jämnare fördelad i akvariet.

          Nu kom jag över min filtermodul riktigt svinbilligt( 250kr )därför blev det den, men skulle jag inreda ett kar med endast Moduler så skulle jag välja en annan modul än just de "avsedda" filtermodulerna till att använda som filtermodul eftersom det finns moduler med mycket större volym än dem. På så sätt så får man ju mycket större filtervolym och det är ju aldrig fel. Men det är ju bara en tanke.

          Om du har tänkt att använda båda filtermodulerna till att ha filtermedia i, så kan du ju göra så att du sätter termostaten i en av de andra modulerna. Borrar några väl dolda insugshål och ett utblås i den och sätter i ytterligare ett pumphuvud. Det borde göra susen.

          //Eric
          Eventually, all things merge into one, and a river runs through it. The river was cut by the world's great flood and runs over rocks from the basement of time. On some of the rocks are timeless raindrops. Under the rocks are the words, and some of the words are theirs.
          I am haunted by waters.

          //Norman Maclean

          Kommentar

          • Lejonmarie
            Användare
            • april 2003
            • 429

            #6
            Wow Eric

            Verkar vara ett riktigt kraftpaket med pumpar och bra anordnat. Tack för tipsen.

            Jag tänker prova med att ha båda mina moduler med detta filter material och i en av dem ha värmaren oxå.

            En fråga, det var nästa slut på Biobollar i dag när jag var och handlade, kan jag använda en förpackning (några kg) makroner som jag har is å fall hur, vilken ordning på den blå filter mattan, bollarna och makaronerna!??
            Har nån ett bra förslag till att ha bolalran i, jag har fått tipset nylonstrumpa, finns det något annat förslag som släpper igenom mer!?

            Tacksam för hjälp till helgen så ska det ske
            ;-) LejonMarie
            540L Vieja synspila
            500L Cichlasoma bocourti

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

            Kommentar

            • Ralph
              Användare
              • maj 2002
              • 736

              #7
              Tack Erik för tipsen. Jag kommer enbart att ha moduler i burken så då får jag utnyttja en av de andra modulerna istället då jag kommer att ha pump + filtermatta i båda filtermodulerna. 250 spänn lät äckligt billigt

              Extra pump har jag och som planlösningen ser ut just nu så kommer det nog att bli hur bra som helst, för en modul i ena hörnet kommer att vara öppen uppåt så då kan jag ju komma åt pump och värmare utan problem.

              Nåja, vi får väl se. Än är det (tyvärr) ett tag kvar.

              Kommentar

              • Eric
                Användare
                • oktober 2003
                • 53

                #8
                Lejonmarie:
                Du kanske kunde prova att lägga biobollarna i en sån där tvättpåse. De brukar ju vara ganska grovmaskiga och borde ju finnas i olika storlekar.
                Om du ska ha termostaten i samma modul som filtermedian så är ett tips att du placerar en filtermatta i botten av modulen lite ovanför insuget och har termostaten ovanför den. På så sätt så blir det "tätt" och du tvingar vattnet igenom åtminstonde ett lager av filtermedia. För om du lägger filtermedia runt termostaten så tror jag att mesta delen av vattnet kommer att passera i det lilla mellanrum som blir mellan doppvärmaren och själva filtermedian eftersom att vatten alltid tar den "lättaste" vägen. Då kan nog filtreringen bli lite nedsatt. Sen vet jag inte om det är nån bra ide att låta en "varm" termostrat komma i kontakt med filtermedia, men det får nån annan som vet det bättre gärna svara på. Men det är bara ett par tankar som jag har.

                Jag skulle ha ordningen: filtermatta i botten, ett lager av biobollar ovanpå det makaroner och sist ytterligare en filtermatta med pumphuvudet/na friliggande ovanpå. Min konstruktion ser likandan ut förutom det att jag inte har några makaroner. Pumphuvudena har jag riktade med insugena uppåt mot ytan på så sätt så undviker jag att de "suger" upp sediment från filtermattan.

                Ralph:
                Jag hade turen att få tag på dem i en lokal akvariebutik som tagit in ett antal och hade svårigheter att bli av med dom p.g.a det höga priset. Det var två st moduler kvar B (filtemodulen) och M (friliggande modul) så jag gav ett skambud på 500kr för båda och fick dem. Ibland ska man ju ha lite tur oxå...

                //Eric
                Eventually, all things merge into one, and a river runs through it. The river was cut by the world's great flood and runs over rocks from the basement of time. On some of the rocks are timeless raindrops. Under the rocks are the words, and some of the words are theirs.
                I am haunted by waters.

                //Norman Maclean

                Kommentar

                • Ralph
                  Användare
                  • maj 2002
                  • 736

                  #9
                  Skambud var rätt ord.

                  M-modulen är inte dum, har en sån och några andra som bara ligger och väntar... Måste bli av med firrarna först men det är en helg bort. Nåja, bara att bita ihop.

                  Jag fick en del av en Malawi-bakgrund som var sönderkapad och utnyttjade en svängd del av den till att göra en pump/värmar-gömma i hörnet av ett 50-liters kar. Det blev rätt snyggt med svart silicon och rådasand på baksidan och ena gaveln, och burken har svarta fogar och "lock" så det passade bra. Gesäll-provet före stora baljan!

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Användare
                    • april 2002
                    • 4619

                    #10
                    Jag har just nu inte någon filtermodul igång, men har tidigare haft några sådana.
                    Då fyllde jag filtren enligt följande nerifrån räknat
                    1 - insuget (klart från början)
                    2 - Minikaskade biobollar (mindre typ av biobollar, storlek som puttekulor - dom mindre på detta foto http://www.zoopet.com/akvarium/fisk_bild.asp?BILD=1701)
                    3 - Små bitar av filtermatta (se http://www.zoopet.com/akvarium/fisk_bild.asp?BILD=1871)
                    4 - en filtermattebit (mest för att ha något att lägga pumphuvudet på).
                    5 - pumphuvudet.
                    På detta sätt funkade det utan rengöring i tre år. Att amvända nätstrumpor eller liknande tycker inte jag fyller någon funktion - om det skulle behövas så tar det ca. två minuter att plocka ut filtermaterialet så någon större tid finns inat att spara. Tycker också att det blir svårare att få filtermaterialet att fylla ut helt om man lägger det i en strumpa.
                    Om man inte kan få tag i de små biobollarna som nämns ovan anser jag att det i detta fall är bättre med enbart små bitar av filtermatta.
                    Ciklidhälsningar
                    Kjell

                    Kommentar

                    • Lejonmarie
                      Användare
                      • april 2003
                      • 429

                      #11
                      På tal om skambud så köpte jag min på en akvarieaffär som hade två moduler som var ltie begagnade, men det är bara bra för hålen passar som är förborrade! Jag la ett skambud på 500:- för båda plus lite filtermateral och biobollar till den ena mobulen! Så jag är mer än nöjd.

                      Så här hade jag tänkt: OCh frågan är då var jag sätter väramren? Ja gär lite osäker på vart den får plats, det är en större typ av Jäger och är lång, får testa förstås, men jag kom precis åp att jag kasnek helt ska sätta den utan för. Har köpt en modulsten ca 60 cm lång, i den ska jag stoppa värmaren och hålla de ndra modulerna fria från värmare.

                      Module 1:
                      Från botten och upp!
                      en bit från nätet i botten så sitter en blå filter matta på 2-3 cm tjock, nästa lager är biobollar (små) i en tvättpåse. Ovanför de biobollaran så ligger en till blå filtermatta 2-3 cm tjock. Sen ligger Pumpen högst upp!
                      En ehiem 1200 L/h eller en 1000 L/H ni får gäran ge tips om det är nån skillnad vilken pump som ligger var.

                      Module 2:
                      Från botten och upp!
                      En bit från nätet i botten så sitter en blå filter matta på 2-3 cm tjock, nästa lager är biobollar stora. Korall sand (har det nån bestydelse vrt den ligger?) hmm sen pumpen. men i skrivande stund så inser ajg at vad ska den ligga på?? är det bättre att ha fltermassa här oxå?
                      Anledningen till att jag fått tips på tt ha på två oliak sätt är att den ena modulen 1 är det mer filtering i och görs rent lite offtare, module 2 ska tuffa och gå mycket längre och på så sätt ha mindre finkorning filtering.

                      Jag har lite lite med biobollar i mobule 2, kan jag lägga i makaroner i botten som jag har hemma?? är de ett bra alternativ??
                      HJälp, helgen närmar sej och ajg vill så gärna få till det så det lir klart.
                      Jag är sååå tacksam för svar och hjälp!
                      ;-) LejonMarie
                      540L Vieja synspila
                      500L Cichlasoma bocourti

                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

                      Kommentar

                      • Lejonmarie
                        Användare
                        • april 2003
                        • 429

                        #12
                        Ditt svar Kjell har kommit till sedan jag skrev mitt. Det liknar ju varandra i upplägg.

                        Bara en fråga: Jag har lite få biobollar, samma typ som du har bild på. Kan jag snvända Makaroner???
                        I så fall hur och var i modulen!!

                        Tack såå mycket för alla info, änns kanon med att få så bra hjälp
                        ;-) LejonMarie
                        540L Vieja synspila
                        500L Cichlasoma bocourti

                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Användare
                          • april 2002
                          • 4619

                          #13
                          citat:Jag har lite få biobollar, samma typ som du har bild på. Kan jag snvända Makaroner???
                          Ja visst kan du men jag menar att filtermattebitar är oerhört mycket effektivare än "makaroner" (Sätter "" runt så ingen skall tro att det rör sig om riktiga makaroner). Om man skal navända dom böär de nog ligga nederst (pga av att de är tunga) men man får nog räkna med att göra rent betydligt oftare än med minibiobollar och filtermattebitar (eller med enbart filtermattebitar). Har man makaroner bör de ligga i en nätpåse.
                          Ciklidhälsningar
                          Kjell

                          Kommentar

                          • Lejonmarie
                            Användare
                            • april 2003
                            • 429

                            #14
                            Hej Igen Kjell

                            Jag trodde (men troligen är det fel) at ju mer filtermaterail man har ju offtare måste man göra rent/så lammar det igen. Nu när jag läser 3 år så inser jag att det är ju jättelång tid! Räcker det att göra rent en gång per år så är jag mer än nöjd! Är det då bättre att ha dessa små filter delar i?

                            Jag ahr central america och de skitar ju ner en del
                            ;-) LejonMarie
                            540L Vieja synspila
                            500L Cichlasoma bocourti

                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

                            Kommentar

                            • Lejonmarie
                              Användare
                              • april 2003
                              • 429

                              #15
                              Hej

                              Jag tror nu att jag har kommit till klarhet hur jag ska göra, det blir samma i båda och jag struntar i "makaronerna" jag gör med bollarna och har nu köpt till några fler.
                              Jag struntar oxå i strumpan utan jag har bollaran löst.
                              Har fått bra tips på hur man gör rent utan att ta upp bollaran, man tätar till i botten av modulen och sen sätter man ner sugslangen och suger upp slammet/skiten som blivigt.


                              Från botten och upp! lika i båda modulerna
                              En bit från nätet i botten så sitter en blå filter matta på 2-3 cm tjock, nästa lager är biobollar stora. här imeelna så ska jag få ner väramren! Ovanför de biobollaran så ligger en till blå filtermatta 2-3 cm tjock. Sen ligger Pumpen högst upp!
                              Det enda som skilljer modulerna åt är att i den ena modulen ligger vämraren i den andra ligger en påse (typ tvättpåse) med korallsand!


                              Upp till bevis till helgen!
                              jag hör av mej och uppdaterar min bilder när allt är klart!
                              ;-) LejonMarie
                              540L Vieja synspila
                              500L Cichlasoma bocourti

                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

                              Kommentar

                              Arbetssätt...