Bilder, länkar, material. Brasilien.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inneremont

    Bilder, länkar, material. Brasilien.

    Hej

    Dessa meddelanden har gett mig en massa information! Tack för det! Håller på att bygga biotopakvarium "modell Brasilien".
    Jag är mycket intresserad av floderna i Brasilien, framför allt det s.k. "Svartvattens" området. Material gällande fiskarna har jag hittat, men det andra är svårare. Har försökt hitta bilder, men inte lyckats särkilt bra... Det finns vissa bilder som ger en helhetsbild, men detaljer saknas. Mina främsta frågor gäller bottenmaterial (stenar (finns de?), grenar, löv, sand...), växterna (både i och ovanför vattnet) och allt annat man kan tänka sig.. Ifall ni som redan har erfarenhet inom ämnet kan hjälpa mig vore jag tacksam.

    Petri Horttana
    Helsingfors, Finland
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Det finns lite på http://www.amazonian-fish.co.uk/
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • olof
      Användare
      • april 2002
      • 1823

      #3
      Hej!

      Prova bildsök på googel. Man kan hitta en hel del inspirerande bilder. på denna sökningen:



      Där kan man bla klicka sig vidare till denna sida med en del fina bilder:



      Vilken i sin tur länkar till denna sida med massor av bilder:



      Prova lite andra sökningar på olika flodnamn biotoptyper, länder eller städer.

      Mvh

      olof

      Ändrat till länkar som funkar

      DS
      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

      Kommentar

      • Pelle
        Användare
        • maj 2002
        • 387

        #4
        Hej

        Vad tycks om de här?




        Mvh/ Per

        Kommentar

        • Inneremont

          #5
          Tusen tack! Jag tror alla som tänkt sig ett biotop akvarium, modell "amazonas" har nytta av dessa länkar! En fråga som jag länge grublat över besvarades... Stenar är mycket sälsynta i Amazonas och används som betalningsmedel i området!!! Så inga stenar i mitt akvarium... En länk jag hittade med Pelles hjälp (TACK!) var:



          Pelles länk innehåller helt otroliga bilder!! Kolla den!
          Tack! (Mera material uppskattas!)

          Petri

          Kommentar

          • So
            NCS Medlem
            • augusti 2003
            • 177

            #6
            Här finns en del bra länkar: http://www.mongabay.com/fish/biotope...blackwater.htm

            Kolla t.ex denna bilden (dock ej biotop bild):

            Kommentar

            • olof
              Användare
              • april 2002
              • 1823

              #7
              Hej!

              Det är möjligt att stenar är ovanliga i delar av amazonasområdet. Det handlar ju dock om ett enormt stort område (lite beroende på om man avgränsar det som skogsområdet eller avvattningsområdet) där de geologiska förutsättningarna varierar enormt.

              Mvh

              olof
              http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

              Kommentar

              • Pelle
                Användare
                • maj 2002
                • 387

                #8
                Hej

                Det är klart att det finns sten i amazonas. I snabbt strömmande vatten, där löv och sediment inte kan samlas på botten så friläggs naturligtvis en stenig eller sandig botten.
                Sen gäller det att komma ihåg att vi pratar om ett geografiskt område som är ungefär lika stort som hela USA! Man kan naturligtvis hitta alla upptänkliga biotoper i ett så gigantiskt område.
                Till exempel så anger Uwe Römer i "cichlidenatlas" att Apistogramma Uaupesi är en apistoart som är anpassad till klipp-biotoper längs Uaupesi floden.

                Mvh/ Per

                Kommentar

                • Inneremont

                  #9
                  Hmm...

                  Kan hända jag förhastade mig litet med stenarna... Läste texten en gång till och märkte att det gällde en specifik biotyp. Tack för att ni rättade mig.

                  Petri

                  Kommentar

                  • Inneremont

                    #10
                    Det där med stenarna gällde Rio Jatapu...



                    Petri

                    Kommentar

                    Arbetssätt...