Bukvattenssot?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kakapo
    Användare
    • augusti 2003
    • 60

    Bukvattenssot?

    En Aulonocara Maleri hona kastade in handuken pga av vad jag tror kan ha varit bukvattenssot.
    Hon visade följande symptomer: Slutade äta, hostade. Den såg inte svullen ut förutom efter det att den dog då den var vitaktik på buken och såg lite svullen ut.
    Allt som allt tog det väl ca 7 dagar från det att jag upptäckte att den var sjuk tills det att den var död.
    Inga andra fiskar i karet visar några som heltst tecken på sjukdomar.
    Frågor.
    Kan det ha varit något annat än bukvattenssot?
    Finns det anledning att oroa sig, rekommenderar ni några andra åtgärder?
    Vattenbyte görs varje vecka med ca 40%, matar med räkmix, aquatic nature cichlid basic samt lite spirulina pellets då och då.

    Tacksam för tips

    / André
    / André
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Det kan vara något annat än bukvattensot, men jag har en känsla av att det förmodligen var det ifall fisken "hostar". Det är inte konstigt att den inte svullnade upp, då faktiskt fisken ibland dör innat detta händer.

    Ha noga koll på dina fiskar nu framöver, för det kan ha smittat. Isåfall skall du medicinera enligt rekommendationer på Frågor & Svar på NCS förstasida.

    Saludos,
    Zaphi
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • cyntolopia-afra
      Användare
      • oktober 2003
      • 77

      #3
      Totalt 6 Akavarium[:)][:)][:)]

      Kommentar

      • kakapo
        Användare
        • augusti 2003
        • 60

        #4
        Hmm, när jag kom hem efter jobbet idag och kikade i mitt andra kar såg jag en blå guarami uppsvullen som en ballong med en böld på buken, samt en pallett hona som inte gör annat än att står bå botten och flämtar. Och dom här karen har inte haft någon somhelst kontakt med varandra.
        Känns som det börjar bli lite jobbigt.
        I malawi karet ser allt än så länge bra ut. Får väl skaffa någon medicin imorron och iallfall försöka behandla palletten så får se vad som händer.
        / André

        Kommentar

        Arbetssätt...