Hur tar man bort Svarta pensel-alger!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Peter.T

    Hur tar man bort Svarta pensel-alger!!!!

    Har ett 720-kar med svarta pensel-alger som jag vill ha bort.Det står utan fiskar och växter just nu och jag hittils testat aktivt-kol filter i samband med mörkläggning -Nada...
    Är det nån som vet hur man utrotar dom totalt, är jäkligt less på dom

    Med tack på förhand

    Peter
  • Aqua_Max
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 108

    #2
    Om man mörklägger akvariet helt i några månader så dör penselalgerna. De döda algerna sitter dock kvar lång tid efter att de dött, eftersom det tar lång tid innan de förmultnat bort. Man kan skrapa bort algerna från rutorna med rakblad och med en nagel (eller något plastföremål) kan man skrapa bort algerna från silokonfogar, pumpar etc. Inredningen kan man koka så att algerna dör, men det tar några veckor innan de kokta algerna förmultnat bort efteråt. För att rengöra rötter, kokosnötter etc brukar det funka att skrapa bort den översta delen av trämaterialet, inlusive algerna, med hjälp av en vanlig bordskniv.

    Ett annat sätt att död på det mesta levande i akvariet är att fylla akvariet med vatten som har hög salthalt (vanligt billigt koksalt) under någon vecka. Som varning vill jag nämna att jag tror att det finns risk att man även skadar akvariesilikonet om man har extremt hög salthalt, vilket märks efter ett halvår/år efter behandlingen i form av vätskebubblor i silikonet när man har sötvatten i akvariet, i alla gissar jag att det kan vara saltbehandlingen som varit boven till det vid några tillfällen för mig.

    En effektiv metod för att stoppa penselalgerna, men som förmodligen inte utrota dem helt, är att använda biotrop stabilisator http://www.marinedepot.com/fm_biotrop.htm Om man slutar använda preparatet, eller är lat/snål med att byta ut det mot nytt när det börjar bli gammalt, kommer dock algerna vanligtvis tillbaka igen och det blir tyvärr hemskt dyrt med preparatet i längden när det gäller stora akvarier.
    ~~~ MaxStrandberg.com ~~~

    Kommentar

    • defdac
      Användare
      • april 2002
      • 865

      #3
      citat:
      En effektiv metod för att stoppa penselalgerna, men som förmodligen inte utrota dem helt, är att använda biotrop stabilisator http://www.marinedepot.com/fm_biotrop.htm
      Från deras sida:

      "you can finally target and fight algae effectively while being gentle on plants."

      rimmar inte bra med

      "The final product of this reduction process is the natural nitrogen gas, which is then transferred safely through the water surface into the atmosphere."

      Utan kväve blir det ingen fjutt på växterna, och om det är nitratreduktion det är frågan om så borde det alltså vara en anearob miljö i reaktorn vilket borde sänka syrehalterna ganska rejält i akvariet?

      Ungefär som att ha en kompost kopplad till akvariet

      Om resultatet är ett kväveföreningsfritt akvarium så lär den säkert få bort algerna - men innan dom dör av kvävebegränsning har växterna gjort det för länge sedan.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Aqua_Max
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 108

        #4
        >Om resultatet är ett kväveföreningsfritt akvarium så lär den säkert få bort algerna - men innan dom dör av kvävebegränsning har växterna gjort det för länge sedan.

        Jag tror inte det gör akvariet HELT fritt från kväveföreningar. Jag har inte använt detta preparat själv p.g.a. ekonomiska skäl, men flera kompisar har använt det och jag har sett resultatet med egna ögon. Det verkar fungera utmärkt så länge man använder preparatet enligt anvisningarna, åtminstone i normala sällskapsakvarier med fisk och normala akvarieväxter. De akvarier som mina kompisar använt det i har haft en hel del växter. Det har dock INTE varit fråga om några utpräglade växtakvarier, utan "vanliga" akvarier med "normal" belysning, utan tillsats av växgödmedel, utan CO2 tillsats etc.

        Utav alla de olika sorters växter som mina kompisar haft i akvarierna verkade de flesta inte reagera på preparatet, med undantag för Cryptecoryner vars blad ibland smälte bort, men det kom upp nya blad efter ett tag. Jag vet inte om bladen smälte bort p.g.a. preparatet eller andra orsaker, men det verkade som om det hade samband.

        I vilket fall som helst så klarade sig inte penselalger samt vissa andra alger så länge preparatet användes enligt anvisningarna. De flesta växterna klarade sig ungefär som normalt, men blev snyggare utan en massa alger. Det största problemet med preparatet verkade vara priset i förhållande till förbrukningen.
        ~~~ MaxStrandberg.com ~~~

        Kommentar

        • defdac
          Användare
          • april 2002
          • 865

          #5
          citat:
          med undantag för Cryptecoryner vars blad ibland smälte bort, men det kom upp nya blad efter ett tag.
          Kallas Cryptocorynesjuka och brukar sägas bero på förändrade kvävehalter.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          Arbetssätt...