Hinna på ytan...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hill
    Användare
    • december 2002
    • 52

    Hinna på ytan...

    Jag är medveten om att denna fråga har ältats flera gånger här i forumet. Har själv varit med och gett råd och försökt att hjälpa vid ett flertal tillfällen, men nu går jag bet.

    För ca fem veckor sedan gjorde jag en årlig storrengöring i mitt 540 l. Planterade lite nya växter, gjorde om inreningen mm. Efter två dagar såg jag att det hade blivit en oljig hinna på ytan, men tänkte att den går nog bort av sig självt, med hjälp av täta vattenbyten osv. Men det gjorde den inte, istället har det bara blivit sju resor värre. Tycker jag har försökt med allt, inget hjälper.

    Någon som har lite trix som kan dela med sig?
  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • september 2002
    • 1913

    #2
    Jag hade så när jag starta mitt 715liters akvarium för länge sen...
    Då tog jag massa cirk-pumpar i olika storlekar och rikta upp mot ytan och bara efter några dagar så var hinnan borta..

    (en av pumparna var laddade med aktivtkol med men det kanske inte spelar någon roll?)

    Kommentar

    • Anne E
      Användare
      • april 2002
      • 117

      #3
      Hej Hill!
      Stäng av cirkulationen en stund.
      Ta sedan ett tidningspapper el dyl och "fös" ihop hinnan ett par gånger och ta upp det,så får du bort det mesta.
      Mvh Anne

      Kommentar

      • Hill
        Användare
        • december 2002
        • 52

        #4
        Har redan försök detta med tidningspapper, funkar bara för stunden. Hinnan kommer tillbaks efter ett dygn.

        Undrar om det kan ha nåt med att göra att jag la akvarie-lera i botten som växtnäring.

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #5
          Se till att vattenytan bryts med en vatten stråle eller luftbubblor så kommer hinnan försvinna ganska fort under förutsättning att karet inte är överbefolkat och därmed för ansträngt.
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • zidane
            Användare
            • maj 2003
            • 34

            #6
            En kompis till mig har en guldfiskskål med samma problem, en tunn oljig hinna. Är den farlig på något sätt?

            Kommentar

            • lotta
              Användare
              • februari 2003
              • 80

              #7
              jag föreslår att du även testar o minska matningen,
              Jag tror att om man ger för mkt mat så kan d bli en hinna.
              känner igen en oljig hinna,hade d när jag matade med kött.
              ex , min redtail med räkor=oljigt
              mina diskusar oxhjärta= oljigt
              När man tror att man kan allt, så slutar man att lära sig!

              Kommentar

              • Hill
                Användare
                • december 2002
                • 52

                #8
                Får testa dessa förslag, men jag är skeptisk. Karet är defenitivt inte överbefolkat(endast 70 st kardinaltetror + tre st Apistgramma), i väntan på mina Discus. Undrar om jag kan ha tahit död på nån bakterieflora som flyter upp och lägger sig som en hinna?

                Kommentar

                • deelay
                  Användare
                  • september 2002
                  • 5394

                  #9
                  Bryter du inte vattenytan med något så kommer du ha en beläggning på ytan som kan bestå av allt från damm till olika fett från mat till sådant som normalt kanske skulle avlägsnas från vattnet om vattnet o luften fick komma i kontakt och en naturlig reaktion mellan dessa fick ske.Exact hur det fungerar vette fan det får någon professor ha ett ulägg om men nått åt det hållet iaf.

                  Bryt ytan slipp ythinna =)
                  http://www.aquariumstockholm.se/

                  Kommentar

                  Arbetssätt...