För mycket fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mdan
    Användare
    • september 2002
    • 90

    För mycket fisk?

    Hej,

    Jag har ett 540l akvarium med 9 Discus (12-15 cm), 4 fjärilsciklider, 5-8 Ancistrus malar (förökar sig hela tiden) samt ca 40 Kardinaltetror. Nu funderar jag på att öka på antalet Kardinaltetror med ca 50-100 st. Blir det för mycket fisk då?

    Tumregler ang Discus säger ju ca 50l/fisk, men hur mycket bör man reducera antalet Discus när andra fiskar finns med?
    mvh
    Magnus
    Magnus D
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=311344
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Låt oss anta att en diskus har en diameter på femton centimet (radien 7.5cm) och är lika bred som en neontetra är lång samt att en neontetras genomskärningsdiameter är en kvadratcentimeter så kan du ersätta en diskus med 177 neontetror (Diskusens area = Pi * kvadraten på radien). Lite grovt belastar fiskarna vattnet på det här sättet.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • mdan
      Användare
      • september 2002
      • 90

      #3
      Hej,

      Tack Ola. Ditt resonemang om att relatera fiskvolymerna är intressant och nog helt rätt. För att utveckla din modell vidare vore det mest korrekta att göra enligt matematiska analysens grunder om rotationsvolymer. Frågan är vilken funktion som beskriver en fisks (diskus resp tetras) mantellinje (kanske en parabel?).

      Om man istället antar att en diskus har den geometriska formen av två ihopsatta liggande koner blir volymen för diskus V_diskus=pi*r_diskus^2*t_diskus/2/3. Volymen för en tetra är nog mer två liggande koner där tjocklek byts ut med längd,dvs V_tetra=pi*r_tetra^2*l_tetra/2/3.

      Kvoten mellan V_diskus och V_tetra blir

      Q=(r_diskus^2*t_diskus)/(r_tetra^2*l_tetra)

      Fall 1: Antag att r_diskus=7,5 cm, t_diskus=1,5 cm, r_tetra=0,3 cm, l_tetra=2 cm,
      dvs stor diskus, liten tetra
      ger Q=469

      Fall 2: Antag att r_diskus=7,5 cm, t_diskus=1,5 cm, r_tetra=0,5, l_tetra=3,
      dvs stor diskus, stor tjock tetra
      ger Q=112

      Det slår en hel del beroende på inparametrarna.

      Någon annan "mattenörd" kan ju fortsätta resonemanget

      /Magnus


      Magnus D
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=311344

      Kommentar

      • olof
        Användare
        • april 2002
        • 1823

        #4
        Öhhh!

        Geometri är jag inget vidare på men det enklaste är väl att anta att fiskarna belastar akvariet i förhållande till sin kropsvikt och att då helt enkelt väga dem.
        Kan du uppbringa en hyfsad våg som dels är tillrekligt exakt för att det ska vara lönt och dels tar belastningar upp till ca 5 kg (så att du kan ha diskusen i vatten medans du väger den) så är det inte särskiljt komplicerat.

        Du lägger förstås ut resultaten här eftersom vi är många som är intresserade?

        Mvh

        olof
        http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          citat:Geometri är jag inget vidare på men det enklaste är väl att anta att fiskarna belastar akvariet i förhållande till sin kropsvikt och att då helt enkelt väga dem.
          Fusk!!!

          (när jag gick på gymnasiet så kunde vi få rätt om vi ritade och mätte om det inte stod hur något skulle beräknas. Jag har ett svagt minne av att damma gälde på mattekursen jag läste på universitetet)
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Juanito
            Användare
            • maj 2002
            • 180

            #6
            För att få ut tetronas vikt blir det till att mäta fler än en åt gången. Kanske minst 10 för att få ut vikten eller fler beroend på våg och dess känslighet.
            juanito

            Kommentar

            • Juanito
              Användare
              • maj 2002
              • 180

              #7
              Inget med fiskar eller akvarier att göra men tyckte det passa in i denna tråd


              juanito

              Kommentar

              Arbetssätt...