ph förändringar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    ph förändringar.

    Har gjort en del tester nu sedan jag skaffat mig en digitial ph mätare.
    Från kranen ph 8.0
    Efter 7 dagar i mitt 480 liters med ett 1000L/T ytterfiler plus en fluval4 utan några tillsatser såsom kalksten eller bikarbonat eller dylikt sjunker ph till 7.65 med ett fiskbestånd på 22 vuxna malawi som matas 2 g dagligen.

    Kanske kul o veta om någon undrat hur mycket det sjunker eftersom det pratas ganska mycket om det.
    Får väldigt lika resultat i mina yngelburkar med som är mycket mindre o matas ca 3-4 dagligen.
    http://www.aquariumstockholm.se/
  • Mrsonk
    Användare
    • december 2002
    • 233

    #2
    I kranen har jag enligt vattenverket 8.3 i Ph men i karet stabiliserar det sig på 7-7,5. Har bara 3 i Kh så det sjunker rätt bra.
    Oscar Cederqvist
    -----------------

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Användare
      • april 2002
      • 4619

      #3
      citat:Kanske kul o veta om någon undrat hur mycket det sjunker eftersom det pratas ganska mycket om det.
      Hur mycket de sjunker beror på flera faktorer som t.ex. KH-värdet i akvariet.
      Så kolla först ditt KH.
      Ciklidhälsningar
      Kjell

      Kommentar

      • Stelin
        Användare
        • december 2002
        • 1339

        #4
        Hmm, jag hade helt glömt att jag en tid provar "köra" utan bikarbonat och salt. Så denna påminnelse om Ph-förändringar var bra. Kollade därför ph:et och det hade också för mig sjunkit rätt rejält. Vattnet från min kran har värdena Ph: 8,0 Kh: 2 så det är kanske inte så konstigt att värdena i akvariet är så pass låga som: Ph (lite mer än)7 och oförändrat Kh värde.
        Förhoppningen var att Ph:et skulle hålla sig stabilt utan bikarbonat enbart genom rätt kraftig vatten cirkulation, men tydligen så räcker det inte. Det blir ett vattenbyte nu ikväll och i med bikarbonaten igen.
        //Stefan Lindstedt

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #5
          KH är 6 enligt spec från mitt vattenverk dvs väldigt låg buffert förmåga låter det som.
          Sedan spelar ju tempen in på ph värdet en aning med.

          Självklart spelar flera faktorer in just därför jag skrev lite om hur det va runtomkring så att säga.Standard hk ligger ofta vid angivet värde hos många vattenverk o det va dessa jag utgick ifrån.
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • gogar

            #6
            Mitt pH från kranen är 8 (med mycket mjukt vatten) men stannar på stabilt neutralt - 7 - både i kar med och utan torv (om det nu spelar någon roll). Och där ligger det, om jag inte kemikaliserar det hela. Och det vill jag inte - har inga fiskar som behöver sådana värden.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Användare
              • april 2002
              • 4619

              #7
              citat:KH är 6 enligt spec från mitt vattenverk dvs väldigt låg buffert förmåga låter det som.
              Ett KH (dKH) på 6 är fullt tillräckligt och inte speciellt lågt - dock ett litet frågetecken. Vattenverken brukar aldrig ange eller mäta buffertförmågan i dKH så jag ställer mig lite frågande till det värdet om det kommer från vattenverket.
              Ciklidhälsningar
              Kjell

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • september 2002
                • 5394

                #8
                Det var dh värdet ser jag när jag läser igen.
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Användare
                  • april 2002
                  • 4619

                  #9
                  Och då är det väl sannolikt GH (dGH) som avses.
                  Ciklidhälsningar
                  Kjell

                  Kommentar

                  • PontusA
                    Användare
                    • december 2003
                    • 17

                    #10
                    Mitt vatten är ph 8.2 och dgh(gh) 6.7. Precis som Kjell sa så hade de inget kh värde eftersom det är ett väldigt ovanligt tyskt mått system som inte används utanför akvarie branchen.

                    Detta stämde när ja mätte utom att kh var 7 och dgh visade sig gå förbi färgskalan efter första droppen lösning. Så därför visar kh min gh alltså 7.

                    Har lite problem att höja hårdheten då jag måste tillsätta bikarbonat som höjer mitt ph för mycket. Så måste stanna då kh ligger på 10 för ph:et är upp i 8.5-9. 9 antar ja inte vara så bra för malawi?
                    Inte mycke å ståta med nu. 100l M. Interptus och c. afra. Däremot har ja haft 3-4 akvarier igång för i tiden. Passion var då att olda och föda upp kampfisk, skalarer och malawi.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...