Hängig Discus vid vatten byte!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Therese
    Användare
    • april 2002
    • 196

    Hängig Discus vid vatten byte!

    Mina Discusar har varit lite hängiga till och från framför alt en av dom men nu är den frisk. Men efter mitt senaste vatten var det en ny disucs som har blivit hängig. Kan det bero på att jag tar vatten direkt från kranen. DEt gick bra i början har haft akvariumet igån g i ca ½ år. men för ca 1-2 månader sen så blev en av fiskarna hängiga. Och nu är det en ny som sagt.

    mvh Therese

  • David Johansson
    Användare
    • april 2002
    • 581

    #2
    Stora förändringar av vattnet tar på alla fiskar, har akvariet varit igång en tid är det troligt att kranvattnets värden skiljer sig avsevärt. Det kan också röra sig om klor i vattnet, på en del ställen i landet tillsätter man kloramid i kranvattnet vilket är svårare att bli av med.

    Prova att byta mindre mängd vatten i samband med vattenbyten, kanske dela upp befintligt byte på två vid två olika tillfällen.

    David
    David

    Kommentar

    • Therese
      Användare
      • april 2002
      • 196

      #3
      Jag har altid bytt vatten en gång i väckan ca 40-50% den senaste gången bytte jag endas 25% men får försöka vara mer försiktig och kanske byta mindre vatten åt gången

      mvh Therese

      Kommentar

      • Johan1
        Användare
        • maj 2002
        • 390

        #4
        Tja

        Jag byter 1/3 av vatten ca 2 ggr i veckan. Du skall dock tänka på att klorerar vatten olika. Kan bara engelska ord.

        Chlorine: Får man bort genom luftning eller att använda vanlig C vitamin.

        Chloramine: Måste luftast i 5 dagar eller filtera över zeolite, aktiv kol. Jag tror att man har börjat använda detta i sthlm.

        Oftast skyller man det stora vattenbytet på att fisken börjar
        flämta och dö på vattenmängden när det kan vara att man har ett
        lågt pH och så byter man vatten och detta gör att halten
        "ammoniak" ökar i akvariet med högre pH.

        Om så är fallet kollar du genom att du på morgonen mäter
        nitrit/nitrat om testet visar rött skall du byta vatten
        80% och sedan gör du om testet igen på kvällen och har du
        då rött igen så fungerar inte ditt biologiska filter. Du
        matar inte under testet.

        Jag håller dock med om att man skall inte byta mycket sällan utan lite och ofta. Du har ditt nya tanksyndrom. När tanken är inkörd
        så anpassar sig filtret efter din mängd av fiskar och vattenbyten.

        Gör du en förändring mat, ny fisk, så får du en ny kortare cykel. Så tänk efter har du gjort detta som kan påverka fisken?


        Johan Nilsson
        https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

        Kommentar

        Arbetssätt...