Dimmigt Akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola
    Användare
    • augusti 2002
    • 1232

    Dimmigt Akvarium

    Hej,

    Startade upp min flickvänns akvarie idag med Juwelbakrund och bambupinnar. Bottenmatrialet består av fin fin sand.

    Jag kunde spara ca 1/3 av det gammla vattnet, det är allstå 2/3 nytt vatten i karet.

    Karet blev dimmigt direkt, jag trodde sjävlklart att det berodde på sanden som vimlar runt så det tar ett tag innan det lägger sig. Det gick ett par minuter. Det såg mjälkigt ut, eller det såg ut som vågor i akvariet av dimman. (pumpen var på)

    Ska jag mörklägga det i några dygn? tycker inte det är aktuellt eftersom det blev dimmigt på secunden när vattnet´kom i karet.
    Det är kanske kalket från sanden?

    Tacksom för ett svar, (Hon ska köpa fiskar innom några dagar).

    Mvh Ola
    ola lindeberg
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    #2
    Jag gissar att vattnet är grumligt pga sanden. Då jag bytte till sand i jaguarkaret, utan att rengöra sanden, så var det rejält grumligt i flera timmar och lite smågrumligt i några dagar. De minsta sandkornen verkade inte lägga sig utan försvann först då de hade sugits in i filtrena.

    Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • malawi_alex
      Användare
      • oktober 2003
      • 21

      #3
      citat:Ursprungligen skickat av Ola

      Hej,

      Startade upp min flickvänns akvarie idag med Juwelbakrund och bambupinnar. Bottenmatrialet består av fin fin sand.

      Jag kunde spara ca 1/3 av det gammla vattnet, det är allstå 2/3 nytt vatten i karet.

      Karet blev dimmigt direkt, jag trodde sjävlklart att det berodde på sanden som vimlar runt så det tar ett tag innan det lägger sig. Det gick ett par minuter. Det såg mjälkigt ut, eller det såg ut som vågor i akvariet av dimman. (pumpen var på)

      Ska jag mörklägga det i några dygn? tycker inte det är aktuellt eftersom det blev dimmigt på secunden när vattnet´kom i karet.
      Det är kanske kalket från sanden?

      Tacksom för ett svar, (Hon ska köpa fiskar innom några dagar).

      Mvh Ola
      Jag har precis samma problem, startade upp mitt helt nya 450L akvarium i helgen, bottenmaterial (blästersand)ett ytterfilter samt ett innefilter. Tog ungefär hälften av vattnet från mitt gammla akvarium och tillsatte resterande hälften med nytt. Släppte ner cirka 40 stycken ungdjur, vattnet var helt glasklart från början men efter tre dagar var vattnet väldigt dimmigt. Beslöt mig för att genast göra ett 30% vattenbyte som resulterade i att; vattnet blev lite klarare men redan dagen efter var det lika dimmigt igen. Upprepade samma process två gånger men det blev ingen förbättring
      Frågade Tony på akvarie Leasing (han har svar på det mästa!) vad jag skulle göra? Han berättade att jag hade fått en negativ nedbrytning i akvariumet, lösningen: Köp "Aqua Clear" dosera efter akvariumets storlek, stäng av ytterfilter, mata inte fiskarna på tre dagar, gör sedan ett 30-50% vattenbyte och sen så ska akvariumet vara GLASKLART!

      Kommentar

      • Ola
        Användare
        • augusti 2002
        • 1232

        #4
        malawi_alex, jo men flickvännens akvarie var dimmigt direkt när det var fylt.

        Man ska mörklägga det också, jag har varit med om det förr tycker bara att det är konstigt att det dimmade upp som vågor direkt.

        Om det inte har blivit bättre imorronbitti så hör jag av mig.

        Mvh Ola
        ola lindeberg

        Kommentar

        • Ola
          Användare
          • augusti 2002
          • 1232

          #5
          Akvariet var fyllt runt 17 och nu snart 22 ser det lika dant ut. tror inte att det är sand som flyter runt i karet.
          Har det ej blvivt någon förbättring tills imorron så bytar jag lite vatten. Dom 3 malarna som är en Ancistrus och 2 st L-150 sitter på lite konstiga ställen i karet och dom rör sig mer än normalt. Hoppas det inte påverkar dom!

          Fler som ha något svar på detta?

          Mvh Ola
          ola lindeberg

          Kommentar

          • Jonasaik
            Användare
            • oktober 2002
            • 57

            #6
            Har du använt blästersanden?

            Min bror startade upp ett 250 kar med den, och det var oerhört dimmigt i två dagar, då bröjade vi med 50%iga vattenbyten ett par tre ggr och då blev det genast bättre, mitt tipps ligger helt klart på sanden, prova att byt en hel del vatten, och låt er INTE stressas av fiskinköpet, det blir aldrig bra då, se till att akvariet är sjyst innan ni köper invånarna =) malarna klarar sig säkert!

            Lycka till
            Jonas

            Kommentar

            • Mattias Nilsson
              Användare
              • april 2002
              • 467

              #7
              jag startade upp ett 450l kar med blästarsanden för typ 2veckor sen, hos mig blev karet aldrig dimmigt. Däremot var det dimmigt i mitt 660l kar med engelsk sjösten, det tog nästan en vecka innan det blev riktigt klart. Jag bytade inget vatten i nått av karen

              Mvh
              Mattias
              Mvh
              Mattias

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

              Kommentar

              • Ozzp
                Användare
                • augusti 2002
                • 34

                #8
                Dimmigt värre!

                Jag har också problem med ett dimmigt akvarie. Har väldigt kalk- och järnrikt vatten. Mitt lilla yngelakvarie på 45 liter har aldrig varit sig likt sedan jag flyttade dit jag bor nu. En vitaktig beläggning sätter sig ideligen på rutorna runt om. Trodde först att det var kalk som fällde ut på rutorna och skrapade och skrapade det jag trodde var utfällningar och bytte minimalt med vatten för att inte tillföra nytt kalk. Tyvärr fortsatte problemen. Till slut gav jag upp och lät det vara en längre tid. Då visade det sig att beläggningen växte till och bildade långa trådar som ser uut som alger men helt vita. Vattnet är konstant dimmigt och ser trist ut.
                Ska testa MalawiAlex variant med aqua clear för jag tycker det luktar lite skunk om vattnet också så det kan nog vara trubbel med anaerob nedbrytning.

                Nån annan som haft liknande problem som funnit någon annan lösning?

                Beauty is in the eye of the beerholder...

                Fredrik

                Kommentar

                • Fiskar.nu
                  Användare
                  • september 2003
                  • 442

                  #9
                  har samma problem med sanden, så jag tvärtade sanden flera tals gånger, men det blir fett jobbigt, dom sitter ihop som, dom sugs ihop tillsammans dom där sanden, efter man tömmer vatten när man har tvättat klart. jobbigt
                  375 liter till L-malar

                  Kommentar

                  • Ola
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 1232

                    #10
                    Det är inte Blästersand, ska byta lite vatten idag.

                    Mvh Ola
                    ola lindeberg

                    Kommentar

                    • malawi_alex
                      Användare
                      • oktober 2003
                      • 21

                      #11

                      Nej, jag tror inte heller det är blästersanden så vida det inte finns kisel i den (kanske kan ha någon inverkan). Men jag tror fortfarande på felaktig nedbrytning....uppdatera gärna så vi får höra hur det gick.

                      //Alex

                      Kommentar

                      • Ola
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 1232

                        #12
                        Man är ju så nyfiken på hur det ser ut med bamdupinnarna och allt. Ser bara ca 5cm in i karet ska titta efter idag hur det ser ut.

                        Mvh Ola
                        ola lindeberg

                        Kommentar

                        Arbetssätt...