Astaxantin

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    Astaxantin

    Här är lite information om astaxantin för intresserade användare av produkten. Jag har tidigare hört att det är en alg, men så verkar inte vara fallet. Texten är från det populärvetenskapliga magasinet Illustrerad Galen(Veten)skap:

    Hummerns färgskifte (då den kokas från svart/blå till röd) har tills nyligen varit ett mysterium. Svaret finns i djurets skal som innehåller ett protein, kallat beta-crustacyanin. I detta finns bundet en FÄRGMOLEKYL som heter astaxantin. I sin fria, obundna form, är astaxantinmolekylen orange eller rödaktig men när den binds till crustacyaninproteinet förändras dess ljusabsorberande egenskaper så att den blir blåaktig. När man kokar hummern bryts skalets proteiner ner och ändrar struktur, vilket gör att färgmolekylen frisätts och får sin röda, naturliga, färg.

    De har också kommit på att astaxantin är en antioxidant som skyddar cellmembran och vävnader och det kan vara en framtida medicin mot cancer. Dessutom kan det finnas användningsområden i färgämnesproduktion.

    INTRESSANT, tyckte jag iallafall. Frågan är var djurhandlarna får astaxantinet från, eller rättare sagt, var de som de köper det av får den från. Nån som vet?

    Tilläggas kan göras att var 10.000de hummer är knall-ljusblå. Vad detta beror på vet man inte, men de skall tydligen bli vita när man kokar dem, kan det stämma? Jag vet att de har en på Tjärnö marinbiologiska, eller hade iallafall.

    Saludos,
    Zaphi
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se
  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    #2
    citat:Ursprungligen skickat av Zaphi

    Här är lite information om astaxantin för intresserade användare av produkten.
    Varning för hörsägen, men...

    Så här har jag förstått det: Astaxanthin bildas i kräftdjur när de har ätit alger innehållande vissa pigment.

    Vad gäller hummer så kan de inte bara vara blå (dvs sakna astaxanthin) de kan också vara orange (sakna det blå färgämnet astaxanthinet binder till) och t.o.m vara halva blå, halva orange - på längden, troligen pga störningar under tidiga embryo-stadierna. Dessutom är albinos inte helt ovanligt.
    Humrars färgteckning lär till stor del bero på kosten, så man lär kunna 'provocera' fram de olika färgvarianterna genom att ge dem obalanserad kost. Har dock inte provat själv.

    (Däremot hade jag svarta ormstjärnor, som efter nåt år i akvarium blev vita pga att de saknade nåt i kosten.)

    Den blå hummern i Tjärnö akvarium finns f.ö. kvar. Finns också en albino.

    Kommentar

    • David Johansson
      Användare
      • april 2002
      • 581

      #3
      Det finns en artikel om Astaxanthin i ett gammalt ciklidblad där nämns bl.a. annat att det finns två sätt att framställa astaxanthin - Genom alger samt artificiellt.
      David

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        #4
        Här hittar ni Davids artikel om astaxanthin;
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • Vannar
          Användare
          • april 2002
          • 339

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av Zaphi


          Hummerns färgskifte (då den kokas från svart/blå till röd) har tills nyligen varit ett mysterium.

          Tilläggas kan göras att var 10.000de hummer är knall-ljusblå. Vad detta beror på vet man inte, men de skall tydligen bli vita när man kokar dem, kan det stämma? Jag vet att de har en på Tjärnö marinbiologiska, eller hade iallafall.
          Typiskt illustrerad vetenskap (skittidning)... vad som gör kräftdjur röda när man kokar dom har varit kännt i massor av år, att vissa pigment förstörs när man kokar den, och hos kräftdjur råkar det vara det blå, svarta pigmentet.

          Jorå den blå hummern finns kvar (skriver förresten detta inlägg från en mac på tjärnö!) och även den albino (som en hummerfiskare kom med förra hösten) då hade den just ömsat och var kritvit. nu har den en del påväxt (verkar som om den är känsligare för påväxt än en normalhummer eller så är det bara det att det syns mycket tydligare!?)

          Dock är jag ganska såsäker på att även att dom blå humrarna blir röda, tex så är det vanligare med blåa hummrar på USAs östkust och jag har då aldrig sett någon vit hummer i handeln... däremot vet jag inte vilken färg den vita hummern får när man kokar den? tror det skulle bli ett jäkla liv om jag testar... men nog hade det varit gott, stod förövrigt och drägglade över megahummern i ett av akvarierna på TMBL allderles för en stund sen... studerade även hur AQUA MEDIC wave system kopplat till tre turbelle 62 liter/m pumpar skapar snygga vågor i akvariet :-)

          om jag minns rätt så är astaxantin en av karoten. <-- för att krångla till det ytterligare
          / Jonas Vannar

          Kommentar

          Arbetssätt...