jaguarciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Razer
    Användare
    • december 2003
    • 48

    jaguarciklid

    Hejsan jag hade tänkt att skaffa jaguarciklider, jag undrade bara om nån visste något ställe i näreten av kristianstad där man kunde få tag i en 5-6 st av dessa härliga rovfiskar och iså fall hur länge man kan ha ett par av dom iett 325 liters kar? (tacksam för svar)
    Hej!alla glada människor
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    #2
    Finns det någon butik som säljer syd- och centralamerikanska ciklider så kan de säkert beställa hem åt dig om du bara frågar dem. Det brukar inte vara så svårt att få tag på dem om man bara frågar, däremot så kan det vara svårt att hitta dem inne i butikerna i normala fall eftersom det är en lite speciell art som kräver en del av både akvariet och akvaristen p.g.a sitt beteende.

    Hur långt är ett 325-liters kar?

    Längden är det viktigaste, volymen blir viktig med tiden men har du ordentliga filter så klarar du dig ett tag med 325liter vatten, jag har mitt lekpar i ett 375-liters med två stora ytterfilter och det har fungerat bra än så länge.

    Längden på karet är hur som helst det viktigaste, ska du ha andra fiskar i karet så är 150cm ett minimum skulle jag vilja påstå, 2-3 meter är förmodligen att föredra om du har tänkt ha andra revirhävdande ciklider i samma kar. Ska du ha paret ensammet så kan det gå bra med ett kortare kar men personligen så tycker jag att 150cm är på gränsen även i detta fall eftersom de verkar vilja flytta reviret och flytta runt ynglena en hel del då de leker.
    Dessutom så kan hanen bli rätt aggressiv mot honan just innan leken och då kan det vara bra att det finns lite spelrum så att de inte råkar på varandra precis hela tiden.

    Hur länge man kan ha dem beror mycket på hur snabbt fiskarna växer, hur aggressiva de är och vilka dimensioner karet har, det är svårt att svara på generellt... Det jag kan säga är att jag har haft mitt lekpar i ett 375-liters med måtten 150x50x50cm i nästan ett och ett halvt år nu och min förhoppning är att det ska gå bra ett tag till...

    Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • Razer
      Användare
      • december 2003
      • 48

      #3
      Det är 130*50*50 men jag har tänkt byta till ett till ett större kar inom en snar framtid ca 2m långt 600-720l. Räcker det till ett fullvuxet jaguarpar och i såfall kan man ha någon annan art ihop tex salvini eller liknande?
      Hej!alla glada människor

      Kommentar

      • FI
        Användare
        • augusti 2002
        • 3743

        #4
        citat:Ursprungligen skickat av Razer

        det är 130*50*50
        Det kommer att vara på håret precis som i mitt fall men inreder du med många grottor och andra gömställen så ska det nog gå bra. Börja dock att spara till det större karet redan nu, de växer snabbt upp till 20-25cm och är inte snälla då de leker, om några år är de uppskattningsvis 30-40cm och säkert inte ett dugg snällare...

        Mvh Fredrik Isaksson
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • Razer
          Användare
          • december 2003
          • 48

          #5
          tack för svaren jag har redan börjat spara och håller utkik efter kar som kan hysa dessa roviskar.
          Hej!alla glada människor

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • augusti 2002
            • 3743

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av Razer

            Räcker det till ett fullvuxet jaguarpar och i såfall kan man ha någon annan art ihop tex salvini eller liknande?
            Är karet 2 meter långt så tror jag alldeles säkert att du kan ha ett fullvuxet jaguarpar och med lite tur även någon annan ciklid, men allt beror på hur aggressiva just dina individer visar sig vara och hur du inreder karet. Mina jaguarer är väldigt aggressiva under leken och jag kan inte ha några andra ciklider i mitt 150cm långa kar under jaguarernas lek, jag har inte provat men jag tvivlar på att 50cm till hade gjort någon skillnad... Men jag är å andra sidan ingen inredningsarkitekt.

            Hur som helst, personligen så hade jag nöjt mig med att ha enbart jaggorna i karet även om karet var 2 meter långt... Men det är ju jag det.

            375-liter jaguarciklid, så här kan det se ut.


            Mvh Fredrik Isaksson
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • jinnarparen
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 2670

              #7
              Ciklidhobby i Södra Sandby har jaguarer. Det blir väl runt 7 mil enkel resa för dig.
              Det är bra storlek på dem, de största är väl runt 12-13 cm skulle jag tro (det var ett tag sedan jag var där).
              Ett 2 m kar för ett jaguarpar kommer att fungera bra. viktigt att se till att du får ett harmoniskt par. Köp därför åtminstone 4-5 st, ju fler fiskar desto bättre, så att de får välja själva. Sedan är det inte heller helt säkert att "förstahandsvalet" fungerar heller utan ha lite tålamod och vänta tills de lekt ett par gånger för att se om det fungerar.
              Åter till CA

              Det är där jag hör hemma

              Kommentar

              • Fiskar.nu
                Användare
                • september 2003
                • 442

                #8
                jag läste på annonsen, där säljer en kille jaguarciklider, verkar vara rätt stora.
                375 liter till L-malar

                Kommentar

                • Razer
                  Användare
                  • december 2003
                  • 48

                  #9
                  Djuraffärn som jag brukar handla i beställer sin fisk av Simontorp som dessvärre inte har några jaguarciklider, men jag ska slå en pling till ciklidhobby å se om dom är kvar, tack för tipset!obs jag undrar om höjden är viktig på akvariet då jag har ett akvarium på gång som är 200 långt, 50 högt och 60 brett?
                  Hej!alla glada människor

                  Kommentar

                  • jinnarparen
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 2670

                    #10
                    När jag hade jaguarer så gick de i ett kar med samma mått. De gick i detta kar i drygt 4,5 år och jag hade inga problem med just jaguarerna. Jaguarerna är inga fiskar som simmar upp och ner hela tiden så ju större bottenarea och framför allt längd på karet desto bättre.
                    Åter till CA

                    Det är där jag hör hemma

                    Kommentar

                    • Razer
                      Användare
                      • december 2003
                      • 48

                      #11
                      Åhh va bra tack!
                      Hej!alla glada människor

                      Kommentar

                      • Razer
                        Användare
                        • december 2003
                        • 48

                        #12
                        Hehe fixade karet på 600l, jag ska hämta det på fredag och förhoppnigsvis går allt bra!
                        Hej!alla glada människor

                        Kommentar

                        Arbetssätt...