Obduktion av trasigt akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anli
    Användare
    • mars 2003
    • 3740

    Obduktion av trasigt akvarium

    Startar en ny tråd angående mitt akvarieahaverie på ett annan del av forumet.
    Jag har undersökt mitt trasiga kar(se detaljerna om katastrofen här:
    http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=4630), och finner till min förvåning att det inte har spruckit. Bottenskivan har istället släppt i fogen från bakväggen längs nästan hela sträckan.
    Kan man kan kalla det undermålig tillverkning eller kan det fortfarande bero på ojämn frigolit + skiva?
    Tacksam för lite input, så jag vet hur jag skall gå vidare med min kartillverkare.
    Anders L
  • Cutekid
    Användare
    • januari 2003
    • 3368

    #2
    Du har ju gjort allt rätt. Verkar för mig som att det osar lite katt här. Kanske har det slarvats med någon fog eller kant när akvariet gjordes ?

    Hoppas att det löser sig.
    Carl

    Besök petrochromis.com´s forum:

    http://petrochromis.com/phpbb3/

    Kommentar

    • Youma
      Användare
      • december 2003
      • 43

      #3
      Skulle vilja påstå att det är tillverkningsfel. Och såna är det tre års garanti på, enl. konsumetköplagen.


      Finns många olika anledningar varför en fog kan släppa, men jag skulle tro mest på antingen att glaset inte var tillräckligt rent när silikonet applicerades (dammigt? flottigt?) eller att silikonet var gammalt från början.

      Förresten, var det ett helglas, eller med ram?

      Hur har det förresten gått med det övriga rummet? Blev det vattenskador?

      Kommentar

      • anli
        Användare
        • mars 2003
        • 3740

        #4
        Det är ett helglaskar. Vattenskador blev det, fast inte direkt katastrof.
        Anders L

        Kommentar

        • bmwpower
          Användare
          • december 2002
          • 1934

          #5
          På helglasakvarium kan det bli större tryck i botten för där finns inga stag eller ram som håller ihop det.

          Kommentar

          • elof
            Användare
            • maj 2002
            • 225

            #6
            låter som sagt som flottigt glas.
            när jag läste den första tråden fick jag kalla kårar längs ryggraden då jag nyss köpt ett 858l och lyckats kantstöta bottenrutan. men nu kan jag andas ut igen!

            MVH


            ps. bmwpower, såg inte ditt inlägg då vi skrev om varandra, men jag tror nog du har fel. ramen håller oftast inte ihop karet på ramakvarier, MEN du syftar förståss på dala eller vad dom nu heter (som du förövrigt verkar vara pr-anställd hos) ska tydligen ha en stark ram.


            MVH2


            ps2, mittstag och förstärkningar är väldigt vanliga på helglaskar.


            MVH3
            MVH Simon

            Kommentar

            • Emil Martinsson
              Användare
              • november 2003
              • 167

              #7
              På ett 540l kar släppte fogen nere i hörnet en gång och det strilade en liten fin bäck ner på golvet. Jag fick ett nytt på garantin direkt, no questions asked.
              Emil
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=141499

              Kommentar

              • Tommy K
                Användare
                • maj 2002
                • 309

                #8
                Hej!

                Det skulle vara intressant att höra om fram- och bakruta samt sidorutorna står limmade "ovanpå" bottenrutan - eller - om de är limmade med bottenrutan "innanför" sig. Står samtliga rutor "ovanpå" bottenrutan är det konstruktionsfel. Karet håller inte om det är byggt på det viset. Kan vara lite svårt att förstå hur jag menar, i så fall återkommer jag gärna.

                Kommentar

                • Magnus W
                  Användare
                  • april 2003
                  • 101

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av Tommy K

                  Hej!

                  Det skulle vara intressant att höra om fram- och bakruta samt sidorutorna står limmade "ovanpå" bottenrutan - eller - om de är limmade med bottenrutan "innanför" sig. Står samtliga rutor "ovanpå" bottenrutan är det konstruktionsfel. Karet håller inte om det är byggt på det viset. Kan vara lite svårt att förstå hur jag menar, i så fall återkommer jag gärna.
                  Ursäkta min abrupta ton, men det är stämmer inte.
                  Sidorutorna ovanpå eller utanför bottenrutan är bara olika tekniker att limma akvarier, och det är ingen skillnad i hållfasthet.
                  Däremot är det viktigt att använda ett siliconlim med tillräcklig hållfasthet, rengöra glaset ordentligt innan man limmar och vänta tålmodigt på att limmet härdar ordentligt innan man fyller akvariet.

                  -- MW

                  Kommentar

                  • Frontosa
                    Användare
                    • november 2003
                    • 10

                    #10
                    Det är alu-ramen som håller glasrutorna på plats, det finns nästan ingen silicon mellan rutorna på ramakvarium.
                    Springorna mellan glasrutorna innanför ramen kan variera från 0-6mm.
                    Jag monterade isär ett 720 liters alu-kar och rutorna var så
                    olika att det hadde inte gått att bygga ett helglasakvarium av skivorna.
                    Att ha bottenglaset på insidan av rutorna gör att dom inte kan glida av botten skivan, som det verkar ha gjort i detta fall.
                    Jag har även hört att riktigt stora frigolitbakgrunder som är limmade på bakrutan, kan dra isär siliconfogen mellan botten och bakrutan pga lyftkraften i frigoliten.
                    HAR HÖRT DETTA, INGEN EGEN ERFARENHET!

                    Kommentar

                    • Tommy K
                      Användare
                      • maj 2002
                      • 309

                      #11
                      citat:Ursprungligen skickat av Magnus W

                      Sidorutorna ovanpå eller utanför bottenrutan är bara olika tekniker att limma akvarier, och det är ingen skillnad i hållfasthet.
                      Jo, det är skillnad i hållfasthet då det är lättare att skjuva isär en siliconfog än att dra isär den.

                      Hälsningar Tommy

                      Kommentar

                      • Hasse_H
                        Användare
                        • april 2002
                        • 1081

                        #12
                        Samma sak hände med mitt 540 liters akvarium för ett par år sedan. Då vaknade jag av att det strilade vatten, ungefär som man glöm stänga vattenkranen i badrummet. Det hann rinna ut kanske 150 liter innan jag hade lyckats tömma karet. Kunde inte lokalisera exakt var läckan uppkommit, men det var längs bottenglaset då det rann ut vatten så länge som det fanns kvar i karet. I mitt fall berodde det på spänningar i fogarna pga en skev bänk.

                        /Hasse

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Användare
                          • april 2002
                          • 4619

                          #13
                          1/ Omöjligt att med bestämdhet ange orsaken.
                          Hade bottenskivan spruckit är det sannolikt (dock ej säkert) att det inte beror på i tillverkningen.
                          I ditt fall där fogen har släppt beror det sannolikt (dock ej säkert) pga fel i tillverkningen.

                          2/ Värt att notera är också vad konsumentköplagen säger - dvs de första 6 månaderna så är det affären som skall kunna bevisa att kunden gjort fel, därefter är det kunden som skall kunna bevisa att det var ett tillverkningsfel.

                          3/ Angående frågan om aluramens funktion.
                          På de allra flesta akvariemodeller så har den en viss (men ytterst begränsad) sammahållande funktion, den sitter där främst av estetiska orsaker. Det som håller akvariet i hörnen är en liten metallsprint som inte är kraftigare än att man kan räta ut den med händerna, det är alltså silikonen som håller ihop akvariet.
                          Aluramen är dock oftast ihoplimmad med glaset vilket gör att man kan använda alustag i mitten istället för glasstag.

                          4/ Det är säkrare att ha rutorna utanför bottenglaset istället för på eftersom det i speciellt mycket stora akvarier ger sidorutor och botteglas möjlighet att röra sig några millimter separat från varandra. Praktiskt så har detta dock bara någon betydelse vid limning av mycket stora akvarier (ej standardstorlekar).
                          Ciklidhälsningar
                          Kjell

                          Kommentar

                          • anli
                            Användare
                            • mars 2003
                            • 3740

                            #14
                            Sidorutorna var i mitt fall limmade så att de satt runt bottenskivan, inte på den. Den har öppnat sig ganska rejält i i fogen, det lär ha forsat rätt bra....
                            Nåt jag har noterat är att fogtjockleken är rätt tunn, typ 1 mm eller så på mitt kraschade kar. Mitt fabriktillverkade Juwelkar har åtminstånde 2 mm. Nu är detta uppskattade mått...
                            Anders L

                            Kommentar

                            • anli
                              Användare
                              • mars 2003
                              • 3740

                              #15
                              Rättelse:
                              Front och bak sidan är limmade mot bottenglasets kant, och kortsidorna står limmade på bottenglaset.
                              Anders L

                              Kommentar

                              Arbetssätt...