Alternativa metoder

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Youma
    Användare
    • december 2003
    • 43

    Alternativa metoder

    Är det bara jag som har tröttnat på att lägga ut en massa pengar på diverse mätningsvätskor, för ph, nitrit, kh, osv.. listan kan göras lång.

    Vad gjorde akvaristerna förr i tiden, när dessa preparat inte fanns?

    Finns det alternativa, billigare metoder för att mäta ph någotsånär (på en grad noga?)

    Tycker i synnerhet att nitrittest känns som bara spola ner pengar i toan..
    Har precis startat upp ett 110 l akvarium, och har fått höra att kranvattnet här är ovanligt basiskt (8,2!) och hårt. Typiskt när jag vill ha nån mindre sydamerikansk ciklid..

    Kan man utifrån ett vattentest anta andra saker, exempelvis om man mäter ph, och den dalar radikalt utan att man gjort förändringar, att man även har hög nitrithalt, utan att behöva mäta denna?

    Så, alternativa mätningsmetoder efterfrågas..
  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    #2
    Jag har aldrig i hela mitt liv använt ett ph-test eller nitrit-test. Har inte förorat en enda fisk på grund av dåliga vattenparametrar. Jag tillsätter ibland lite salt till mina malawi och tanganyika-akvarium (dock endast vid tillstymmelse till sjukdom) och har istället kalk-sten och kalkkross i filtret så att vattnet blir lite basiskt.

    I mitt gamla sydamerikaakvarium så hade jag tre fina rötter som hjälpte till att sänka ph't(inbillade jag mig iaf, fiskarna trivdes ju ).

    Alla fiskar trivdes och inte några problem. Sen att jag förlorat fiskar på grund av fighter om revir och den oundvikliga storleksskillnaden (en 20cm venustus och en 3cm hongi) har ju inte direkt med saken att göra.

    Det jag anser vara viktigast är vattenbyten och att man inte övermatar.

    Dock skulle jag råda att om man håller vissa riktigt känsliga fiskar ska man nog vara lite försiktigare än vad jag är med parametrarna.
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    • Fredrik H.
      Användare
      • april 2002
      • 1884

      #3
      Vad jag vet så är de där PH testen väldigt opålitliga så det är väl kanske inget att hålla på med så mycket. Nitrit däremot är bra att ha om man kör igång kar till höger och vänster som jag. Annars om man bara har ett par kar som rullar på så kan jag inte se någon anledning att mäta något.

      mvh,
      Fredrik H.
      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
      www.cichlidgallery.org
      www.tropheini.com

      Kommentar

      • defdac
        Användare
        • april 2002
        • 865

        #4
        Det finns en sådan alternativ metod för växtakvarier utarbetad av Tom Barr som ledsnade på alla oexakta och svåravlästa vattentester för att hitta optimal gödningsnivå i växtakvarier.

        Det man gör med hans metod är att en gång i veckan blanda ihop en gödningsmix i akvariet där man vet exakt vilka nivåer det minst kommer vara. Tillsammans med ett 50% vattenbyte kan man även garantera en högsta gräns vilket är intressant för att inte få algodling.

        Men man behöver faktiskt ett rejält pH-test till hans metod, för att kunna avgöra CO2-mängden.

        Jag har översatt denna artikel:

        till svenska:


        Jag översatte "The estimative index method" med "Skattningindexmetoden". Varken hans eller min benämning är dock speciellt bra på metoden.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Youma
          Användare
          • december 2003
          • 43

          #5
          Hm, hur mycket kan en sandsten påverka vattenvärdena? Respektive kalksten, och större rot?

          Om man stoppar eklöv i karet, ska man koka de först?
          Hur mycket löv är lämpligt? (per 10-tal liter)

          Ush, varför tog jag inte tangaika istället..

          Kommentar

          • Fiskar.nu
            Användare
            • september 2003
            • 442

            #6
            Jag tycker att pH och såna där grejer verkar vara onödigt, på akvarieföreningen mäter ingen pH och sånt. och fiskar mår bra. så jag mäter inte heller, mina mår bra, ingen sjukdom vad jag ser, kollar varje dag.
            375 liter till L-malar

            Kommentar

            • Sven W
              Användare
              • oktober 2003
              • 157

              #7
              Intressant hur olika de valda "sanningarna" kan vara i olika kretsar. I USA är det så vitt jag förstår jätteviktigt att mäta vattenvärden medans de flesta här hos oss sällan eller aldrig mäter och det går lika bra.

              Personligen tycker jag att man kan strunta i att mäta om man inte har svårdiagnotiserade problem eller fiskar/växter med speciella krav.
              /Sven

              Kommentar

              • Youma
                Användare
                • december 2003
                • 43

                #8
                Kommersialismen har slagit hårt an på USA,för varje problem finns det en produkt som säger sig lösa detta...

                Varför mäta och hålla på då? Tja, om vatten som kommer ur kran har ph 8,2 och fiskarna jag vill ha trivs bäst i ph 6,så är det enligt mig en inte helt ignorerbar skillnad.

                Skulle man hålla på och mäta jämt och ständigt, skulle man lätt övergå akvariets hela kostnad på kanske en tre månader?

                Det finns ju indikatorer på när vissa saker med vattenvärdena har gått åt helvete fel, som tex fiskarna "kliar" sig vid fel ph, eller plockar luft vid vattenytan vid nitritförgiftning, men det vore bra om man kunde se det innan. Sen får ju fiskar en viss tolerans mot missförhållanden de får motstå, de kan må finfint, även om allt inte stämmer, när de sakta har vant in sig.
                Sen köper man en ny fisk, och vips blir den sjuk på en gång, så fort man stoppar den i vattet i stort sätt... Jag tror ni vet vad jag pratar om

                Kommentar

                Arbetssätt...