Vad ska man ha för färgpigment till frigobakgrund

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nike
    Användare
    • maj 2003
    • 26

    Vad ska man ha för färgpigment till frigobakgrund

    Har läst lite att man kan blanda i lite färgpigment i husfixen när man gör bakgrund, ngn som vet vilka man kan använda???

    Har gjort en bakgrund i frigo redan, så detta blir den andra men vill byta färg, så det hade vart kul o veta
    720 Malawi
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Jag använde tidigare färgpigment i husfixen, men nu skall jag inte använda det utan köra med hobbyfärger då jag tror det blir snyggare.

    Kommentar

    • mikro
      Användare
      • november 2002
      • 666

      #3
      Enligt min färgaffär så finns det bara en tillverkare av färgpigment i Sverige och denna tillverkare säljer pigment med två olika namn. Dels Alfort & Cronholm och sedan en lite mer anonym burk som jag inte sett någon namn på.

      Vad som avgör vilka färgpigment som är lämpliga i akvariet beror på nyansen. Vissa nyanser är giftiga och andra inte. Jag har själv bara använt mig av naturfärger, dvs svart, brunt, grått mm och det utan problem. Om man kollar på den här sidan: http://www.alfort.se/varuinfo/varu.htm så kan man söka upp alfort & cronholms färgpigment och se vilken miljöpåverkan de har. Alltid en fingervisning : )
      /Mikael

      Kommentar

      • Lejonmarie
        Användare
        • april 2003
        • 429

        #4
        På tal om färg!

        Jag har en klippa i grå plats som jag vill måla i mer naturlig/skifftaden nyans!
        Vilken färg är billigast och som man enklast kan använda fast man bara ska ha det till en yta på några dm??

        Tacksam för nått enkelt/billigt tips!?
        Tack
        ;-) LejonMarie
        540L Vieja synspila
        500L Cichlasoma bocourti

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

        Kommentar

        • Marcus1979
          Användare
          • januari 2003
          • 404

          #5
          Jag använde tre olika sorter. Alfort Kronholm "umbragrön", Teraprima "kasselbrun", ARTicLE "järnoxidsvart".
          Tror att det går bar med vilket giftfritt färgpigment som helst. Det finns bokstäver på burkarna, Tex. OVKC där "C" betyder betong. Går alltså bra att blanda till bakgrundstillverkning.

          Mvh/Marcus
          960L Malawi

          Kommentar

          • Nike
            Användare
            • maj 2003
            • 26

            #6
            Tackar för svaren !
            Marcus 1979: bakgrunden ser bra ut!!!
            Funderade på ngt sådant men då får man ju göra lite annorlunda

            Tricella: Vilka färger ska du använda då???
            720 Malawi

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Jag kommer att använda dessa:

              Vit (Akrylfärg tillverkad av AD Design - "provburkar")
              Svart (Hobbyfärg)
              Mörk Allmogegrön (Hobbyfärg)
              Antikgrön (Hobbyfärg)
              Sand (Hobbyfärg)

              Alla är vattenbaserade...och köpta på Rusta (utom akrylaten -Beckers). Jag kommer att först lägga en aningen tunn yta av husfix i tre lager. Därefter har jag tänkt att måla bakgrunden. Jag tror att användandet av husfixen gör att både akrylaten och hobbyfärgerna blir matta i sin färgton. Jag kommer sedan att avsluta arbetet med att lacka med International Marine Polyester eller Epiglass (beroende på om jag kan finna den sistnämnda någonstans).

              Kommentar

              • Nike
                Användare
                • maj 2003
                • 26

                #8
                Hmmm Låter bra om man kan köpa på rusta, billigare än epotex kan jag tänka mig!
                Den här Marine polyestern är det ngn typ av klarlack eller ngt liknande?
                menar inte riktigt klarlack utan typ ngt skydd eller ngt sånt
                720 Malawi

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  Marine Polyester är klarlack...men den finns INTE på Rusta. Jag menade att man kan finna hobbyfärgerna där. 10kr/st.

                  Marine Polyester är en båtlack och finns hos Färgtema. Man får ge ca 200kr för lack och härdare.

                  International som är tillverkare av lackerna rekommenderade dock Epiglass som den bästa om man skall lacka ovanpå husfix. Epiglass är dyrare än Marine Polyester. Jag kommer att använda mig av Marine Polyester pga att jag målar med hobbyfärger och alltså inte kommer att lacka direkt på husfixen.

                  Kommentar

                  • Nike
                    Användare
                    • maj 2003
                    • 26

                    #10
                    OK så man MÅSTE lägga klarlack på om man målar med hobbyfärg?
                    hmmm kan man inte hälla i hobbyfärgen i husfixen hahahahaha???
                    720 Malawi

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #11
                      Jag skulle vilja säga att man bör lacka även om man använder enbart husfix...eller hobbyfärg. Ancistrus naggar ned husfixen snabbt och det är ingen vacker syn.

                      Jag är ganska övertygad om att blanda hobbyfärg med husfix inte är någon större "hit" direkt.

                      Kommentar

                      • Nike
                        Användare
                        • maj 2003
                        • 26

                        #12
                        Ok vet du på ett ungefär hur mycket sån marine polyester det kan tänkas gå åt till ett 720? ska ha sidorna täckta oxo på karet, ung ca 1 burk eller?
                        Eller du kanske inte har använt lacken ännu?
                        Sa det där med husfix o hobbyfärg mest på skoj
                        720 Malawi

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #13
                          Jag har aldrig använt Marine Polyester men fick det som förslag. Troligtvis räcker inte en burk till en bakgrund för 720L akvarium...men hör med "Hasse_H" eller "Kilova". De vet en del...

                          Kommentar

                          • Nike
                            Användare
                            • maj 2003
                            • 26

                            #14
                            Sådär ja !!!! Idag har det inhandlats Marine polyester o Hobbyfärger så bakgrundbygget e i full fart!!!
                            720 Malawi

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 10784

                              #15
                              Oj...du körde på mitt råd? Då får man hoppas att du blir riktigt nöjd...annars får jag väl beställa en utlandsresa...med öppet hemresedatum...2011!!!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...