Discusarna rädda för maten????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke 75

    Discusarna rädda för maten????

    Tjena !!

    När jag matar mina discus så kan de utan förvarning bli rädda för något och försvinna iväg, för att sedan inom mycket kort stund komma tillbaka och fortsätta att äta och sen bli rädda igen.........

    Alla discusarna är mycket färggranna och äter bra allihop.

    Det är nog inget att oroa sig för, men frågan är ju fri

    Tacksam för svar

    Hälsningar Micke
  • Tommy K
    Användare
    • maj 2002
    • 309

    #2
    Helt normalt för diskus. De skrämmer varandra förmodligen.

    Kommentar

    • Fiskar.nu
      Användare
      • september 2003
      • 442

      #3
      låter roligt, kan du filma
      375 liter till L-malar

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Det är inte enbart diskus som reagerar sådär. Mina Malawi kan av någon underlig anledning helt plötsligt börja skygga för något på samma sätt. Diskus är dock "räddare" enligt mig...eller mer vaksamma.

        Malawi reagerar inte så i samband med matning, men vid andra tillsynes slumpmässigt utvalda stunder.

        Kommentar

        • Johan
          Användare
          • augusti 2002
          • 3029

          #5
          det kanske är så att de känner av vibrationer tex om någon slammrar med en dörr el liknande. erfarenhet säger även att diskus är lite mer "hoppigare" de kan verka rädda för sin egen skugga.

          Kommentar

          • Nille_Pe
            Användare
            • september 2002
            • 121

            #6
            Så där fungerar det hemma hos mig också. Brukar oftast vara (precis som dem innan mig skrivit) att de skrämmer varandra eller att det blir rädd av något annat. Du kanske gör häftiga armrörelser eller något dyl. och de uppfattar då din skugga som oroväckande.

            /Nille
            //Nille

            Västerås akvarieförening har fått ny hemsida;
            www.vaaf.se

            Kommentar

            • Fiskar.nu
              Användare
              • september 2003
              • 442

              #7
              mina blir rädda när jag tänder på lyset till akvarie. dom blir rädda typ 1-3 minuter innan dom kommer tillbaka, eureka blir inte så jätte rädda.. mest gäddan. ska det vara så eller
              375 liter till L-malar

              Kommentar

              • Micke
                Användare
                • april 2002
                • 9579

                #8
                Två vanliga anledningar till att ciklider plötsligt blir skygga är när starkt ljus utanför akvariet gör att cikliderna mycket tydligare uppfatter rörelser runt akvariet, eller när vattenkvalitén hastigt förändras.
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                • Fiskar.nu
                  Användare
                  • september 2003
                  • 442

                  #9
                  men man måste ju tända till akvarie
                  375 liter till L-malar

                  Kommentar

                  • Micke 75

                    #10
                    Jaså!!! Det är inte bara jag som har uppmärksammat detta-jag är helt säker på att det inte är något slammer i dörrar eller dylikt, men man undrar ju om det är normalt.Det verkar precis som Tommy säger att de skrämmer varandra. Vad kan man då göra för att de inte skall få panik och fly?

                    Kommentar

                    • Mrsonk
                      Användare
                      • december 2002
                      • 233

                      #11
                      Mer inredning i karet brukar hjälpa. Fler röttet och höga växter.
                      Oscar Cederqvist
                      -----------------

                      Kommentar

                      • Johan1
                        Användare
                        • maj 2002
                        • 390

                        #12
                        Måste hålla med micke om att det har med vattenkvaliten att göra, mata mindre varje gång. Se till att du har en bra ytterpump.

                        När mina egna diskus är rädda har det helt med vatten att göra. Det brukar då ordan till sig efter man gjort ett vattenbyte.

                        Återkommer felet snart igen så är det dålig rening i tanken.
                        https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

                        Kommentar

                        • Johan1
                          Användare
                          • maj 2002
                          • 390

                          #13
                          Måste hålla med micke om att det har med vattenkvaliten att göra, mata mindre varje gång. Se till att du har en bra ytterpump.

                          När mina egna diskus är rädda har det helt med vatten att göra. Det brukar då ordan till sig efter man gjort ett vattenbyte.

                          Återkommer felet snart igen så är det dålig rening i tanken.
                          https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

                          Kommentar

                          • salar
                            Användare
                            • juni 2002
                            • 227

                            #14
                            Inget ovanligt kan jag försäkra. Beror delvis på ljuset under dagen då de ser dig tydligt eller ej. Diskus är ju dock lite mer krävande i skötsel. Så vatten-kvaliten kan mycket väl spela in.

                            Mina äter bra men ibland kan de plötsligt bli rädda och stänka på golvet rejält när jag matar, till synes utan orsak. Diskus har många fiender i naturen och en orsak att vara försiktiga av naturliga skäl. Kanske? Spekulerar lite.

                            Knappt 6 år sammanlagt har jag haft discus så jag är "nybörjare". Men man lär sig.
                            SALAR

                            Kommentar

                            • salar
                              Användare
                              • juni 2002
                              • 227

                              #15
                              Inget ovanligt kan jag försäkra. Beror delvis på ljuset under dagen då de ser dig tydligt eller ej. Diskus är ju dock lite mer krävande i skötsel. Så vatten-kvaliten kan mycket väl spela in.

                              Mina äter bra men ibland kan de plötsligt bli rädda och stänka på golvet rejält när jag matar, till synes utan orsak. Diskus har många fiender i naturen och en orsak att vara försiktiga av naturliga skäl. Kanske? Spekulerar lite.

                              Knappt 6 år sammanlagt har jag haft discus så jag är "nybörjare". Men man lär sig.
                              SALAR

                              Kommentar

                              Arbetssätt...