A. spec doppelband

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Agnes
    Användare
    • juli 2002
    • 106

    A. spec doppelband

    Köpte ett par av den art aistogramma, för några månader sen.
    De bor nu i ett 45l akvarium med mjukt vatten och neontetror, vilket funkar bra trots storleken på akvariumet. De äter mygglarver, flingfoder, räkmix och annat frysfoder.
    Hanen och honan är ganska lika, bara det att hanen är mer en tre gånger så stor.
    Är denna art en av de parlevande apistogrammorna? Efftersom det inte är någon färgmässig skilnad mellen könen har jag antagit att det är så.
    Men kanse ska jag köpa fler honor?
    Hur får jag dem att leka? Är det verkligen ett par?
    Andra synpunkter.
  • Sudden

    #2
    bilder skulle underlätta, Apistogramma är så kallade harem lekare så jag tycker man ska ha minst 2 honor per hane, men har man ett fungerande par så behöver man ju inte köpa fler honor

    Kommentar

    • Agnes
      Användare
      • juli 2002
      • 106

      #3
      Alla apistgrammor är inte haremlekande, iaf är vissa mindre benägna till det en andra.
      De är ganska skygga och sårledes ganska svåra att fånga på bild.
      Men jag ska försöka.

      Kommentar

      • Pelle
        Användare
        • maj 2002
        • 387

        #4
        Hej Agnes!

        Kul att du har fått tag på en sådan raritet. Hoppas att du lyckas med dem. Har ingen erfarenhet själv av denna art. Men enligt många på nätet så är det en ganska svår art att hålla och att föröka. Men det är ju kul med utmaningar, eller hur?
        Ap. spec. doppelband är en synonym till Ap. Diplotaenia! Om du har möjlighet att läsa Uwe Römers "Cichlidenatlas" så finns mycket info om Ap. Diplotaenia. Speciellt om den biotop som de lever i.
        Om jag minns rätt så lever de i enorma kolonier över sandbottnar. Römer nämner så höga densiteter som ca 80 individer per kvadratmeter!!
        De håller små revir, som i många fall överlappar varandra.

        Att man måste hålla flera honor till en hane är betydligt överdrivet. Alla apistoarter går utmärkt att hålla parvis. Även om det också går bra med fler honor på en hane.
        Vissa arter är dock mer monogama än andra. Ett par exempel är Ap. Steindachneri och Ap. Commbrae. De lever i stort sett parvis och hanarna engagerar sig helhjärtat i yngelvården.

        Mvh/ Per

        Kommentar

        • Agnes
          Användare
          • juli 2002
          • 106

          #5
          Är osäker på om de verkligen kan vara Ap. Diplotaenia. Har sökt information på intrernet om den arten, och enligt det jag fick fram skulle den vara välidgt svårskött. Jag har inte haft några problem med den alls. Bilderna är inte specielt lika, fiskarna på bildernas grunfärg går mot rött och blått medans mina fiskar är bruna, honan har fått en del rött i sig.
          Om jag ska försöka beskriva dem så är de bruna med ett tydligt vågrätt brun band läns kroppen, som i bland blänker i grönt och rött. Sen har de även flera mera otydliga bruna band, slöjformade fenor (specielt hanen) som är svagt mönstrade. Det vakraste är huvudet som blänker i rött, men framförallt grön. Hos honan har som sagt den bruna börjat dra lite mot rött.
          Ska försöka fotografera dem idag.
          Har svårt att tänka mig att detta skulle vara någon raritet, då jag köpte paret på bollmora akvareiauktion för ca 80 kr.

          Kommentar

          • Agnes
            Användare
            • juli 2002
            • 106

            #6
            Är osäker på om de verkligen kan vara Ap. Diplotaenia. Har sökt information på intrernet om den arten, och enligt det jag fick fram skulle den vara välidgt svårskött. Jag har inte haft några problem med den alls. Bilderna är inte specielt lika, fiskarna på bildernas grunfärg går mot rött och blått medans mina fiskar är bruna, honan har fått en del rött i sig.
            Om jag ska försöka beskriva dem så är de bruna med ett tydligt vågrätt brun band läns kroppen, som i bland blänker i grönt och rött. Sen har de även flera mera otydliga bruna band, slöjformade fenor (specielt hanen) som är svagt mönstrade. Det vakraste är huvudet som blänker i rött, men framförallt grön. Hos honan har som sagt den bruna börjat dra lite mot rött.
            Ska försöka fotografera dem idag.
            Har svårt att tänka mig att detta skulle vara någon raritet, då jag köpte paret på bollmora akvareiauktion för ca 80 kr.

            Kommentar

            • Matsh
              Användare
              • september 2002
              • 63

              #7
              Hej Agnes, jag köpte ett par på samma auktion, jag tycker nog att mina iallafall liknar A.Diplotaenia. Mina har dock inget rött i sig utan endast blå streck/prickar (kan bero på lyset)på huvudsidorna, är annars grå/bruna med 2 paralella streck efter sidorna. Jag kanske har 2 honor, men det som säger emot är att det skiljer betydligt på storleken mellan dem och den större har svagt slöjform på stjärten.
              Dom är mycket skygga, men börjar ta för sig mer och mer.
              mvh
              Mats

              Kommentar

              • Matsh
                Användare
                • september 2002
                • 63

                #8
                Hej Agnes, jag köpte ett par på samma auktion, jag tycker nog att mina iallafall liknar A.Diplotaenia. Mina har dock inget rött i sig utan endast blå streck/prickar (kan bero på lyset)på huvudsidorna, är annars grå/bruna med 2 paralella streck efter sidorna. Jag kanske har 2 honor, men det som säger emot är att det skiljer betydligt på storleken mellan dem och den större har svagt slöjform på stjärten.
                Dom är mycket skygga, men börjar ta för sig mer och mer.
                mvh
                Mats

                Kommentar

                • Fiskar.nu
                  Användare
                  • september 2003
                  • 442

                  #9
                  får man se lite bilder, jag hittade inget på zoopet.com
                  375 liter till L-malar

                  Kommentar

                  • Fiskar.nu
                    Användare
                    • september 2003
                    • 442

                    #10
                    får man se lite bilder, jag hittade inget på zoopet.com
                    375 liter till L-malar

                    Kommentar

                    • Pelle
                      Användare
                      • maj 2002
                      • 387

                      #11
                      Här finns lite bilder på Ap.Diplotaenia bland annat!



                      Mvh/ Per

                      Kommentar

                      • Pelle
                        Användare
                        • maj 2002
                        • 387

                        #12
                        Här finns lite bilder på Ap.Diplotaenia bland annat!



                        Mvh/ Per

                        Kommentar

                        • Agnes
                          Användare
                          • juli 2002
                          • 106

                          #13
                          Får bara upp en sida med japanska eller kanske kiniska tecken, ja inga fiskar hur som helst.
                          Alla de bilder jag hittat ser så olika ut. Pappa skulle iaf ta hem sin kamera ikväll (hoppas han inte glömmer det) så då ska jag försöka ta lite bilder.
                          Mina är också ganska skygga, man måste sitta still ett tag framför akvariet innan de vågar sig fram.
                          Har sett lite hot- alt. lekbeetende, hanen får något mer lysande färger och spärrar ut fenorna, framför honan.

                          Kommentar

                          • Agnes
                            Användare
                            • juli 2002
                            • 106

                            #14
                            Får bara upp en sida med japanska eller kanske kiniska tecken, ja inga fiskar hur som helst.
                            Alla de bilder jag hittat ser så olika ut. Pappa skulle iaf ta hem sin kamera ikväll (hoppas han inte glömmer det) så då ska jag försöka ta lite bilder.
                            Mina är också ganska skygga, man måste sitta still ett tag framför akvariet innan de vågar sig fram.
                            Har sett lite hot- alt. lekbeetende, hanen får något mer lysande färger och spärrar ut fenorna, framför honan.

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 10784

                              #15
                              Det ska nog vara den fisk som beskrivs ovan. Här har den namnet "Double-band".



                              En annan länk:

                              Kommentar

                              Arbetssätt...