Antal akvarier i odlingsrum

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    Antal akvarier i odlingsrum

    Jag håller på att köpa på mig en hel del kar till min odlingslokal på 16 kvadrat som jag skall starta senare i vinter. Den skall till 80% innehålla malawi, men det kommer även bli en del tropheus och andra tangayika framöver. Det jag har nu är 6 kar i 220 litersklassen och 6 i 100-literklassen. Jag kommer även köpa en hel del kar i 50-70 litersklassen för de allra minsta ynglen och en del kar i 375-540 klassen för att hålla tropheus och större malawi, typ venustus, compressiceps etc..

    Det jag funderar på är om nån kan ge mig lite tips om hur många kar man skall ha i olika storlekar etc så att man inte köper för mycket småkar som får gå tomma, eller tvärtom, man har för trångt i yngelkaren...

    Är det nån som har tips om proportioner mellan antalet:

    375-540 kar för tropheus och större malawi
    220-250 kar för mbuna / aulonocara avelsdjur
    100 litare där yngel får gå till säljstorlek
    och
    50-70 literkar för nyfödda...

    Det är svårt att säga hur många kar det blir totalt, kanske uppåt 40-60, så procentuella svar duger

    Saludos,
    Zaphi
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se
  • Ronnie B
    Användare
    • maj 2002
    • 43

    #2
    Det bästa är väl om du inte skaffar alla på en gång utan skaffar några i taget.
    Efter hand så märker du vilken storlek på burkarna som fattas och då är det bara att handla efter behov.

    Mvh Ronnie
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=100965

    Kommentar

    • Aqua_Max
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 108

      #3
      I en så liten lokal rekommenderar jag inte att ha så många akvarier. Om man har det så blir det bl.a. trångt att komma åt att sköta och titta på dem, samt det kan blir problem med bl.a. värme, fukt och elräkning.
      ~~~ MaxStrandberg.com ~~~

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • juli 2002
        • 5395

        #4
        Jo, det är klart att det är bäst att köpa efter behov, men då blir det ju också svindyrt. Jag vill ju helst hitta begagnat, det är därför jag köper på mig lite nu innan när jag hittar bra säljes-annonser.

        Jag har ju planerat lite och om man gör det väl får man utan problem plats med en jädra massa kar på 16 kvadrat utan att det blir för trångt. Har till och med planerat att ha en liten myshörna

        El ingår i hyran så det är inga problem sedan har jag täckglas på alla kar och skall köpa nån slags avfuktare, så det ordnar sig också.

        Är det någon som har fler tips när det gäller mina frågor?

        Saludos,
        Zaphi
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • Fredrik H.
          Användare
          • april 2002
          • 1884

          #5
          Jag tycker absolut att man ska fylla på ordentligt. Jag har inte mycket större fiskrum än så och där har jag 20 kar, några av dem ganska stora och flera som är väldigt svåra att nå. Jag älskar att jobba i det rummet. På en och samma plats har jag brunnen och vattenkranen och alla redskap hänger i rören i taket. Jag kan i stort sätt jobba med alla karen stående på samma punkt. Detta innebär att jag tömmer ett kar samtidigt som jag fyller ett annat och skrubbar alger på ett tredje. Vissa kar är så svåra att nå så jag har tillverkat särskilda instrument för att nå att fiska ur filter och dyligt. Allt har sin plats i det lilla rummet och arbetet fungerar som en sorts meditation för mig. Jag har även klämt in en riktigt fet ljudanläggning.

          Från två stora Tropheus grupper, ett stort hapliskar, en stor grupp demasoni, två stora sydamerikakar, ett blandat Tanganyika-kar och ett 100 liters med ett lekpar sajica klarar jag mig bra med 10 yngel kar. 8 stycken på 80 liter och två på 50.

          Ta en titt i mitt rum på:


          Eller kolla på lite andra inspirerande rum på:


          mvh,
          Fredrik H.
          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
          www.cichlidgallery.org
          www.tropheini.com

          Kommentar

          • Zaphi
            NCS Medlem
            • juli 2002
            • 5395

            #6
            Suveränt! Jepp jag har kollat där innan och fått inspiration. Hur stor golvyta har du där? Det kan inte vara mer än 7-8 kv? Ljudanläggning och kaffebryggare är givna aparaturer!

            Jag anser väl att det finns en ganska svår balans mellan att knö in så mycket kar som möjligt och att ha ett "fint rum" där folk kan njuta av karen. Jag tänkte väl lägga mig nånstans i mitten.

            Saludos,
            Zaphi
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

            Kommentar

            • Vannar
              Användare
              • april 2002
              • 339

              #7
              Gött med lokal, kanske man kan komma förbi och kasta ett öga innan jul.

              Tycker förövrigt att du ska försöka få tag på ett 720 Att ställa på en kortsida eller nått som "show akvarium". Det tycker jag är snyggt om inte annat så bara för att bräcka Tommy :-)

              / Jonas Vannar

              Kommentar

              • Zaphi
                NCS Medlem
                • juli 2002
                • 5395

                #8
                Jasså, du är den Jonas. Den jäveln letade förbrilt när han fick reda på att jag fått en . Jag får dock inte min förrän i Feb/Mars, så jag håller bara på att förbereda. Du är välkommen om ett halvår eller så

                Saludos,
                Zaphi
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                Kommentar

                • Robin
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 4526

                  #9
                  Vad är det för nått ni pratar om (den?) Blir nyfiken.???
                  Mvh
                  Robin

                  Kommentar

                  • Vannar
                    Användare
                    • april 2002
                    • 339

                    #10
                    Ållrajt, jag flyttar ju till jul... men jag lär väl komma ner och hälsa på dom jag har lärt känna lite då och då, hehe.

                    jo Tommy fick ju oxå ett bra kap, å jäklar vad fina yngelburkar han fixade från herkules... Men kanske mankommer förbi och kastar ett öga på burkarna du har hemma innan man man drar.

                    snygga bilder på hemsidan förresten, varför inte börja fota firrarna, tillomed jag har ju lyckats få nått hyfsat kort med en snikig digitalkmera --> http://hem.passagen.se/mbuna
                    / Jonas Vannar

                    Kommentar

                    • Zaphi
                      NCS Medlem
                      • juli 2002
                      • 5395

                      #11
                      Hm, jag vet inte, har aldrig sett fiskar som fotoobjekt direkt, men det är klart, jag har ju utrustning till det så jag tänkte prova, även ifall jag inte direkt ser nån glädje i det...

                      Jag antar att det är lite som konsertfoto, kaxiga jävlar som rör sig fort

                      Saludos,
                      Zaphi
                      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                      Kommentar

                      • Gotrek
                        Användare
                        • september 2003
                        • 64

                        #12
                        Hej Zaphi!
                        Jag har 46 kar i min lokal på 30 kvadrat
                        Patrik

                        Kommentar

                        • Zaphi
                          NCS Medlem
                          • juli 2002
                          • 5395

                          #13
                          Gotrek, har du bilder på ditt odlingsrum?

                          Det vore även kul om andra med odlingsrum la in bildlänkar.

                          Saludos,
                          Zaphi
                          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                          Kommentar

                          • Björn
                            Användare
                            • april 2002
                            • 787

                            #14
                            Om du kollar på länken som Fredrik hänvisade till så hittar du min lokal där. Som du märker finns det inte speciellt många yngelkar i lokalen. Det är en sak som jag missade i början. Köpte många stora billiga kar, men glömde lixom bort dedär med småkar. När mina troffar växer till sej lite mer och börjar yngla av sej kommer jag (förhoppningsvis) behöva en jäkla massa småkar. Så glöm inte dom små =)

                            Mvh
                            Björn
                            fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                            Kommentar

                            • Fredrik H.
                              Användare
                              • april 2002
                              • 1884

                              #15
                              Alla ni som har odlingsrum får gärna höra av er till mig om ni vill vara med på The Cichlid Room Tour.



                              mvh,

                              Fredrik H.
                              Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                              www.cichlidgallery.org
                              www.tropheini.com

                              Kommentar

                              Arbetssätt...