minneralvatten som CO2?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ollec

    minneralvatten som CO2?

    Fick detta råd av en expedit i en akvarieaffär, dvs att istället för att tillföra CO2 via tabletter i en "utdoserare" så skulle detta vara lika bra.

    Är det någon som har testat detta? Har pytsat i lite då och då och det verkar väl fungera ganska bra, men det är väldigt jobbigt eftersom man måste göra det väldigt ofta.
    Ska nog skaffa ett "riktigt" system snart, men min uppfattning är att det är ganska dyrt så vi får väl se vad som händer.

    Någon som har skaffat ett CO2-system och kan ge mig en fingervisning om vad det kommer att kosta mig?

    Tack.

    /Olle
  • defdac
    Användare
    • april 2002
    • 865

    #2
    Ett hyffsat alternativ är att göra "gelatin-mäsk". En sats håller förvånansvärt länge (över en månad i många fall). Det är en vanlig mäskflaska fast man gör en sockerpudding i botten som jästen måste äta sig igenom.

    Billigaste nya CO2-anläggningen är om du köper en brandtub utan stigarrör från en brandfirma (200-800:- beroende på storlek).

    Till den behöver du regulator, nålventil och magnetventil. Nytt från Aquaristik.net går dessa grejjor på ca 800:- om du köper dom löst var för sig och väljer dom billigaste alternativen.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    Arbetssätt...