Pumpar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Redwinger

    Pumpar

    Hej!!

    Har ett 540L akvarium, är någon av dess pumpar lämpliga, Eheim 2252 eller Aqua Clear powerhead 802, vad tycker ni som vet??

    Bosse
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Bägge är nog lämpliga, men Eheim 2252 anser jag vara den absolut bästa av dessa två...Aquaclear 802 är kraftfull den också, men låter mer.

    citat:vad tycker ni som vet??
    Oj...då kanske jag inte skulle ha svarat...

    Kommentar

    • Hasse_H
      Användare
      • april 2002
      • 1081

      #3
      Lämpliga...beror helt o hållet på vad som ska simma i akvariet.

      Kommentar

      • Karon
        Användare
        • april 2002
        • 880

        #4
        Eheim´en är definitivt överlägsen vad gäller kvalitet, även om Aquaclear´en också funkar. Den (2252) pumpar på hur skitigt filtret än är, medan Aquaclear´en går ner i effekt mycket snabbare. Den (2252) är kanske något dyrare i inköp, men utslaget över hela sin livslängd är Eheimen mer prisvärd.
        Enda nackdelen är att det inte går att rikta utblåset i "basutförande", då får man nog börja laborera med rör och slangar.

        Kommentar

        • Redwinger

          #5
          Malawiciklider finns i akvariet..

          Kommentar

          • Vannar
            Användare
            • april 2002
            • 339

            #6
            Annars kan man luta hela pumpen.

            Finns en rolig pump från amtra som heter Power wave. denna makapär har ett utblås som rör sig å på så sätt bildar en slags vågeffekt. Hur detta fungerar i praktiken vet jag inte men jag har beställt en så jag återkommer med recension om ett tag.
            / Jonas Vannar

            Kommentar

            • Tony
              Användare
              • april 2002
              • 4594

              #7
              Vart hittar du Powerwave? Låter ju intressant för oss med fin sand då man kanske kan få lite "äkta" sandvallar.

              Tony Englund

              Kommentar

              • Vannar
                Användare
                • april 2002
                • 339

                #8
                Simontorp haromm, http://www.simontorp.se/servlet/stPr...&productid=780

                å dom flesta handlare kan ju ta därifrån. Men håll i hästarna nån vecka så jag hinner testa om det funkar som avsedd verkan.

                Fast man ska kanske inte hoppas att det blir allt för dramatisk effekt, men om det är så att hastigheten är lagom och man lyckas få till bra strömmingar i karet så kanske man med lite tur kan få lite växter som vajar i strömmen och lite firrar som gör detsamma.
                / Jonas Vannar

                Kommentar

                • Fredrik H.
                  Användare
                  • april 2002
                  • 1884

                  #9
                  Det där var intressant. Jag väntar med spänning på recentionen.

                  mvh,
                  Fredrik H.
                  Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                  www.cichlidgallery.org
                  www.tropheini.com

                  Kommentar

                  Arbetssätt...