sjuka malawi! hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ryghar
    Användare
    • oktober 2002
    • 215

    sjuka malawi! hjälp!

    Hej!
    Jag har ett 375liters akvarium med malawiciklider(mbuna) och några victoria. akvariet omstartades upp för 2,5månader sen efer en flytt. Fiskarna var då 27st: 23 malawi-mbuna och 4st victoria.
    För ungefär en vecka sedan så upptäckte jag att en victoriahanne(den mest dominanta fisken av alla) var uppsvulle, åt ej och bara stod å flämta. jag frågade min kompis, som har mycket längre erfarenhet av ciklider än mej vad det var för fel. han sa att det var mycket troligt att han hade fått bukvattensot. och det var bara att avliva han bums annars skulle det sluta illa med alla andra fiskarna. han rekommenderade oxå att jag skulle skaffa en medecin utifall att fler skulle bli sjuka.
    ...men fler fiskar blev sjuka och totalt har 5 fiskar dött nu och jag har nu medicinerat med "sera baktopur direct". vad kan jag göra mer??

    Janne
    Min Zoon
  • cyntolopia-afra
    Användare
    • oktober 2003
    • 77

    #2
    Hej

    Du kan sätta de sjuka fiskarna i karantän (om du har tillgång till ett karantänsakvarium) och behandla dem där i.
    Bukvattensot kan ofta bero på dålig vatten kvalitè eller felaktig utfodring.
    Testa vatten värderna och gör något åt dom om de är felaktiga.
    Som din kompis sa finns det inte mycket att göra åt att en fisk får bukvattensot[V]
    Totalt 6 Akavarium[:)][:)][:)]

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      #3
      Aquafuran brukar fungera ganska bra
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • Eric
        Användare
        • oktober 2003
        • 53

        #4
        Har precis haft samma problem med en nyköpt grupp Vildfångade
        M. Msobo "magunga". Lyckligtvis så går de i ett karantänakvarium så jag behöver inte oroa mig för spridning.

        Bukvattesot drabbar oftast Malawi och Tanganyika och orakas av en flagellat som finns naturligt i fiskarnas mage och tarmsystem. När fisken blir stressad eller på något annat sätt får ett nedsatt immunförsvar så får dessa "parasiter" fäste. Vad jag vet så rör det sig om olika sorters flagellater beroende på om de sitter i magen eller tarmarna.

        Det finns flera olika stadium av sjukdomen. Det börjar med matvägran som följs av att fisken verkar "hosta", därefter tunn sytrådsliknande avföring som sedan övergår i det sista stadiumet där fisken svullnar upp och dör. Lyckligtvis så smittar sjukdomen ganska sakta.
        I de första stadierna är det ganska enkelt att häva sjukdomsförloppet.

        Förr så medicinerade man effektivast med 40-procentig emtrylvet (5ml. till 100liter vatten) som användes inom höns och tamfågelsindustrin, men den har nu förbjudits i alla EU-länder.
        Nu används istället 40-procentig Flagyl (samma dosering gäller) som innehåller precis samma verksamma ämne: Metronidazol. Det är i princip exakt samma medicin bara det att Flagyl ej är avsett för djur som ska gå till livsmedelstillverkning.
        Flagyl är receptbelagt, men jag har inte haft några problem att få det utskrivet. Tabletter som pulveriseras och spädes med vatten kostar ca:60kr.

        Andra mediciner som används mot bukvattensot är t.ex. medicin mot "hål i huvudetsjukan" eftersom också den orsakas av en annan sorts flagellat.

        Spyrexol - tillverkas av JBL
        Waterlife Octozin
        Fura pond
        sera bactopur direct
        Aqufuran

        Dessa mediciner ska också fungera, men med vilket resultat vet jag dock inte eftersom jag inte har nån erfarenhet av dessa.

        //Eric
        Eventually, all things merge into one, and a river runs through it. The river was cut by the world's great flood and runs over rocks from the basement of time. On some of the rocks are timeless raindrops. Under the rocks are the words, and some of the words are theirs.
        I am haunted by waters.

        //Norman Maclean

        Kommentar

        • Ted
          Användare
          • november 2003
          • 157

          #5
          Kanske aviker från ämnet men jag undrar:

          Har lite emtrylvet kvar hemma sedan förut det är säkert en 5år gammalt.. Fungerar det fortfarande eller är det bara att kasta??

          någon som vet??
          /Ted
          750l salt http://www.saltvattensguiden.se/foru...t=24684&page=8

          Kommentar

          • zozz
            Användare
            • oktober 2003
            • 35

            #6
            Har precis haft bukvattensot på våra malawis och Aquafuran fungerade inte, för oss i alla fall. Flagyl däremot gjorde skillnad. 200 mg/100 liter vatten och vattenbyte 2/3 efter tre dygn. Lycka till!

            Kommentar

            • Eric
              Användare
              • oktober 2003
              • 53

              #7
              Vilken form på Flagylen hade ni?. Själv har jag tabletter som innehåller 200mg/tablett. Det fanns även i nån sorts "pasta", men den visade sig innehålla diverse konserveringsmedel så den ska man helst undvika.

              //Eric
              Eventually, all things merge into one, and a river runs through it. The river was cut by the world's great flood and runs over rocks from the basement of time. On some of the rocks are timeless raindrops. Under the rocks are the words, and some of the words are theirs.
              I am haunted by waters.

              //Norman Maclean

              Kommentar

              • Tony
                Användare
                • april 2002
                • 4594

                #8
                Japp, lite mer info om flagyl-varianterna vore trevligt. Enligt fass finns det ett antal varianter där 200mg och 400mg i tablettform verkar lämpligt. Vad ligger dessa på i pris och hur många tabletter är det i en förpackning?

                Tony Englund

                Kommentar

                • Eric
                  Användare
                  • oktober 2003
                  • 53

                  #9
                  Ted: kolla om det finns nåt bästföredatum på förpackningen, annars så skulle jag nog inte medicinera med den. Bättre att ta det säkra före det osäkra.

                  Jag tycker att det är lämpligt att köpa den med 200mg eftersom det är den dosen som gäller för 100liter vatten.

                  En förp. med 200mg tabletter kostar ca:60kr.

                  //Eric
                  Eventually, all things merge into one, and a river runs through it. The river was cut by the world's great flood and runs over rocks from the basement of time. On some of the rocks are timeless raindrops. Under the rocks are the words, and some of the words are theirs.
                  I am haunted by waters.

                  //Norman Maclean

                  Kommentar

                  • zozz
                    Användare
                    • oktober 2003
                    • 35

                    #10
                    Har sett att 400mg /100 lites rekommenderas på vissa stället (t ex ett nr av Ciklidbladet). 200 mg räckte dock bra för oss.

                    Kommentar

                    • Eric
                      Användare
                      • oktober 2003
                      • 53

                      #11
                      Ja jag har också sett det, men har precis samma erfarenhet som ni. Det räckte gott med 200mg/100l vatten.

                      //Eric
                      Eventually, all things merge into one, and a river runs through it. The river was cut by the world's great flood and runs over rocks from the basement of time. On some of the rocks are timeless raindrops. Under the rocks are the words, and some of the words are theirs.
                      I am haunted by waters.

                      //Norman Maclean

                      Kommentar

                      • Tony
                        Användare
                        • april 2002
                        • 4594

                        #12
                        Hur många tabletter är det i en förpackning då?
                        Kan en veterinär skriva ut recept eller måste det gå genom vanlig läkare?


                        Tony Englund

                        Kommentar

                        • Vannar
                          Användare
                          • april 2002
                          • 339

                          #13
                          Jag ringde till en veterinär och förklarade hur det låg till. Hon skrev ut en förpakning åt mig som jag åkte till apoteket och hämtade ut. Dock så tog hon 100kr för besväret men det kan det ju vara värt.

                          / Jonas Vannar

                          Kommentar

                          • Eric
                            Användare
                            • oktober 2003
                            • 53

                            #14
                            Jag gjorde likadant som Vannar......

                            Tony:
                            Jag minns inte riktigt så här på rak arm, men jag ska kolla när jag kommer hem så återkommer jag.

                            //Eric
                            Eventually, all things merge into one, and a river runs through it. The river was cut by the world's great flood and runs over rocks from the basement of time. On some of the rocks are timeless raindrops. Under the rocks are the words, and some of the words are theirs.
                            I am haunted by waters.

                            //Norman Maclean

                            Kommentar

                            • Eric
                              Användare
                              • oktober 2003
                              • 53

                              #15
                              Tony:

                              Jag kollade upp antalet och i 200mg:s förpackningen var det 21 st tabletter, så det räcker mer än väl!!.....


                              //Eric

                              Eventually, all things merge into one, and a river runs through it. The river was cut by the world's great flood and runs over rocks from the basement of time. On some of the rocks are timeless raindrops. Under the rocks are the words, and some of the words are theirs.
                              I am haunted by waters.

                              //Norman Maclean

                              Kommentar

                              Arbetssätt...