Pumpkapacitet till 540 Discus akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • delija
    Användare
    • juni 2002
    • 39

    Pumpkapacitet till 540 Discus akvarium

    Jag har tänkt att hålla Discus i ett 540kar med hel BTN-bakgrund. jag har idag ett Eheim 2252 innerfilter som jag tänker "gömma" bakom bakgrunden. Är detta filter tillräckligt eller behöver jag komplettera med ett till? Isåfall vad skall jag satsa på? Har ni andra förslag som kanske lämpar sig bättre, så är jag tacksam för dessa. Jag är helt klart nybörjare vad det gäller Discus och behöver tips med det mesta. Tacksam för svar

  • Jonas
    Användare
    • april 2002
    • 65

    #2
    Hej,

    jag tycker du ska satsa på ett ytterfilter med biobollar och gärna torv! Ang 2252 så är det en jäkla snålblåst i den! Jag tycker defenitivt att du ska strypa den på något sett eller koppla till något stril rör av något slag!

    Mvh Jonas Bokström
    Mvh Jonas

    Kommentar

    • salar
      Användare
      • juni 2002
      • 227

      #3
      Om jag vore som du hade jag kompletterat med ett ytterfilter.Ett lämpligt vore eheim 2213 med bra filtermaterial typ ehpisubstrat eller biobollar plus keramikmakaroner som första och syntetvadd som sista lager. Då kommer dina fiskar säkerligen att må bra, förutsatt att du sköter vattenbyten en gång i veckan på ca.30%. Torv är endast för vissa som håller på med odling. Lycka till!

      SALAR
      SALAR

      Kommentar

      • frizbee
        Användare
        • maj 2002
        • 11

        #4
        Hejsan!

        Du salar skriver att torv endast är för de som håller på med odling? Varför förökar sig fisken när de lever i torvfiltrerat vatten tror du? Antagligen för att de mår bra. Vill man ha friska fiskar som beter sig som de gör när de mår som bäst när det gäller diskus skall man nog ha torvfiltrerat vatten tror jag. Annars hade jag nog köpt nån kopparbarb eller något. Säg emot om jag har helt fel. kram på dej. // Johannes

        Kommentar

        • salar
          Användare
          • juni 2002
          • 227

          #5
          Tjena frizbee!
          Jag kan inte svara för andra annat än vad jag igentligen har läst mig till. Men i allafall så leker mina (två par av sex st.) discusar i ett akvarium på 375liter, minst en gång i veckan.(red diamond tror jag dom heter).Där ligger PH på ca 7-7,5. Det blir dock ingenting än , rommen blir ständigt uppäten under natten av någon. Troligen mina ancistrus. Framåt hösten kanske jag har tid att engagera mig och prova på discusodling.Har fullt upp med malawi för tillfället. Och vad jag har läst så kan discusynglens ätbetende påverkas av vattnets kemi. Dvs är det för högt så äter de ej av föräldrars skinnsekret. Därav odlingens ev.vattenkemi
          Vad vore livet utan fiskar!



          SALAR
          SALAR

          Kommentar

          • Johan1
            Användare
            • maj 2002
            • 390

            #6
            Detta är min personliga åsikt att nästan alla typer utav innefilter är skit då filtervolym kontra pumpkapacitet är på tok fel. Visst om man köper en stor filtermatta så blir det bra mycket bättre.

            Till ett 500 liter akvarium brukar jag ha en våt/torr ytterpump eller något annat ytterfilter. Insuget sätter jag bakom en filtermatta.

            Fast det finns alltid undantag om man hur man matar och om man har växter antalet fiskar o.s.v. Det finns inget enkelt svar på frågan.



            Johan Nilsson
            https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

            Kommentar

            • Therese
              Användare
              • april 2002
              • 196

              #7
              Jag har inget torv i mitt filter och jag tycker mina fiskar verkar må riktigt bra. jag hade tänkt att tillsätta torv men dom är pigga ch äter på sm riktiga små matvrak ändå så jag h ar inte brytt mig m det. Dom är ca 8cm ch en odlad variant. Till vildfångat är det nog att rekomendera eftersom dm är mycket känsliga. Men tror att det eror mkt på från fisk till fisk. Om jag skulle märka att mina fiskar skulel må sämre så skulle jag ng prova med torv men det har jag änu inte behövt o jag har haft dom ca ½år

              mvh Therese

              Kommentar

              • friske
                Användare
                • maj 2002
                • 26

                #8
                Det här med törv i filtrer beror helt på vart ni har diskussarna ifrån. Är dom odlade vid pH 7.5 som mina sku det vara döden för mina diskussar med törv som sänkar pH. Törv är bra till vilda diskussar och diskussar som är odlade vid pH 7 och under. Till dom som sägar att man inte kan odla i kranvatten har jag bara att säga. En av Sveriges största odlare "Simontorp" i Skåne odlar diskus i kranvatten pH 7.5, kH 4. Det funkar jättebra - faktis så bra att dom levererer fisk till butikker i hela Sverige. Därför din pH bör vara som dina fisk är odlade i. Det är absolut den pH dom trivs bäst med.



                Med vänliga hälsningar,

                Thomas Rasmussen,
                TeféDiscus.com
                Med vänliga hälsningar,

                Thomas Rasmussen,
                TeféDiscus.com

                Kommentar

                Arbetssätt...