Är centralamerikaner roliga(re)?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • matt.is
    Användare
    • september 2003
    • 386

    Är centralamerikaner roliga(re)?

    Står i valet och kvalet att antingen köpa lite större sydamerikaner (Scalare, Chokladciklid, hantel) till mitt 540 kar,

    eller starta om med centralamerikaner.

    Ni som har centralamerikaner i era kar, är ni nöjda med dessa
    ciklider och vilka har ni i såfall, eller vad kan ni rekommendera.


    Har just nu en del apistogramma och bolivianska fjärilar, tetror och malar, men skulle vilja ha större fiskar.
  • wenger
    Användare
    • februari 2003
    • 233

    #2
    Tycker du ska fortsätta med sydamerika, centraler är ju så revirpinkande många av dom så akvariet bli ju bara uppdelat i olika hörn tycker det är tråkigt

    Kommentar

    • Rivulatus
      Användare
      • december 2002
      • 811

      #3
      Tja smaken är som baken! I regel så är sydamerikanerna lugnare, dom tar revir men dom försöker inte ta död på andra akvarieinnevånerna i processen, men det finns ju även undatag här (dock sällsynta!)+ att du kan ju i viss mån ha känsligare växter!

      Centraler kan vara lite mera riv i men om man håller sig borta ifrån de allra största som når längder på 30cm så kan man nog hålla ett sånt akvarium på samma sätt som man håller ett sydamerikanskt akvarium, om jag skulle ge ett bra exempel på fiskar du kan ha i ett centralamerikanskt akvarium skulle kunna vara ett par av t.ex Cucho Micropthalmum el likande(25cm), Och ett par av kanske Amhilophus Longimanus,Robertsoni eller Rostratus (kring 20cm), Kanske nandopsis Bartoni som rundar av akvariet på ca: 3 par......

      Kom just på disskutionen i en anna tråd om att dessa arter är så svåra att få tag på idag Så ett thorichtys akvarium kan man väll också sätta upp med löv rötter och några enstaka växter (brukar bli kanonsnyggt!

      ajja hoppas jag gav dig nått tips mitt allt svammel
      SA:

      Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
      Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

      Kommentar

      • jarinen
        Användare
        • april 2003
        • 1888

        #4
        Kanske inte roligare, men definitivt intressantare, men man kan inte pytsa i fisk hursomhelst när det gäller centralamerikaner, det kräver ett engagemang och tålamod utöver det vanliga, iallafall om man väljer dom lite tuffare arterna.

        Man får liksom prova sig fram, speciellt om man inte har det där 3 kubikskaret, men hittar du individer som funkar ihop och som tål varann utan att döda varann så blir man rikligt belönad i form av ståtliga fisk och intressanta beteenden. Har själv ibland missat TV program som jag tänkt se på grund av att det händer saker i karet som jag måste se och studera.

        Här är det liksom inte att köpa fisk utifrån hur färgspektrat ser ut för tillfället i karet, utan vilka olika lynnen och bettenden som kan passa ihop, man får vara beredd på att göra sig av med fisk som man gillar och det är en ständig process.

        Sen finns det ju centralamerikaner som är lite lättare att husera, som nämnts innan ex. Torichtys meeki, Zebra cikliden och Multispinosan.

        Mvh Jari

        Kommentar

        • Moga_
          Användare
          • september 2003
          • 98

          #5
          Hei!
          Jeg er veldig fornøyd med mine mellomamerikanere!
          Har drevet med dem i sikkert 10 år nå og har prøvd ut en god del av det som finnes.
          Det er ikke helt rett det noen sier om at mellomamerikanere er så mye mer aggressive enn sør amerikanere.
          Det som ofte blir tatt som eksempel da er som regel et sebra par i et 120 liters akvarium sammen med et eller flere andre par.
          Det er vell ikke rett å vurdere fisk etter slikt?
          Festae, rivulatus, Cichla`er og for ikke snakke om Crenicichla overgår nok det meste av mellom amerikanere i aggressivitet.
          Nå vet ikke jeg hva som er å finne i handelen i sverige, men har hørt at det er bedre utvalg der en det er i Norge.
          En fisk som er vanlig og som alle mellomamerikaner-friker burde prøve er nicaragua cikliden. Den er flott i fargene og ikke så aggressiv som mange andre.
          Hva med å kombinere den med en Cryptoheros art som f.eks. sebra eller septemfasciatus og et par Neetroplus nematopus hvis det er å skaffe i sverige?
          Da har du fisker som er morsomme å studere samt personligheten til disse fiskene er maksimal.
          Tror det skulle fungere fint.
          Da er det heller ikke slik at du bare kan ha et stort par som med de større vieja eller parachromis.

          Kommentar

          • matt.is
            Användare
            • september 2003
            • 386

            #6
            Skulle detta kunna fungera?

            1 par Sajica
            1 par Nicuraguaensis
            + 1 par av Multispinosa eller Eldbuk

            Vad kan man ha som sällskap till dessa ciklider?

            Tetror, malar, ungfödare ????

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Hej

              Jag skulle byta zebran mot något annat t ex tre arter av: sajica, myrnae (septemfasciatus Yelleow Topaz), septemfasciatus, multispinosa, Thorichthys (ex. eldbuk). Lämpligen blandar du inte myrnae, sajica och septemfasciatus. Du bör nog inte ha mer än en Thorichtysart. Theraps carouleus borde funka även om jag saknar erfarenhet av den (har bara funnits ett kön vid enda tillfället jag sett den). Stora tetror eller stora ungfödare är bra sällskap. Ungfödarna i handeln är mer "biotopriktiga" även om norsk flaggtetra påminner om Astyanax mexicana m fl. Malar funkar också som sällskap.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • walle_1
                Användare
                • februari 2003
                • 708

                #8
                själv har jag jaguarer och tycker det är fruktansvärt jobbigt med allt grävade. Karet ser och som ett grustag med olika sandhögar här och där. Skitfult. Fiskarna är intressanta men det är frågan om det väger upp. Hade jag varit du hade jag satsat på gäddciklider i storleken 20-25 cm. Dom är väldigt aktiva och intressanta och gräver inte upp hela botten. Växter fungerar med gäddor men absolut inte med centraler.


                MVH Martin

                http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                Kommentar

                • Daniel Odell
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 2437

                  #9
                  men att syssla med ciklider och gnälla över grävandet är som att åka berg å dalbana å gnälla över att det pirrar i magen.
                  fish r friend

                  Kommentar

                  • jinnarparen
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 2670

                    #10
                    walle Gäddciklider gräver också!
                    Dottern har 9 st Neolamprologus Multifasciatus som är i storlek som en stor kardinaltetra, till och med dessa gräver. Skall man ha ciklider (nu snackar vi om lite större fiskar, för det var det som gällde från början av tråden) så får man ta med grävandet i beräkningen för de flesta kommer någon gång att börja skyffla grus i akvariet. Kan man inte acceptera detta så får man stoppa i småtetror istället. Jag brukar lösa problemet med att ta upp den grus som så att säga blir över, i hålan som fisken grävt lägger jag då en skiffersten så slipper man se frigolitbottnen lysa igenom. Efter ett tag så slutar de gräva och både jag och fiskarna är nöjda.
                    Åter till CA

                    Det är där jag hör hemma

                    Kommentar

                    • FI
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 3743

                      #11
                      citat:Ursprungligen skickat av walle_1

                      Växter fungerar med gäddor men absolut inte med centraler.
                      Det finns ju många olika centralamerikanska ciklider, de mindre till mellanstora arterna går bra även i växtkar, de större arterna kan däremot vara lite knepiga...

                      Men har man stora ciklider så är ju en del av charmen med dem att de gör vad de själva vill och formar sitt hem efter hur de själva vill ha det, personligen så tycker jag att deras färdigheter som "byggnadsingenjörer" och "gräsklippare" tillsammans med deras väldigt starka egna vilja är det som gör de stora ciklidarterna så roliga att äga. Åtminstone så länge det inte går till överdrift.
                      Men det roliga med de större arterna är ju att de verkligen inte tar någon skit, de ser snabbt till att säga ifrån eller visa sitt missnöje om man som ägare hittar på något de inte gillar, vill de inte ha en djungel av "ciklidgräs" på "vardagsrumsbordet" så ser de snabbt till att oskadliggöra den platskrävande nyinstallerade grönsaken... Och vill de vara i fred så ser de snabbt till att man som ägare drar upp händerna ur karet innan man har hunnit börja stöka om i deras hem... Det är ju detta som gör de stora ciklidarterna till vad de är.

                      Men att säga att just centralamerikanska ciklidarter är roligare än sydamerikanska tycker jag är svårt, jag har själv den sydamerikanska påfågelcikliden som en av mina absoluta favoriter och jag är helt säker på att det även finns andra arter som är lika intressanta.
                      Däremot så tycker jag att många av de centralamerikanska arterna har ett vackrare utseende då de blir större och jag gillar även deras lite mer revirhävdande beteende som ofta kan göra att arten blir lite mer omväxlande att studera i akvarium.
                      Det negativa är givetvis att just revirbeteendet kan tillföra en hel del problem om man vill kombinera flera arter med varandra...

                      Mvh Fredrik Isaksson
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

                      Kommentar

                      • mrgreed
                        Användare
                        • juli 2002
                        • 494

                        #12
                        Cichlasoma(?)Festae och Cichlasoma(?)Facetum med fler är stora tunga revirhävdande coola sydamerikaner som påminner mer i beetendet om centraler glöm inte det
                        Jämför man med Malawi så är ju både sydamerikaner och centralamerikaner ofantligt mycket intressantare i mina ögon vill säga.

                        Mvh
                        Danne

                        ?=vet inte om dem heter så längre..

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #13
                          'Cichlasoma' festae och 'Cichlasoma' facetum är tydligen det tokkorrekta sättet att skriva dessa båda arters namn (' ska det tydligen vara, inte ").

                          När det gäller grävande så är min erfarenhet att ett "för litet" akvarium med för få eller för dåliga gömställen ger grävande. Därför är sannolikheten för att lyckas med dessa fiskar tillsammans med växter större om kvoten fiskstorlek/akvariestorlek är låg (jag generaliserar förstås hej vilt nu). Fisksammansättningen som jag föreslog kommer du kanske kunna ha med växter. Vissa arter kan ibland äta växter. Neetroplus nematopus var riktigt svåra på mina Valisneria, men lämnade annat i fred. "Nicaraguaclownen" (N. n.) gör sig bäst i grupp tycker jag, fast det gäller nog sebran också. N. n. är en av mina favoriter bland de små centralamerikanerna. Jag glömde den i mitt förra inlägg.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • Lejonmarie
                            Användare
                            • april 2003
                            • 429

                            #14
                            Grävandet!

                            Jag ser det själv inte som nått problem, jag har ett rätt så tjockt lager med sand och då gör det inte såå mycket att det bökar omkring! Ett tips oxå om man är rädd för att stora stenar ska falla ner av undermineringa av grävandet är att lägga ett typ "liggerunderlag" i botten, då riskerar man inte att spräcka botten.

                            Men jag håller med om att det verkar bli lugnare i sanden om man har en del gömställen och skrevor.
                            Jag har nyligen möblerat om och efter det så grävs det mycket mindre, nu finns det naturliga hålor att både gömma sej i.
                            Men en del av charmen är att akvariumet aldrig är sej lik! de möblerar om lite och det ger "omväxling" [:p]

                            ;-) LejonMarie
                            540L Vieja synspila
                            500L Cichlasoma bocourti

                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

                            Kommentar

                            • Lejonmarie
                              Användare
                              • april 2003
                              • 429

                              #15
                              Grävandet!

                              Jag ser det själv inte som nått problem, jag har ett rätt så tjockt lager med sand och då gör det inte såå mycket att det bökar omkring! Ett tips oxå om man är rädd för att stora stenar ska falla ner av undermineringa av grävandet är att lägga ett typ "liggerunderlag" i botten, då riskerar man inte att spräcka botten.

                              Men jag håller med om att det verkar bli lugnare i sanden om man har en del gömställen och skrevor.
                              Jag har nyligen möblerat om och efter det så grävs det mycket mindre, nu finns det naturliga hålor att både gömma sej i.
                              Men en del av charmen är att akvariumet aldrig är sej lik! de möblerar om lite och det ger "omväxling" [:p]

                              ;-) LejonMarie
                              540L Vieja synspila
                              500L Cichlasoma bocourti

                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

                              Kommentar

                              Arbetssätt...